Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@21:17:21 GMT

مردم مراقب منفعت‌طلبان حوزه سلامت باشند

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۰۹۲۲

مردم مراقب منفعت‌طلبان حوزه سلامت باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌حضور منفعت‌طلبان به‌حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: : حوزه سلامت حوزه پرسودی است و گاهی اوقات افرادی هستند که ناآگاهانه در حوزه سلامت مداخله می‌کنند که مردم باید مراقب باشند.

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا دارابی امروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه در حرم مطهر رضوی، با اشاره به اینکه امنیت امروز ماحصل رشادت‌ها و شهادت افرادی است که در نیروهای نظامی، انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات فعالیت می‌کنند، گفت: این نعمت امنیت را باید پاس بداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین نعمت را سلامتی دانست و برقراری این دو نعمت را زمینه رشد و گسترش علم و آگاهی خواند.

وی سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی را چهار بُعد سلامت در جامعه برشمرد و بیان کرد: چنانچه مقایسه کنیم قبل و بعد از انقلاب را باهم، مشاهده می‌کنیم که وزارت بهداشت و درمان که وظیفه ارتقاء سلامت جامعه را بر عهده دارد، توانسته وظیفه خود را به نحو احسنت در این زمینه انجام دهد.

دارابی بابیان اینکه امروز به برکت نظام و همت مسؤولان در اقصا نقاط کشور پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص حضور دارد، تصریح کرد: چنانچه روزگاری پزشکانِ هندی و بنگلادشی بدون داشتن اطلاعات، اقدام به درمان مردم می‌کردند، امروز پزشکان ما با سطح بالایی از آگاهی اقدام به‌فرمان می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: چنانچه روزی بیماری‌های واگیردار جان مردم را می‌گرفت، امروز به برکت واکسیناسیون گسترده، اثری از این بیماری‌ها نیست.

75 درصد مؤلفه‌های سلامت جامعه مربوط به مدل زندگی اجتماعی‌ است

وی در ادامه به وجود بیماری‌های جدید و غیر واگیردار در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: 75 درصد مؤلفه‌های سلامت جامعه مربوط به مدل زندگی اجتماعی‌شان است که باید این مؤلفه‌های سلامت را بیاموزند و در زندگی خود گسترش دهند.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه وضعیت سلامت قبل و پس از انقلاب اشاره و ضمن بیان اینکه امید به زندگی در مردم ماقبل از انقلاب 55 سال و پس از انقلاب در آقایان به 74 سال و در زنان به 78 سال رسیده است، بیان کرد: میزان مرگ مادران باردار پیش از انقلاب 240 در صد هزار نفر بارداری بود که امروز به 20 در صد هزار نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین میزان حاملگی‌های ایمن به 98 درصد حاملگی‌ها رسیده است.

وی ضمن اشاره به اینکه پیش از انقلاب 40 درصد از هر هزار نوزاد زنده می‌ماندند و امروز به 98 درصد رسیده است، گفت:  پیش از انقلاب 44 درصد کشور تحت پوشش واکسیناسیون بود که امروز به صد درصد ارتقاءیافته است.

دارابی افزود: همچنین پیش از انقلاب 44.4 درصد زایمان‌ها ایمن بودند و این میزان امروز به 98 درصد رسیده است که همه این‌ها به این دلیل است که وزارت بهداشت و درمان توانسته بر اساس نیاز مردم اقدام کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در سال 63 خانه‌های بهداشت در کشور شکل گرفتند و امروز در تمام روستاها خانه بهداشت وجود دارد به‌طوری‌که 33 خانه بهداشت در اوایل انقلاب به بیش از 700 خانه در خراسان رضوی رسیده است.

وی عنوان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که دولت‌های مختلف، توانستند وظیفه خود را در حوزه بهداشت و درمان را انجام دهند.

دارابی حضور پزشک در اقصا نقاط کشور را نمونه عینی تحقق اقتصاد مقاومتی و تبعیت از سیاست‌های رهبری و دولت‌ها در طول 40 سال دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی به 21 هزار تخت در طول 6 سال اخیر را یکی از اقدامات دولت خواند و بیان کرد: بیمه شدن بیش از 10 میلیون نفر در طول طرح تحول سلامت در کشور، بازسازی 330 هزار مترمربع و نوسازی 320 هزار مترمربع از مراکز درمانی از دیگر اقدامات دولت در این استان است.

منکر کمبودها نیستیم

وی بابیان اینکه منکر کمبودها نیستیم، گفت: در خراسان رضوی بیش از پنج میلیون نفر تحت پوشش بیمه هستند و تمام مردم پرونده الکترونیک سلامت دارند.

دارابی خاطرنشان کرد: همچنین سند توسعه سلامت خراسان رضوی شکل‌گرفته و در حال حاضر شهرستان مشهد به سیستم الکترونیک کشوری پیوسته و در کارگروه سلامت غذایی استان تمام ارگان‌هایی که در حوزه سلامت نقش دارند، ملزم به حضور هستند.

مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سال‌های اخیر بیماری‌های غیر واگیردار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سال‌های اخیر را بیماری‌های غیر واگیردار خواند و پرفشاری خونی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و کم‌تحرکی را نمونه‌هایی از این  بیماری‌ها برشمرد.

وی با تأکید بر این نکته که فشارخون بالا یا پُرفشارخونی مهم‌ترین عامل در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، نارسایی کلیوی، کبدی و خون‌ریزی قبلی است، اضافه کرد: سالانه در دنیا، 10 میلیون نفربر اثر فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن فوت می‌کنند.

50 درصد بیماران از بیماری فشارخون خود خبر ندارند

دارابی افزود: 50 درصد بیماران از بیماری فشارخون خود خبر ندارند و 50 درصد کسانی هم که خبردارند، دارو مصرف نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف نمک را مهم‌ترین عامل در ایجاد فشارخون بالا دانست و گفت: متأسفانه مصرف نمک در مردم کشور ما دو برابر مردم دنیا است و این عزمی می‌طلبد برای حذف نمکدان در سر سفره غذا.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که چنانچه بتوانیم خودکنترلی را در خصوص دیابت و بیماری پُرفشارخون شروع کنیم، می‌توانیم به سمت جامعه سالم حرکت کنیم، عنوان کرد: امروزه در کنار گاز منوکسیدکربن، سیگار و هوای آلوده، از بیماری فشارخون بالا نیز به‌عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

دارابی تأکید کرد: با کنترل فشارخون از بسیاری از بیمارهای زمینه‌ای آن جلوگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به طرح غربالگری افراد بالای 30 سال در خصوص فشارخون اشاره و بیان کرد: از 27 اردیبهشت تا دوم تیرماه طرح غربالگری سلامت در تمامی خانه‌های بهداشت شهری و روستایی، پایگاه‌های سیار و پایگاه‌های بسیج و سپاه انجام که افراد بالای 30 سال، مادران باردار و بیماران کلیوی هدف طرح هستند.

وی در ادامه به وجود افراد منفعت‌طلب در حوزه درمان اشاره و تصریح کرد: حوزه سلامت حوزه پرسودی است و گاهی اوقات افرادی هستند که ناآگاهانه در حوزه سلامت مداخله می‌کنند که مردم باید مراقب باشند؛ آنچه دولت قبول دارد این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی سلامت مردم هستند.

دارابی بیان کرد: بنابراین افرادی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند چه بخش خصوصی و چه خیریه‌ها باید از دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی خراسان رضوی مجوز فعالیت اخذ کنند در غیر این صورت صلاحیت ورود به این حوزه را ندارند.

منبع : فارس

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حوزه سلامت حوزه سلامت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۰۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به خبرنگاران گفت: در سال‌های قبل تعدادی افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.   دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مواردی هم که برای اولین بار در برخی استان‌ها از جمله همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و نیز محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در خراسان رضوی و برخی مناطق پاک کشور، ثبت شده، همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده و به علت سفر به مناطق جنوب شرقی بوده است.   وی ادامه داد: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.   غضنفری افزود: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.   وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه این بیماری در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی مانند رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.   دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.   وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.   دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب شش بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

دیگر خبرها

  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم