Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیل وعده‎های سرخرمن کشاورزان گلستانی را با خود برده و حتی کشاورزان را برای کشت‎های جایگزین و محصولات بهاره در مزارع خود به دردسر انداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، وعده سرخرمن، گرچه به ضرب‌المثل تبدیل‌شده ولی در بخشی از جامعه ما یعنی کشاورزان زحمت‎کش که با عرق جوین قوتی حاصل می‎کنند، رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تهیه جهیزیه، خرید لوازم ضروری منزل، برگزاری مراسم عروسی و... موضوعاتی است که کشاورزان قولش را به وعده‎های سرخرمن به اعضای خانواده می‎دهند، اما سیل وعده‎های سرخرمن کشاورزان را در استان گلستان با خود برده و حتی کشاورزان را برای کشت‎های جایگزین و محصولات بهاره در مزارع خود با مشکل روبه‎رو کرده است.

 

گرچه نخستین مصوبه هیئت دولت برای پرداخت غرامت به کشاورزان بوده اما حرکت لاک‌پشتی در پرداخت این خسارت‎ها داد برخی از کشاورزان را درآورده است.

 

ازاینرو وقتی به سمت شهرستان‎های خسارت‌دیده از سیل حرکت می‎کنیم به دلیل عدم وسع مالی لازم کشاورزان، شاهد زمین‎های ترک‎خورده و نابودشده از سیل هستیم که حتی ممکن است در آینده به بستری برای ایجاد گردوغبار حتی برای شهرستان گرگان تبدیل شود.

 

« محمد حمیدی» سرپرست اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران دراین‌باره می‎گوید: با توجه به سیلی که در ابتدای امسال اتفاق افتاد به بخش زیادی از مزارع کشاورزی آسیب زد که در همین راستا گزارشی از میزان خسارت به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور ارسال شد.

 

وی تصریح کرد: نخستین مصوبه هیئت دولت در سال پس از وقوع سیل نیز در خصوص چگونگی پرداخت خسارت به بخش کشاورزی بود، از 25 فروردین‌ماه نیز در استان کارگروه مربوطه به پرداخت خسارات به کشاورزان سیل‎زده تشکیل شد و به‌سرعت این مهم را پیگیری می‎کنیم.

 

سرپرست اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان ادامه داد: حجم میزان خسارت‎ها در بخش کشاورزی بالا است و سطح و سطوحی که نیاز است نسبت به پرداخت خسارت‎ها پرونده‎سازی شود نیز بسیار گسترده بوده و لذا پروسه زمانی زیادی برای پرونده‎سازی در بر داشت و ازآنجایی‌که باید اطلاعات کشاورزان خسارت‌دیده ثبت سامانه می‎شد در ابتدا کارها با کندی پیش می‎رفت.

 

حمیدی یادآور شد: تا به امروز دو مرحله پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از سیل انجام‌شده و 24 میلیارد تومان پرداخت کردیم و مرحله سوم نیز امروز مصوب شده و 25 میلیارد پرداخت خسارت را در قالب 2 هزار و 108 پرونده در 6 شهرستان خسارت‌دیده مصوب کردیم که تا پایان این هفته 50 درصد از مبلغ خسارت این کشاورزان به‌حساب آنها پرداخت خواهد شد.

 

 وی افزود: هشت هزار پرونده از کشاورزان خسارت‌دیده نیز در دست اقدام است و هر هفته کارگروه مربوط به پرداخت خسارت به کشاورزان را برگزار می‎کنیم و پس از ثبت اطلاعات در سامانه نسبت به پرداخت میزان خسارت‎های کشاورزان اقدام خواهیم کرد.

 

سرپرست اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان متذکر شد: مبلغی که به این منظور توسط دولت محترم اختصاص‌یافته به‌زودی به‌حساب کشاورزان پرداخت می‎شود، با پرداخت مرحله سوم خسارت به کشاورزان سیل‎زده گلستانی تاکنون چهار هزار کشاورز بخشی از میزان خسارت‎های مربوط به سیل را دریافت کردند.

 

حمیدی افزود: پیش‌بینی که جهاد کشاورزی انجام داده این است که بیش از 20 هزار کشاورز براثر سیل خسارت‌دیده باشند و وزارت کشور نیز پیگیری‌هایی داشته و از عکس‎های بسیار دقیق هوایی استفاده می‎کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود و بتوانیم از بیت‎‎المال نیز صیانت کنیم و این مهم بخشی از روند را کند کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: چیزی که به‌حساب استان برای پرداخت خسارت به کشاورزان واریزشده 160 میلیارد تومان بوده که 50 درصد مصوبه هیئت دولت است و در حال حاضر ما نیز 50 درصد میزان خسارت‎ها را پرداخت می‎کنیم و به‌محض واریز میزان 50 درصد دوم هیئت دولت دیگر به کارگروه نیازی نیست و به‌حساب کشاورزان واریز می‎شود.

 

سرپرست اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گلستان بیان کرد: مشکلات کشاورزان را می‎دانیم ولی باید دقت کار را افزایش دهیم چراکه باید پاسخگوی دستگاه‎های نظارتی نیز باشیم و به شکل شبانه‎روزی این موضوع را دنبال می‎کنیم تا مشکلات برطرف شود.

 

حمیدی تأکید کرد: مصوبه‎ای در قرارگاه بازسازی سیل داشتیم و مقرر شد مرمت جاده‎های بین مزارع را انجام دهند و در سال 1398 به شکل تضمینی این اعتبارات را پرداخت خواهیم کرد تا جهاد کشاورزی منتظر اعتبارات نباشد.

 

وی گفت: اولویت ما در پرداخت خسارت‎ها به اراضی که 100 درصد خسارت‌دیده و یا دامداری‎هایی که دام آنها تلف‌شده و یا مزارع پرورش ماهی که 100 درصد آسیب دیدند، است.

 

« مختارمهاجر»رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: گرچه بخشی از مزارع از بارش‎های بهاره بهره‎مند شدند ولی مزارع کشاورزی  زیادی از سیلاب خسارت دیدند و این بارش‎ها منجر به آبگرفتگی و خسارت‎های فراوان به اراضی زراعی و باغی و ... شد.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان  ادامه داد: در بحث تعیین خسارت به کشاورزان از عکس هوایی با مکان‎یابی اراضی با نقشه  کارشناسان پهنه استفاده شد و  در موارد دیگر که آب ماندگی ایجاد شده در عکس هوایی مشهود نبود نماینده‎های مرکز تحقیقات، کارشناس پهنه و نماینده بخشدار با بازدید میدانی میزان خسارت را در صورت جلسه‎ای ثبت کردند.

 

با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان تنها از طریق کشاورزی به امرار معاش می‎پردازند لذا به نظر می‎رسد که در سیل اخیر تنگناهای معیشتی بیش از گذشته برای خانواده‎های کشاورزان محسوس باشد و لذا انتظار است که روند پرداخت خسارت به کشاورزان سیل‎زده زودتر انجام شود.

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر عید فطر امام خمینی ره خبرگزاری شبستان راهپیمایی روز قدس استان بوشهر اقامه نماز عید فطر قیام ۱۵ خرداد مقام معظم رهبری ماه رمضان کمک به سیل زدگان خسارت سیلاب حمایت از کشاورزان خسارت سیل خسارات سیل گلستان کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیلاب به منازل مردم شهرستان ملکشاهی

دریافت 16 MB کد خبر 6095828

دیگر خبرها

  • منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت حریق در شفت هستیم
  • آخرین وضعیت خسارت سیلاب در شهرستان دهلران
  • خسارت سیلاب به روستای تختان دهلران
  • خسارت سیلاب به منازل مردم شهرستان ملکشاهی
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی