Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار و ۲۸۲ کلاس درسی در سطح استان به وسیله بخاری‌های نفتی استاندارد در زمستان گرم می‌شوند.به گزارش بلاغ،پایان سال تحصیلی در مدارس فرا رسیده و کم‌کم دانش‌آموزان با شروع فصل تابستان به استقبال اوقات فراغت می‌روند، اما همین فصل، فرصت مناسبی برای برخی نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فراهم می‌کند تا سال آینده با امکانات و شرایط بهتری مهیای استقبال از دانش‌آموزان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط گفت‌وگویی با آیدین رحمانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی ترتیب داده شد تا اقدامات این اداره‌کل بررسی شود.

در یکی از مصاحبه‌ها شما قول دادید تا مدارس خشت و گلی تا مهرماه سال ۹۸ در آذربایجان‌غربی برچیده می‌شود، این وعده چگونه محقق خواهد شد؟

رحمانی: بنابر اعلام وزارتخانه متبوع، جشنواره‌ای تحت عنوان پایان کار مدارس خشت و گلی تا اول مهر ماه سال ۹۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود و براین اساس اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی نیز مانند سایر استان‌های کشور موظف شده تا با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به برچیده شدن این مدارس اقدام کند.

تعداد مدارس خشت و گلی در آذربایجان‌غربی را بفرمایید؟

رحمانی: در سطح استان ۶ مدرسه با ۱۲ کلاس درسی در شهرستان‌های ارومیه، سلماس، سردشت و ماکو با استفاده از خشت خام و ملات گل وجود داشت که در حال حاضر این مدارس تخریب شده و در عوض آنها به همین تعداد مدارس جدیدی در حال ساخت است و با توجه به تاکید وزارت آموزش و پرورش و رصد این موضوع از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، امیدواریم با برنامه‌ریزی درست تا اول مهر امسال، کار ساخت این مدارس نیز به پایان برسد.

در ارتباط با برچیده شدن مدارس کانکسی در استان تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

رحمانی: در آذربایجان‌غربی ۲۵۶ مدرسه با ۴۷۷ کلاس درس کانکسی وجود دارد که در سفر هیات دولت به استان در سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری این مدارس اختصاص یافت و طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا طی دو سال آینده مدارس کانکسی در سطح استان برچیده شود.

چرا در گذشته از مدارس کانکسی در کشور استفاده شد و اکنون نیز تصمیم به عدم استفاده از آنها گرفته شده است؟

رحمانی: در اصل فلسفه و ماهیت این مدارس کانکسی خوب بود چرا که در برخی مناطق کشور که مدارسی برای تحصیل و آموزش دانش‌آموزان وجود نداشت با استفاده از این کانکس‌ها امکان تحصیل برای بسیاری از آنها فراهم شد و امروزه نیز به دلیل پایین بودن ایمنی و سیستم گرمایشی و سرمایشی نامناسب این مدارس کانکسی، تصمیم گرفته شد تا دیگر از این مدارس در سطح کشور استفاده نشده و به جای آن مدارس مسقف ثابت ساخته شود.

در نمایشگاه دستاوردهای چهال سالگی انقلاب در ارومیه، شما وعده‌ای مبنی بر جمع‌آوری بخاری‌های نفتی در همه مدارس استان دادید که طی آن دیگر در مدارس استان در سال ۹۸ از بخاری‌های نفتی استفاده نخواهد شد و اکنون که چندین ماه از این وعده می‌گذرد آیا همچنان به وعده خود باور دارید؟

رحمانی: از آنجایی که در انجام پروژه‌های عمرانی تامین اعتبارات مهم‌ترین نقش را دارد، با تامین اعتبارات این موضوع نیز قابلیت تحقق دارد و خوشبختانه در سال گذشته منابع ملی ابلاغ شده به طور کامل در اختیار ما گذاشته شد و منابع استانی نیز با نگاه ویژه مسؤولان استانی به خوبی تخصیص یافت و همین موضوع دست ما را برای انجام طرح‌ها بازتر کرد.

چه تعداد کلاس درسی در استان از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند؟

رحمانی: ۶ هزار و ۲۸۲ کلاس درسی در آذربایجان‌غربی به وسیله بخاری‌های نفتی استاندارد در زمستان گرم می‌شوند و برای جایگزین کردن سیستم‌های گرمایشی جدید در این مدارس پیش‌بینی‌هایی انجام شده که در حال مطالعه و تحقیق بر یک روش نوین با کمک یکی از دانشگاه‌های استان هستیم و همچنین در نظر داریم از سیستم گرمایشی جدیدی به نام هات پنل استاندارد در مدارس استفاده کنیم و با انجام این اقدامات امیدواریم وعده‌مان عملی شود.

اعتبارات تخصیص یافته به اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی چه میزان بوده است؟

رحمانی: سهم استان از اعتبارات ملی ۱۱۰ میلیارد تومان بود که از این حیث جزء پنج استان برتر کشور بوده‌ایم و از فصل اعتبارات آموزشی استان سهم اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برابر با ۲۵۶ میلیارد تومان بوده که بدین ترتیب این اداره در بین چهار دستگاه برتر استان از حیث برخورداری از اعتبارات بود و البته از آنجایی که سال تحصیلی آموزشی به پایان نرسیده است تخصیص اعتبارات همچنان ادامه دارد و احتمالا اعتبارات طبق بودجه در سال جاری رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی خواهند داشت.

 در ارتباط با عملکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در بخش توسعه و تجهیز مدارس استان بفرمایید؟

رحمانی: یکی از رسالت‌ها و وظایف این اداره‌کل علاوه بر احداث و نوسازی مدارس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی زیر نظر اداره‌کل آموزش و پرورش است، اما از آنجایی که بیشترین نیاز استان مربوط به ایجاد فضای آموزشی بوده در طول سالیان گذشته عمده توان اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی معطوف به این موضوع بوده است.

باید یادآور شد که برخی مدارس در سطح استان قابلیت توسعه دارند که در این راستا برای مثال می‌توان مدارس ۶ کلاسه را به ۱۲ کلاس ارتقاد داد که با انجام این اقدامات سرانه فضای آموزشی استان نیز که در رتبه ۲۹ کشوری بوده، بهبود پیدا می‌کند.

در همه تفاهم‌نامه‌ها برای ساخت مدارس جدید، تجهیز آنها نیز بر عهده این اداره‌کل است که برای این منظور سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای خرید تجهیزاتی مانند میز، صندلی، کامپیوتر و وایت‌برد استفاده شد و اولویت دولت در این ارتباط هوشمندسازی مدارس است.

از آنجایی که بخشی از اعتبارات مربوط به سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس است، آیا در سطح استان برای استفاده از سیستم سرمایشی نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

رحمانی: اگر تشخیص داده شود به جای سیستم گرمایشی نیاز به سیستم سرمایشی در مدارس استان وجود دارد از این سیستم در مدارس استان نیز استفاده خواهد شد برای مثال در حال حاضر راه‌اندازی چیلر در حیاط مدرسه طیبی ارومیه در ایام تابستان در دستور کار قرار دارد و به طور کلی سیستم سرمایشی برای مدارسی که به صورت مجتمع آموزشی بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفت‌وگو از سمیرا محمدی

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۹۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاونت برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی کشور در گردهمایی معاونت‌های برنامه ریزی و مشارکت‌های مردمی کشور گفت: با تلاش تیمی فراوان و هم افزایی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد، توانستیم در مسیر توسعه  و استاندارد سازی فضا‌های آموزشی قدم‌های بسیار تاثیر گذاری برداریم.

علیرضا راشکی همچنین با تاکید بر حضور خیرین در امر خداپسندانه مدرسه سازی که هم خیر این دنیا و آخرت را به همراه دارد، افزود:  تلاش و همت  معاونت‌های مشارکت مردمی  در جذب خیرین   باید دوچندان شود تا فصل جدید و جهش بی سابقه‌ی مدرسه سازی را رقم بزنیم.

در گردهمایی معاونت‌های مشارکت‌های مردمی کشور و اعضا جامعه خیرین کشور، محمد جواد خلیلی معاونت مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان رتبه نخست ارزشیابی عملکرد و جذب مشارکت خیرین حقیقی، csr، گروه‌های جهادی را کسب کرد و شایسته تقدیر شناخته شد.

خلیلی در این مراسم ضمن قدردانی از خانواده نوسازی مدارس در خوزستان، مجمع خیرین استان و همه خیرین نیک اندیش، گفت: در  سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات این اداره کل مبلغ ۱۱۴ میلیارد تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ با افزایش قابل توجه ایی به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان (رشد ۷برابر) رسید.

دیگر خبرها

  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب