Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:48:40 GMT

تلاش برای ثبت ملی شیرینی سنتی واپُرزی

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۵۰۰۰

تلاش برای ثبت ملی شیرینی سنتی واپُرزی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بخشدار کردیان شهرستان جهرم گفت: به منظور حفظ آداب و رسوم مردم قطب آباد مرکز بخش کردیان این شهرستان، مراحل مستندسازی ثبت مهارت سنتی پخت شیرینی «واپُرزی» قطب آباد به عنوان میراث معنوی در حال انجام است.

محمد معصوم نیای‌فرد افزود: شیرینی واپرزی نوعی شیرینی خرمایی مخصوص اهالی بخش کردیان است که بانوان این بخش آن را به شیوه‌ای خاص تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مراحل مستندسازی این شیرینی به همت اداره میراث فرهنگی جهرم جمع‌آوری شده است.

مدیر بخش کردیان‌شناسی هم گفت: این شیرینی، ترکیبی از خرمایی که هسته آن بیرون آورده شده، آرد تفت‌داده‌شده، کنجد، رازیانه، ادویه، دارچین و زعفران است.

حمیدرضا مساح افزود: این شیرینی خاصیت فراوانی دارد و بانوان کردیان در مراسم مختلف به ویژه در پایان ماه رمضان آن را تهیه و بین اهالی توزیع می‌کنند.

وی ابراز کرد: این شیرینی در مصارف خانگی ساده و بدون قالب است، اما وقتی آن را به عنوان سوغاتی می‌برند، قالب می‌زنند.

مساح اظهار کرد: فیلم ضبط مراحل تهیه این شیرینی تا هفته آینده به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی ارسال خواهد شد.

مدیر بخش کردیان شناسی ادامه داد: این شیرینی قدمت بسیاری دارد و تهیه آن به زمان تأسیس شهر قطب‌آباد برمی‌گردد.

به گفته وی ثبت این میراث معنوی برای توسعه گردشگری و اشتغال این بخش مؤثر خواهد بود.

بخش کردیان با مرکزیت شهر قطب‌آباد در ۳۰ کیلومتری شهر جهرم قرار دارد.

شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/م

ثبت معنوی تهیه شیرینی در قطب آباد جهرم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه میراث فرهنگی مستند تلویزیونی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان

رئیس سازمان فرهنگی اجنماعی ورزشی شهرداری کاشان از راه‌اندازی راه‌اندازی مدرسه هنر در فرهگسرای خانواده کاشان خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به  آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان اظهار داشت: این طرح که با هدف دانش‌افزایی در موضوعات علمی، هنری و مهارتی و همچنین ارتقای شور و نشاط دانش‌آموزان از سوی فرهنگ‌سرای خانواده در حال برگزاری است، میزبان گروه‌های دانش‌آموزی خواهد بود.

وی افزود: بازدید و آشنایی دانش‌آموزان با هنرهای سنتی قلم‌زنی، زری‌بافی، سفال و خوشنویسی با هدف احیا و پویایی این‌گونه مشاغل و ایجاد انگیزه برای یادگیری و کسب درآمد از این حرف سنتی از جمله بخش‌های اصلی این طرح است.

وی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدرسه هنر خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان با شرکت در طرح «مدرسه هنر» در کنار بازدید، تجربه کار با سفال به صورت دستی و با چرخ سفالگری و قلم‌زنی در سطح پایه را کسب می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کاشان آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان ابراز داشت: انجام آزمایش‌های علمی به سبک کیمیاگری و مشاهده واکنش‌های شیمیایی، بازی‌های آبی، نقشه گنج و بازی‌های فکری و هیجانی بخش دیگری از مدرسه هنر است.

نخستین مجموعه فرهنگی ورزشی جوشقان استرک کاشان پس از 45 سال افتتاح شد

فرجی با بیان اینکه فرهنگ‌سرای خانواده در فضایی سنتی و دلنشین با ارائه طرح‌های آموزشی و تفریحی متنوع ، آماده میزبانی از گروه‌های دانش‌آموزی به صورت اردوهای یک روزه و همچنین جشن‌های دانش‌آموزی در روزهای پایانی سال تحصیلی است، گفت: علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها و کسب اطلاعات بیشتر به این مجموعه واقع در خیابان آیت‌اله کاشانی، کوی ملک‌آباد مراجعه و در ساعات اداری با شماره تلفن 55467624 تماس بگیرند.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • روش تهیه ترشی سیر به روش سنتی آذربایجانی
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • (ویدیو) فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • کشف و ضبط ۱ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در خرم‌آباد/ ۴ نفر دستگیر شدند
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور