Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@14:48:38 GMT

توسعه برنامه موشکی ریاض و پنهان‌کاری واشنگتن

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۵۹۲۱

به گزارش فارس، دولت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد عربستان سعودی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای برنامه موشک‌های بالستیک خود را تسریع کرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی اختصاصی به نقل از سه مقام مطلع گزارش داد که البته هدف نهایی سعودی‌ها از این توسعه برنامه موشکی مشخص نیست اما این تلاش‌ها ممکن است تلاش بالقوه ریاض برای تجهیز موشک‌هایش به کلاهک‌های هسته‌ای باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود گزارش داد، دولت آمریکا یافته‌های سری خود درباره این اقدام عربستان سعودی را به اعضای شاخص دموکرات کنگره اطلاع نداده و همین مسئله باعث خشم دموکرات‌ها شده است چراکه آنها این موضوع را از کانال‌های خارج از دولت دریافت کرده‌اند. دموکرات‌ها معتقدند به عمد از این اطلاعات دور نگه داشته شده‌اند.

تحولات جدید در سایه اختلافات دنباله‌دار کنگره و ترامپ بر سر موضوعات مختلف از جمله عربستان سعودی به وقوع پیوسته است. برخلاف انتقادهای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره درباره نقش عربستان سعودی در جنگ علیه یمن و همچنین ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی، واشنگتن روابط خود را با ریاض نزدیک‌تر کرده است. ترامپ حتی قطعنامه کنگره برای پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ علیه یمن را وتو کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، اطلاعات جدید سوال‌های جدیدی را درباره تعهد دولت آمریکا به سیاست عدم اشاعه در غرب آسیا و همچنین میزان آگاهی کنگره نسبت به تحولات در این منطقه پرتلاطم، مطرح می‌کند.

اطلاعات سری گزارش‌نشده پیشین نیز فاش می‌کرد عربستان سعودی زیرساخت‌های موردنیاز و همچنین فناوری موشکی را که از چین کسب کرده، توسعه داده که این مسئله باعث نگرانی اعضای کنگره درباره به‌راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا شده است.

چین طی سال‌های گذشته به عربستان سعودی موشک‌های میان‌بُرد «دانگ‌فنگ- DF-3A» فروخته است. این موشک‌ها برای اولین بار در جریان رژه نظامی سال ۲۰۱۴ میلادی توسط عربستان سعودی به نمایش درآمد.

 


موشک چینی «دانگ فِنگ DF-3A»

 

نمایش موشکی چینی «دانگ فِنگ DF-3A » در رژه نظامی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴

 

با  این‌حال، یافته‌های واشنگتن نشانگر این است عربستان سعودی توانایی شلیک موشک‌های پیشرفته با سوخت مایع را ندارد. همچنین سعودی‌ها بعید است قادر به ساخت نسخه بومی این موشک‌ها باشند. 

منابع سی‌ان‌ان گفته‌اند یافته‌های جدید آمریکا در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) به صورت محرمانه به کمیته روابط خارجی سنا ارائه شد. این یافته‌ها شواهد متقنی را به سنا ارئه کرد مبنی بر اینکه عربستان سعودی تا نقطه‌ای برنامه موشکی خود را توسعه داده که با سیاست آمریکا برای محدود کردن اشاعه موشکی در منطقه در تضاد مستقیم است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است عربستان سعودی به عضویت در «پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» ادامه می‌دهد و این تعهد را پذیرفته است که هرگز به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای گام برندارد.

وزارت خارجه چین نیز در واکنش به این یافته اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که پکن و ریاض «شرکای استراتژیک» هستند و دو طرف «همکاری دوستانه» در همه زمینه‌ها از جمله قراردادهای تسلیحاتی را حفظ می‌کنند. چین همچنین اعلام کرد این همکاری‌ها «هیچ قانون بین‌المللی» را نقض نمی‌کند و در حوزه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی نیز نیستند.

فروش فناوری موشک‌های بالستیک به عربستان سعودی توسط آمریکا ممنوع است. برنامه آمریکا فروش سلاح‌های پیشرفته متعارف و جنگنده به عربستان سعودی است. استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند انتقال فناوری‌های ساخت موشک‌های بالستیک به ریاض این کشور را احتمالا در معرض دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی قرار می‌دهد.

روزنامه واشنگتن‌پست چندی پیش و بر اساس یافته‌های مشترک محققان و مرکز «مطالعات بین‌المللی موسسه میدل‌بری» گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای که تاریخ آن به نوامبر سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد، احتمالا اولین کارخانه تولید موشک‌های بالستیک عربستان سعودی را که در یک پایگاه موشکی در نزدیکی منطقه «الوطاح» بود، نمایان کرده است.

این تصاویر کارخانه تولید موشک‌هایی با سوخت جامد را نشان می‌داد که این نوع از موشک‌ها در مقایسه با موشک‌های دارای سوخت مایع قابلیت پرتاب سریع‌تری دارد. کارشناسان همچنین گفته‌اند این تصاویر مطابق با فناوری چین در ساخت موشک است.

واشنگتن‌پست به نقل از دو کارشناس موشکی دیگر هم تایید کرد تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از این منطقه، وجود یک کارخانه ساخت موتور موشک و تست‌های موشکی را تایید می‌کند. با این وجود، این تصاویر مشخص نمی‌کند که آیا این کارخانه که احتمالا در سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری شده، اکنون تکمیل و عملیاتی شده است یا نه.

عربستان سعودی یکی از عمده خریداران تسلیحات آمریکایی است. ریاض در سال ۲۰۱۷ و تنها یک‌سال پس از روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ»، قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار با واشنگتن منعقد کرد به‌علاوه یک قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۵۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سالیوان در مصاحبه خود که روز شنبه منتشر شد، پیشنهادات اخیر را مبنی بر اینکه در صورت امتناع رژیم صهیونیستی از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین دولت بایدن و عربستان بررسی خواهد شد، رد کرد.

اظهارات سالیوان در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، خبرگزاری بلومبرگ از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

طبق گزارش فایننشال‌تایمز، پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (15 مهر ماه) که هفت ماه از آن می‌گذرد، دولت بایدن به دنبال یک توافق سه‌جانبه برای ترغیب ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل بعنوان بخشی از طرح تضمین صلح پایدار در غرب آسیا بود.

دولت بایدن امیدوار است که از چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ریاض و دیگر کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن تل‌آویو برای اعطای امتیازاتی به فلسطینیان بهره گیرد.

با این‌حال، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو به طور مکرر هرگونه اقدام به سوی راه‌حل دو کشوری برای درگیری‌های طولانی‌مدت بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها را رد کرده است.

سالیوان در مصاحبه خود تصریح کرد «چشم‌انداز یکپارچه در واقع، تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی (روابط) بین اسرائیل و عربستان سعودی به همراه اقدامات و گام‌های جدی از طرف مردم فلسطین است. همه اینها در کنار همدیگر است...نمی‌توانید یک بخش را از دیگری جدا کنید».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد «انتظار دارم که در ماههای پیش رو، چیزهای زیادی از رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های آمریکایی درباره مسیری که معتقدیم می‌تواند اسرائیل امن‌تر و منطقه‌ای آرام‌تر به وجود آورد، بشنوید».

سالیوان همچون دیگر مقام‌های آمریکایی به دفاع از مواضع رژیم صهیونیستی پرداخت گفت «تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است..که هر تعداد از کشورهای منطقه را که می‌توانیم، وارد کنیم و در نهایت به حاکمیت اسرائیل بستگی دارد و صادقانه، در نهایت این مردم اسرائیل هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این مسیر را انتخاب کنند یا خیر».

دولت بایدن و قبل از هفتم اکبر، در آستانه رسیدن به خواسته خود برای برقراری توافق بین ریاض و تل‌آویو بود که در نهایت منجر شد تا واشنگتن با یک توافق امنیتی و دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور در قبال واگذاری یکسری امتیازات از سوی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان موافقت کند.

گرچه پس از جنگ غزه این فرایند متوقف شد اما واشنگتن و ریاض به مذاکرات درباره یک توافق احتمالی بعنوان بخشی از طرح‌های پساجنگی به منظور تضمین صلح در منطقه ادامه دادند.

با اینحال، ریاض به وضوح تصریح کرد که چنین توافقی مستلزم واگذاری امتیازات بیشتری از سوی اسرائیل به فلسطینیان است و تل‌آویو موظف است که گامهای غیرقابل بازگشتی به سوی تشکیل کشور فلسطین بردارد.

وزیر خارجه عربستان شاهزاده فیصل بن فرهان هفته گذشته گفته بود که ریاض و واشنگتن به توافق دوجانبه بسیار نزدیک شده‌اند اما «نیاز است که در حقیقت یک مسیری به سوی کشور فلسطین وجود داشته باشد که معتبر و غیرقابل بازگشت باشد».

کد خبر 849286 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه عربستان ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى

دیگر خبرها

  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است