Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@15:15:48 GMT

موزه باستان شناسی در بجنورد راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۷۲۲۲

موزه باستان شناسی در بجنورد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، علی مستوفیان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به آسیب عمارت مفخم بر اثر زلزله اردیبهشت ماه سال ۹۶ اظهار کرد: موزه مردم شناسی و باستان شناسی واقع در این عمارت نیز به همین سبب تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه موزه مردم شناسی بجنورد طی سال گذشته پس از مرمت و تجهیز، همزمان با روز جهانی جهانگردی برای بازدید علاقه‌مندان باز شد، عنوان کرد: راه اندازی مجدد موزه باستان شناسی نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.
وی افزود: بر همین اساس برنامه ریزی لازم از اواسط سال گذشته به منظور جذب اعتبار به منظور تهیه طرح مقاوم سازی و مرمت بنا، استحکام بخشی، تهیه طرح محتوایی، حفاظت الکترونیک و زیرساخت موزه مورد پیگیری قرار گرفت و شش میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز جذب شد.
وی عنوان کرد: همزمان با این اقدامات، ساماندهی و تجهیز موزه با محتوای جدید و همراه با خلاقیت و نوع آوری و همچنین توجه ویژه به موضوع کودکان در فضای موزه در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا جلسه‌ای با حضور کارشناسان مربوطه در محل مجموعه مفخم جهت دریافت نظرات و عملیاتی شدن پروژه برگزار شد.
مستوفیان اظهار کرد با توجه به تعدد آثار، تپه‌ها، محوطه‌های تاریخی و آثار و داد‌ های فرهنگی حاصل از کاوش‌های باستان شناسی، استان از ظرفیت‌های بسیار مناسبی جهت ایجاد و راه اندازی موزه‌های باستان شناسی و سایت موزه‌های فضای باز برخوردار است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: تحقق این مهم، نقش بسیار تأثیرگذاری در توسعه گردشگری و ماندگاری مسافر در استان دارد و ما به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن موزه باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۷۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار

ولی جهانی در گفت و گو با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به بازدید و بررسی‌های به عمل آمده از روستای فصلی کوی افسانه‌ای درفک، تعداد زیادی از کلبه‌های قدیمی با یک تا یک و نیم متر و ساخته شده از سنگ و گل و چوب باقی مشاهده شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جنوب گیلان و منطقه درفک بیان کرد: با توجه به معماری بومی کلبه‌ها، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در نظر دارد این روستای فصلی را به عنوان یک روستای نوسنگی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند.

جهانی تصریح کرد: در این راستا پرونده ثبتی این مجموعه در دست اقدام است تا در صورت امکان در مدت دو ماه با نقشه‌برداری، پلات برداری و تهیه گزارش مستند، این روستا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت شده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور معرفی شود.

به گفته وی روستای فصلی درفک در طی سنوات گذشته، موقعیت خود را حفظ کرده است، یکی از جاذبه‌های این روستا دو استخر قدیمی است که دامداران منطقه شهرستان رودبار از آب آنها در بهار و تابستان استفاده می‌کنند و همچنین یخچال درفک که در زمستان پر از برف و در تابستان دارای یخ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، رستم مالشوران را از جذابیت‌های روستای درفک رودبار برشمرد و بیان کرد: هر ساله اواخر دوره شهریور ماه و اوایل پاییز معمولاً به رسم یاد بود یا به رسم قدیمی دامداران منطقه درفک، در استخر قدیمی که پر آب است، به شستشوی دام‌های خود می‌پردازند که این رسم ریشه در فرهنگ و تاریخ ۳۵۰۰ ساله گیلانیان دارد.

کد خبر 6097423

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم