Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@23:54:05 GMT

حقایقی در مورد قلیان و اثرات ناگوار آن بر سلامت

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۸۵۷۲

حقایقی در مورد قلیان و اثرات ناگوار آن بر سلامت

استعمال قلیان در سال‌های اخیر روند روبه رشدی داشته و این روند در مقایسه با سیگار بویژه در نسل جوان و زنان شدت بیشتری گرفته است. طبق مطالعات صورت گرفته بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در دود سیگار و قلیان شناسایی شده که از آن میان بیماری‌زایی بیش از ۴۰۰ ماده و سرطان‌زایی ۷۰ ماده تایید شده است.

به گزارش ایسنا از نظر تاریخی تا اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم مصرف قلیان با توتون بسیار تند و طبیعی بیشتر در بین افراد مسن شایع بود اما با افزودن مواد معطر به توتون قلیان در اوایل دهه ۱۹۹۰ مصرف قلیان به‌شدت در بین جوانان افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایع دخانی نیز نقش قابل توجهی در ترویج مصرف قلیان داشته‌اند و تولید تنباکوی عطردار و طعم‌دار کلیدی‌ترین تاکتیک این صنایع در ایجاد جذابیت و جذب مشتری بوده است.

از مهم‌ترین عوامل گسترش مصرف قلیان در جوامع می‌توان به افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود توتون و ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان، استفاده خانوادگی و گروهی از قلیان به عنوان یک وسیله برای گذراندن اوقات فراغت و همچنین باورهای غلط در مورد کم‌ضرر بودن یا بی‌ضرر بودن قلیان به خاطر گذشتن مسیر دود از آب و تصفیه آن اشاره کرد. این در حالی است که آب فقط برای کم کردن دمای دود حاصل از زغال گداخته بوده و به علت مقاومت ایجاد شده، شدت پک زدن به میزان عمق تنفسی و حجم ورودی به ریه‌ها را افزایش می‌دهد.

ترکیبات موجود در تنباکوی معطر حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد افزودنی، اسانس و ترکیبات شیمیایی است که به دلیل ایجاد بو و طعم میوه‌ها و گیاهان پرفایده بسیاری از جوانان و افراد را با ایجاد تصور ذهنی غلط نسبت به مفید بودن مصرف آن گمراه می‌کند. در بررسی‌های انجام شده روی این نوع تنباکوها، مقادیر بسیار زیادی مواد سمی و سرطان‌زا به‌ویژه ترکیبات بنزن، هیدروکربن‌های معطر چند حلقوی و فلزات سنگین شناسایی شده است. لازم به ذکر است مواجهه با بنزن طی ۳ تا ۱۵ سال باعث بروز سرطان به خصوص سرطان خون می‌شود و بیشتر این راه جذب بنزن از طریق تنفس است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت هر وعده مصرف قلیان، دودی معادل مصرف ۵ تا ۱۰ پاکت سیگار یعنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار را وارد ریه فرد می‌کند. میزان مواجهه با دود قلیان نیز برای اطرافیان معادل ۵ تا ۱۰ سیگار برآورد شده است. همچنین تماس و مواجهه با دود دست دوم قلیان و نشستن در کنار جمع قلیان کش‌ها برای اطرافیان و خصوصاً کودکان بسیار آسیب‌رسان است. رسوب بقایای دود قلیان روی فرش و دیواره‌های محل مصرف قلیان و لوازم شخصی موجب انتقال سموم سرطان‌زا به اطرافیان از طریق تماس پوستی می‌شود که جذب بسیار بالایی دارد.

بنابر اعلام دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، بررسی‌های سیستماتیک از نتایج تحقیقات انجام شده، نشان داده ارتباط معنی‌داری بین مصرف قلیان و سرطان‌های ریه، دهان، مری، معده، مثانه، بیماری‌های انسداد مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی، ناباروری مردان، رفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تنباکو معطر سرطان ریه سيگار قلیان قهوه خانه هفته ملی بدون دخانیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی

امید صادقی در ارتباط با طرح تحقیقاتی با عنوان «بررسی ارتباط بین مصرف گوجه و مصرف لای کوپن که ماده مؤثر آن است و سطح خونی لای کوپن با ریسک و خطر ابتلاء به سرطان» در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اثرات ضد سرطان گوجه به خاطر لای کوپن است که رنگدانه گوجه محسوب می‌شود و جزو آنتی اکسیدان‌ها است.

وی به اثر پیشگیری و درمان کننده گوجه بر انواع سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: دریافت بالای لای کوپن در مصرف کنندگان نسبت به کسانی که مصرف پایین گوجه دارند، خطر ابتلاء به سرطان را کمتر می‌کند و هر ۱۰ واحد افزایش لای کوپن در بدن (در قالب مصرف گوجه) می‌تواند ۵ درصد خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اثرپیشگیری گوجه بر ابتلاء به انواع سرطان، مورد بررسی قرار گرفت که مصرف آن، خطر سرطان ریه و پروستات را بهتر کاهش می‌دهد و جنبه پیشگیری از این دو سرطان را دارد.

وی اثر ضد سرطانی گوجه پخته را بیشتر از خام آن دانست و ادامه داد: مصرف گوجه عامل کاهش ابتلاء و مرگ و میر ناشی از سرطان می‌شود.

صادقی گفت: دراین مطالعه صرفاً اثر ضد سرطانی گوجه مورد بررسی قرار گرفت که در فاز بعدی مطالعه می‌شود که آیا اشکال مختلف گوجه مثل سس گوجه، رب گوجه یا سس کچاب و انواع مختلف محصولات حاصل از گوجه نیز اثر ضد سرطانی دارد؟

وی افزود: اثر بخشی مصرف یک تا دو گوجه در روز بر پیشگیری از سرطان در این مطالعه بدست آمده است، ضمناً مصرف زیاد گوجه عوارض خاصی بدنبال ندارد و تنها مصرف بیش از حد آن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص مثل رفلاکس معده هستند و عامل ترش کردن معده می‌شود، توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در عصر حاضر با بروز بالای سرطان مواجهیم بنابراین ارتباط بین دریافت‌های غذایی و بروز سرطان باید مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 6097137

دیگر خبرها

  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • (ویدیو) مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • ببینید | مرور اخبار ناگوار با سلامت روان ما چه می‌کند؟