Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@02:24:28 GMT

ظرفیت ۸۷ میلیون تنی تولید سیمان

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۳۵۸۹

ظرفیت ۸۷ میلیون تنی تولید سیمان

سیمان از جمله تولیدات در حوزه مواد معدنی در کشور است که باعث شده است ایران از لحاظ تولید در مقام چهار و در حوزه صادرات در مقام ششم دنیا قرار گیرد که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از روند افزایش تولید به ظرفیت ۸۷ میلیون تنی رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تولیدات ایران در حوزه سیمان به اندازه ای است که باعث شده است کشورمان در سال های اخیر به عنوان صادرکننده برتر در حوزه سیمان شناخته شود و در تولید سیمان نیز مقام چهارم جهان را دارا باشد جایگاهی که با برنامه ریزی متولیان پس از پیروزی انقلاب به دست آمده و کشورمان را به مقام اول تولید سیمان در خاورمیانه تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین کشورمان در صادرات سیمان رتبه اول در منطقه و رتبه ششم در جهان را دارد. صادرات هر تن سیمان نزدیک به ۳۰ دلار ارز آوری برای کشور دارد و در حال حاضر نزدیک به ۱۲ میلیون تن سیمان به کشور‌های همسایه و عضو CIS صادر می‌شود. از سال ۹۰ میزان تولید سیمان سالیانه ۲ میلیون تن افزایش داشته است و صنعت سیمان، جزو صنایع بزرگ و تاثیر گذار در اقتصاد کشور است.

 

بنابراین گزارش افزایش تولیدات در این حوزه باعث شده است تا براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت پیش بینی شود که سال 1398 به میزان 2 میلیون تن ظرفیت جدید در بخش سیمان مورد بهره برداری قرار گیرد که با احتساب ظرفیت 87 میلیون تنی در سال 2018 ، پیش بینی می شود، امسال به ظرفیت نزدیک به 90 میلیون تنی دست یابیم.

 

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «امسال همانند ۲ سال گذشته از نظر تحویل سیمان به بازار روند ثابتی داشته ایم و آمارها نشان می دهد که از نظر عرضه سیمان به جامعه مصرفی در شرایطی مطلوبی قرار داریم. کارخانجات با ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت خود، درحال تولید سیمان هستند و دربرخی از مقاطع میزان تولید روند روبه رشدی داشته است و خوشبختانه ما تغییری به سمت روند نزولی تولید نداشته ایم.»

 

بنا به گفته «عبدالرضا شیخان» در استان تهران، چهار کارخانه سیمان فعالیت می‌کند که ۲ کارخانه در فیروزکوه و ۲کارخانه دیگر در جاجرود است. ظرفیت تولید سیمان کارخانه‌های کشور بالغ بر ۸۷ میلیون تن است که می‌تواند در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

 

یادآور می شود: داده های سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا که مورد استناد سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) بوده است، نشان می دهد که در سال 2018 مجموع تولید سیمان جهان به رقم چهار میلیارد و 100 میلیون تن رسید که این رقم 50 میلیون تن بیش از عملکرد سال 2017 بوده است.

 

آمارهای موجود حاکی از آن است که ایران با ظرفیت 86 میلیون تنی سیمان در سال 2018 در واقع سهمی به میزان 2 درصد از تولید را به خود اختصاص داد و با بهره برداری از واحدهای در دست ساخت در سال جدید، انتظار می رود این رقم افزوده شود. آمارهای تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی در مدت 11 ماهه 97 نشان می دهد که از مجموع حدود 86 میلیون تن ظرفیت سیمان کشور بالغ بر 14.5 درصد آن به صادرات اختصاص یافت.

 

 صادرات زنجیره سیمان ایران در مدت 11 ماهه منتهی به بهمن سال گذشته به رقم 12 میلیون و 652 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال 96 رشد چهار درصدی را ثبت کرد. برپایه آمار عملکرد سال 2018 ایران از نظر تولید سیمان در فاصله نزدیک با کشورهای روسیه و مصر قرار دارد که آنها در سال گذشته میلادی با تولید 55 میلیون تن رتبه مشترک نهم جهان را داشتند و ایران با 53 میلیون تن در جایگاه دهم قرار گرفت./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر امام خمینی ره راهپیمایی روز قدس استان بوشهر خبرگزاری شبستان عید فطر اقامه نماز عید فطر قیام ۱۵ خرداد سالگرد ۱۴ خرداد روز قدس صادرات سیمان سیمان تولید سیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

نخستین نشست شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ به‌ریاست معاون اول رئیس ‌جمهوری برگزار و ۵ درخواست وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه در مناطق مشترک با کشورهای همسایه بررسی و تصمیم گیری شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر در این نشست بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک نفت و گاز تأکید کرد و در ادامه طرح «افزایش سقف اعتباری و زمانی قراردادهای طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی» و طرح «احداث مخزنگاه شهید مهدوی بندرعباس» تصویب شد.

همچنین کلیات طرح «توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفت سامان و دلاوران»، طرح «بهبود بازیافت، افزایش تولید و انجام عملیات بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک نفتی آزداگان» و طرح «بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری میدان مشترک نفتی آذر» بررسی و مقرر شد پس از برگزاری نشست‌های مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات این طرح‌ها، تصمیمات نشست ابلاغ شود.

براساس این گزارش، درباره طرح توسعه میدان گاز پارس جنوبی اعلام شد که با افزایش مبلغ اعتباری تا ۳.۰۷ میلیارد دلار، ۲۱ حلقه چاه تکمیل و روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

دیگر خبرها

  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی