Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@23:49:41 GMT

سینما در ایران جنبه سرگرمی دارد تا فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۷۷۰۹

سینما در ایران جنبه سرگرمی دارد تا فرهنگی

مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره بازتاب ژانر کمدی در سینمای ایران، اظهار کرد: فضای سینما شخصیت محور است، یعنی اکثراً بر اساس موقعیت کمدی خلق می‌شود. علاوه بر این، براساس شخصیت و کاراکتر نیز کمدی خلق خواهد شد، اما هر کدام رویکرد متفاوتی دارد. در آغاز سینما، فیلم‌ها ناخودآگاه رویکرد طنز داشتد، زیرا اولین چیزی که در سینما مطرح می‌باشد، سرگرمی است و سینمای کمدی بهترین غالبی هست که برای سرگرمی از آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: یکی از کاربردهایی که سینمای کمدی دارد، این است که مخاطبین سینما را برای سرگرمی و تفریح می‌بینند و به همین دلیل از ژانر کمدی استقبال بیشتری می‌شود، اما به مرور زمان همان‌طور که تاریخ سینما جلو آمد، رویکردهای کمدی هم متفاوت شد، انواع مختلف کمدی وجود دارد، مثل کمدی سیاه، اسکروبال، اسلپ‌استیک که هر کدام دارای رویکرد متفاوتی هستند.

رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان افزود: فیلم‌های ایرانی از سبک‌های کمدی پیروی نمی‌کند و موقعیت‌محور، سطحی و دم‌دستی است. فیلم‌های کمدی بسیار فاخری از کمدین‌های بزرگی بر اساس موقعیت وجود دارد، مثل فرانک کاپرا که بر اساس اسلپ‌استیک کار می‌‌کرد. یک سری فیلم‌های کمدی با نام هجو ساخته شد.

حیدری بیان کرد: تاریخ سینما که جلو آمد، فیلم‌سازهایی که سبک کمدی آن‌ها بر اساس بازیگر بود مثل چاپلین و لورل و هاردی تلاش کردند که سرگرمی را در سینمای کمدی ارتقاء دهند. چاپلین و برخی دیگر در عصر جدید که سعی کردند براساس طبقه زحمت‌کش جامعه و موقعیت اجتماعی، آن را در کار خود جلوه دهند، و کارکرد این گونه فیلم‌ها علاوه بر سرگرمی توانست یک کارکرد سیاسی و اجتماعی نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه فروش سینما بیشتر متعلق به سینمای کمدی است، ادامه داد: سینما در ایران بیشتر برای مردم سرگرمی محسوب می‌شود تا یک کالای فرهنگی؛ به همین دلیل بجای اینکه با تماشای تلویزیون و فیلم‌های پندآموز و اجتماعی تغذیه شوند، معمولاً از سینمای کمدی بیشتر استقبال می‌کنند، البته استثناهای سینمای اجتماعی را در اینجا نمی‌توان در نظر گرفت.

رئیس دفتر تخصصی سینما در اصفهان گفت: فیلم‌های کمدی ایران به خصوص در دهه‌های اخیر بسیار سطحی و کلیشه‌ای است که برای همه قابل فهم می‌باشد، البته در دهه 60 اوضاع بهتر بود، مثلاً آثار برخی فیلم سازهای آن دهه مثل محمدرضا هنرمند و یدالله صمدی که فیلم اتوبوس را ساخت، علاوه بر رویکرد کمدی، دارای رویکرد اجتماعی نیز بود. در دهه‌های اخیر به دلیل اینکه صرفاً همه چیز پول شده عملاً فیلم کمدی نیز سطحی و برای همه قابل درک است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سینما ژانر کمدی فیلم مصطفی حیدری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه کانون «نگاره و سینما» دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با حضور کُردی معاون فرهنگی دانشجویی، عباس ساکی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی و مسئولان، استادان و اعضای انجمن سینمای جوان بروجرد برگزار شد.

کُردی در این جلسه درباره جایگاه هنر عکاسی و فیلم‌سازی در جامعه امروزی مطالبی بیان کرد.

ساکی با تأکید بر حمایت هنرمندان و فیلمساز جوان بروجردی پیشنهاداتی مطرح کرد.

هومن هوشمند دبیر کانون نگاره و سینما به تشریح و معرفی حیطه فعالیتی کانون پرداخت، همچنین فیلم کوتاه داغی به کارگردانی فاطمه محمدی برنده جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی اکران شد و کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی فیلم کوتاه توسط فاطمه محمدی از استادان سینمای جوان و کارگردان فیلم برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟