Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بازار استان چهارمحال و بختیاری به ویژه شهر شهرکرد برعکس جمعیت و وسعت‌ کمش‌ قیمت بالای اجناس در سفره مردم جولان می‌دهد و امید را از مردم دور کرده است‌. ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بی‌ثباتی بازار و گرچه زمزمه‌هایی از کاهش قیمت‌ها به گوش می‌خورد اما در چهارمحال و بختیاری که همیشه برخلاف مساحت و جمیعت کمش، قیمت‌ها در برخی موارد بسیار بالا و حتی بالاتر از شهرهای بزرگ بوده شرایط اقتصادی حاکم، بیشتر به بی‌ثباتی‌ها دامن زده، افسار گسیخته و بر سفره‌های کوچک مردم جولان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانمی که از فروشگاه لباس بیرون آمده می‌گوید: لباسی که تا همین 6 ماه پیش 50 هزار تومان بود الان 120 هزار تومان است، این تورم تا کجا می‌خواهد پیش برود مگر مردم چقدر توان خرید دارند.

پدری پیر که موی سپید و چروک دستانش نشان از یک عمر کار و تلاش برای حفظ زندگی آبرومندانه خود و خانواده‌اش دارد، لب به اعتراض گشوده و می‌گوید: با درآمد بازنشستگی که من دارم فقط می‌توانم مایحتاج  بسیار ضروری منزلم را تهیه کنم و اگر قبلا می‌توانستم برای نوه‌هایم هر از گاهی اندکی تنقلات بخرم و خوشحال‌شان کنم الان دیگر همان را هم نمی‌توانم بخرم.

فروشنده خواروبارفروشی در شهرکرد می‌گوید قیمت همه اجناس بالا رفته و ما براساس تعرفه که همه اجناس دارند قیمت‌هایمان را بالا می‌بریم. قدرت خرید مردم کم شده و نمی‌دانیم همین اجناسی هم که می‌آوریم به فروش می‌روند یا نه، این گرانی و تورم برای هیچکس خوب نیست نه فروشنده نه خریدار و نه عمده‌فروش.

گلایه‌های‌همراه‌با شگفت‌زدگی و ناامیدی مردم و گفت‌وشنودهای بین‌راهی و نقل مجلس شدن دوباره و چندباره و تقریبا همیشگی قیمت‌ها و گرانی انواع و اقسام اجناس داخلی و خارجی در میهمانی‌ها و مجالس و هر کوی و برزن، ما را برآن داشت تا گفت‌وگویی با رؤسای برخی اتحادیه‌های استان چهارمحال و بختیاری داشته باشیم. 
در ابتدا از اتحادیه پوشاک استان شروع کردیم.

منصور کیانی رئیس اتحادیه پوشاک چهارمحال و بختیاری در خصوص گرانی بیش از حد و عدم ثبات قیمت اجناس کاملا مشابه در بازار پوشاک اظهار داشت: مواد اولیه گران است و با ارز جدید خریداری می‌شود، خیلی از تولیدی‌ها به دلیل عدم توان مالی در شرایط اقتصادی کنونی تعطیل شده‌اند و لباس خارجی هم که وارد می‌شد خیلی محدود و گرانتر شده است.

وی افزود: اگر تولیدکننده و فروشندگان بخواهند قانونی و جنس با فاکتور خریداری کنند برایشان به صرفه نیست و خیلی از عمده‌فروشان خارجی نیز فاکتور نمی‌دهند، خیلی‌ها جنس بافاکتور نمی‌آورند و اگر بخواهند با فاکتور وارد کنند قیمت‌ بالاست و جنس خارجی قاچاق که بدون فاکتور خریداری می‌شود خیلی به صرفه‌تر از جنسی است که با فاکتور خریداری می‌شود.

رئیس اتحادیه پوشاک ادامه‌داد: ارزش افزوده‌ای که در هر مرحله از تولید مواد اولیه و پارچه گرفته تا بنکداری و فروش به اجنسا تعلق می‌گیرد بسیار زیاد است و تولیدکنندگان نمی‌توانند در بازار رقابت کنند و به تعطیلی رسیده‌اند.

لیست جدید گرانی 56 کالای اساسی/ گوجه فرنگی رکورد دار شدرکود و گرانی مسکن دامان مشاوران املاک را گرفتاصفهان| «گرانی اجاره‌بها» مستأجران را خانه به‌دوش کرد؛ نرخ‌هایی که متناسب با نیاز معیشتی مالکان بالا می‌رودرئیس اتحادیه پوشاک چهارمحال و بختیاری افزود: به دلیل کاهش ارزش پول، کشورهای همسایه به خصوص عراق پوشاک ما را خریداری می‌کنند چراکه برایشان خیلی مناسب و به صرفه است حتی اگر دو برابر قیمت‌هایی که ما می‌خریم، خریداری کنند باز هم برایشان به‌صرفه است. وی ادامه داد: کنترلی روی جنسی که از کشور خارج می‌شود نیست. الان اگر کشورهای عربی و حتی همسایه‌های شرقی، از کشور ما پوشاک خریداری کنند برایشان مناسب‌تر است زیرا در حال حاضر تولید کم شده و چون بحث رقابت دیگر وجود ندارد و باید پوشاک با دلار آزاد تهیه شود تولید مقرون‌به‌صرفه نیست و قیمت‌ها هم متغیر است. وی در ادامه پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر علت عدم ثبات قیمت برای اجناس کاملا مشابه گفت: بعضی فروشندگان از کانال قانونی پوشاک را می‌خرند که قیمت تمام شده‌اش بیشتر است و گران‌تر نیز به فروش می‌رسد و برخی دیگر از راه قاچاق وارد می‌کنند و ممکن است ارزانتر نیز بفروشند و به این دلیل در نقاط مختلف بازار قیمت‌ها متفاومت است.
در ادامه به سراغ یکی از پرتب‌و‌تاب‌ترین اتحادیه‌ها رفتیم.اصغر اسماعیلیان رئیس اتحادیه قصابان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: گوشت براساس درجه‌بندی در درجه‌های 1، 2 و 3 قیمت‌گذاری می‌شود مثلا گوشت بره و گوساله نوع درجه1 که گوشت جوان و با کیفیتی است، 95 هزار تومان است.وی با بیان اینکه گوشت بر مبنای کیفیت درجه‌بندی می‌شود، افزود: گوشت درجه 2 و 3 هم داریم که قیمت خرید آن برای قصاب پایین‌تر و تبعاً قیمت فروشش هم پایین‌تر است. 
رئیس اتحادیه قصابان بیان کرد: کیفیت و درجه گوشت روی لیبل آن مشخص است و خریداران می‌توانند براساس آن گوشت مورد نظر خود را خریداری کنند.اسماعیلیان خاطرنشان کرد: علت گرانی، قیمت اصلی گوشت بوده که مانند سایر اجناس در کشور بالا رفته است.در ادامه گزارش از رئیس اتحادیه میوه‌فروشان چهارمحال و بختیاری گفت‌وگو گرفتیم.جمشید آل‌مومن گفت: یکی از دلایل گرانی میوه در استان، واردات میوه  از سایر استان‌ها است که مشمول کرایه بار می‌شود. از دیگر عوامل قیمت بالای میوه‌ها در حال حاضر نوبرانه بودن آن‌ است که طبیعتاً قیمت بالاتری دارد. البته قیمت همه اجناس بالاست، علت آن را هم باید از آقایان پرسید.در ادامه با احمد توکلی رئیس اتحادیه پولک و آبنبات‌سازان چهارمحال و بختیاری گفت‌وگو کردیم.وی گفت: قیمت پولک و آبنبات بستگی به قیمت شکر دارد و وقتی قیمت شکر بالا می‌رود قیمت پولک و آبنبات هم بالا می‌رود و ما فقط دستمزد را می‌گیریم که 2 هزار تومان است یعنی هرچقدر قیمت شکر افزایش یابد، قیمت پولک هم به همان نسبت تغییر می‌کند و ما فقط مبلغ دستمزد را اضافه می‌کنیم.به گزارش تسنیم قیمت اجناس مختلف در بازار استان چهارمحال وبختیاری بسیار بالا بوده و عدم ثبات آن در فروشگاه‌ها و نقاط مختلف با توجه به یکسان بودن جنس، نوع، رنگ و کیفیت، مشهود است.در مناطق بالای شهر به دلیل بالا بودن هزینه اجاره فروشگاه‌ها، قیمت‌ اجناس  کاملا مشابه، بالاتراز سطح شهر است تا کارفرما بتواند هزینه اجاره مغازه را پرداخت کند، همچنین قیمت‌ها با چنان سرعتی بالا می‌رود که وجود اتیکت و لیبل روی اجناس و در فروشگاه‌ها عملاً معنایی ندارد و بیشتر فروشندگان هم برای بیان قیمت‌ به مشتری پاسخ مطمئنی ندارند، مدام نگرانند مبادا قیت بالاتر رفته باشد و برای همین مجبورند اتیکت نزنند و از یکدیگر مدام قیمت‌ها را جویا شوند.بی‌ثباتی و تشویش در بازار سبب نگرانی و کمرنگ شدن امیدواری در مردم شده است. افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها اگر با کاهش هم همراه باشد امیدی در دل مردم زنده نمی‌کند زیرا آنقدر قیمت‌ها بالا رفته که دیگر با درآمد ناچیز آن‌ها سازگاری ندارد.انتهای پیام/ن R41350/P/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب ۲ معلم چهارمحال و بختیاری به عنوان معلمان نمونه کشور

امین سلیمانی برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از قرارگیری ۲ معلم این استان در جمع ۱۵ معلم نمونه کشور خبر داد.

وی گفت: «سلمان رستمی»، آموزگار ابتدایی شهرستان بروجن و «جعفر عالی‌پورهفشجانی»، دبیر مقطع متوسطه اول ناحیه ۲ شهرکرد به عنوان معلمان نمونه کشوری انتخاب شدند و در جمع ۱۵ برگزیده قرار گرفتند.

سلیمانی افزود: همچنین «سیده سارا بخشایش»، دبیر متوسطه دوم بروجن نیز به عنوان معلم نمونه استان امسال انتخاب شد.

بیشتر بخوانید

معرفی آموزگار منتخب نمونه در مدارس غیردولتی چهارمحال و بختیاری

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل جدید، معلمان نمونه در ۲ گروه معلمان شامل یک معلم از هر دوره تحصیلی و گروه کیفیت‌بخشی مدیر، معاون، مراقب سلامت، مربی پرورشی، مشاور انتخاب شدند که سه نفر از معلمان به عنوان معلم نمونه استانی و ۵ نفر نیز به عنوان گروه کیفیت‌بخشی معرفی شدند. همچنین از بین۳ معلم نمونه استانی دو نفر از آنان به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدند.

سلیمانی گفت: همچنین «فرخنده رحیمی»، مدیر آموزشگاه از ناحیه دو شهرکرد، «فاطمه نجفی»، معاون آموزشگاه از ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد، «اکرم پیرایش»، مراقب سلامت ناحیه یک شهرکرد، «مریم توکلی»، مربی پرورشی کوهرنگ و «فرشاد احمدی»، مشاور ناحیه یک شهرکرد به عنوان گروه کیفیت‌بخشی استان معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد
  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • انتخاب ۲ معلم چهارمحال و بختیاری به عنوان معلمان نمونه کشور
  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد