Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، حامد عرب زاده: خارگ جزیره ای مرجانی در قلب خلیج فارس است که از لحاظ جغرافیایی از شمال به جزیره خارکو و از جنوب، غرب و شرق به خلیج فارس محدود است.

این جزیره در ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۲۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی واقع شده است که دارای قدمت و همچنین اهمیت تجاری و صعنتی در ادوار مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه اهمیت تجاری محدوده بومی نشین آن با کاهش صید مروارید رو به نقصان رفت، اما دگربار با ورود صنایع دست بالا و مسئله صادرات آن، این منطقه مورد توجه قرار مجدد گرفت و هم اکنون این جزیره به عنوان دُر نفت ایران اسلامی یاد می شود.

خارگ در پایه گذاری صنعت نفت ایران از همان آغاز دارای سهم بوده است و به جرات می توان گفت این جزیره یکی از موثرترین نقاط کشور در ارتقای سطح کیفی خدمات اقتصادی و انرژی است.

هم‌راستا با دگرگونی و تغییرات عمده در ساختار زیربنایی و اجتماعی این جزیره، در ساختار اقتصادی این منطقه نیز تغییراتی ایجاد شد و اتفاقات خوبی در حوزه ارتقای سطح کیفی خدمات به قسمت بومی نشین جزیره در اواخر دهه ۷۰ و اوائل دهه ۸۰ توسط دولت های مختلف صورت گرفت.

داستان تلخ چند سال اخیر این جزیره طرح جامع شهری خارگ است که گرهی عجیب خورده و در راهرو وزارت‌خانه‌های مختلف در حرکتی بدون مقصد سیر می کند. داستان تلخ چند سال اخیر این جزیره طرح جامع شهری خارگ است که گرهی عجیب خورده است، طرح‌ها همیشه برای تسهیل امور مصوب و ابلاغ می شوند ولی بیش از چندین سال است که طرح جامع شهری خارگ در راهرو وزارت خانه‌های مختلف در حرکتی بدون مقصد سیر می کند.

طرح جامع شهری عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌شود. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح به این مهمی که نیاز امروز این جزیره است برای تصویب با مشکلات فراوان مواجه است، خارگی ها در زمان‌های مختلف نفش آفرینی کرده اند. از مقاومت زن و مرد خارگی به تعداد روزهای جنگ تا بستن شیر نفت به دستور امام (ره) و امروز هم میدان‌دار خطوط مقدم اقتصادی کشور در حوزه انرژی هستند. ولی هم اکنون منتظر ارتقای سطح کیفی خدمات خود از سوی مسئولان امر هستند.

لزوم توجه به آینده خارگ

علی جوکار از اهالی جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بحث طرح جامع تصمیم گیرندگان یک مورد را مد نظر قرار دهند و آن اینکه به گواه متخصصان بخش انرژی، نفت و ذخایر نفتی آن یک عمر و دوره ای دارد لحاظ بفرمایند اینکه بعد از اتمام دوره صادرات و نفت چه بر سر جزیره خارگ می آید.

وی افزود: وقتی هفتگل خوزستان منشا نفت و چاهای نفت بود در بحث رسیدگی شهری آن اهمال شد و الان که دیگر چاه‌های نفت آن ناحیه کاملاً تخلیه شده چه وضعی دارد؟ شبیه روستای محرومی است که اخیراً جاده ارتباطی خوزستان به چهارمحال بختیاری را با زدن راهی دورتر به آنجا کشانده اند تا نهایتاً ماشین های سنگین و مسافران اندک خرید بین راهی را در این شهر انجام دهند.

جوکار گفت: این عاقبت خارگ است وقتی که نفت و ذخایر نفتی به اتمام رسید حتی شده این اتمام در ۵۰ سال آینده رخ بدهد. طرح جامع هیچ تعارضی با منافع کلان کشور در بخش انرژی و به طور خاص صنعت نفت ندارد.

طرح جامع حق اهالی خارگ است

علی دشتی از فعالین اجتماعی خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح جامع حقی است که اهالی خارگ انتظار دارند بعد از گذشت ۱۶ سال از اولین اقدامات پایه و اولیه آن به نفع مردم و برای ارتقای کیفیت رفاه عمومی مصوب شود.

وی افزود: اهالی خارگ طرح جامع شهری را که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی و طبق نظریه کارشناسان شهرداری خارگ مصوب شده باشد را تنها راه حل مشکلات دیرینه آنها در سطح کوچک خارگ می‌دانند و انتظار می‌رود استان همچون گذشته همکاری های لازم را هم‌پا با تیم شهرسازی جزیره برای گرفتن حق قانونی مردم در ارتقای کیفیت خدمات و امکانات داشته باشند.

این فعال اجتماعی خاطر نشان کرد: امید است سال جاری سالی باشد که مردم خارگ جشن بدست آوردن مصوبه طرح جامع که نشانه پایان مشکلات و وابستگی است را با حضور متولیان امر در جزیره بگیرند و این هدیه ای باشد برای خدمات چهل ساله این اهالی به نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم همیشه در صحنه جزیره خارگ.

طرح جامع باید فرآیند قانونی خود را طی کند

حجت‌الاسلام موسی کمالی امام جمعه خارگ با تاکید بر لزوم حل موضوع طرح جامع خارگ اظهار داشت: اجرای طرح جامع در هر شهری ضروری است و این طرح برای خارگ نیز لازم است.

و افزود: با پیگیری‌های مسکن و شهرسازی و استانداری، اکثر شهرهای استان بوشهر دارای طرح جامع مصوب شده در شورای عالی شهرسازی کشور هستند اما طرح جامع جزیره خارگ همچنان بلاتکلیف مانده است.

متأسفانه طرح جامع خارگ به مسیری رفته است که از نظر قانونی راه درستی نیست وی با اشاره به اینکه طرح جامع باید فرآیند قانونی خود را طی کند، افزود: متأسفانه طرح جامع خارگ به مسیری رفته است که از نظر قانونی راه درستی نیست و علی‌رغم اینکه طرح به استان و مسکن و شهرسازی رفته و بازدیدها صورت گرفته، اما برخی جاها ورود کردند و مانع از تصویب این طرح شده‌اند.

امام جمعه خارگ با تأکید بر اینکه اجرای این طرح نقش مهمی در حفظ آثار باستانی جزیره خارگ دارد، عنوان کرد: اگر این مهم عملیاتی شود قطعاً با مشخص شدن حریم و محدوده‌ها، بهتر می‌توان از آثار باستانی حفاظت کرد، که انتظار می‌رود مسکن و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، شخص استاندار و نمایندگان مجلس به این مطالبه اساسی مردم ورود کنند و مشکل را برطرف نمایند.

کمالی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت و سازها بر اساس طرح هادی انجام می‌شود، گفت: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولین استانی سریع‌تر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.

طرح جامع دغدغه اهالی جزیره

عضو شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر تدوین و تصویب طرح جامع خارگ اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی شریف خارگ بحث تصویب طرح جامع خارگ است که از برنامه های مهم و اولویت دار شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ باید باشد.

لطف الله علی پور تصریح کرد: تحقق این فرآیند بی‌تردید به رشد و توسعه شهر کمک شایانی می‌کند و به‌طور قطع منافع و مصالح شهروندان تامین می‌شود.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه طرح جامع خارگ چشم انداز و افق شهر را برای آینده ترسیم می کند، تاکید کرد: بدون شک مهم ترین پیش نیاز شهر خارگ، تصویب و اجرای طرح جامع است که به موجب آن می توان با نیاز سنجی علمی به برنامه ریزی دقیق، هدفمند و جامعی برای زیرساخت های توسعه شهر دست پیدا کرد.

علی پور گفت: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هر چه سریع‌تر همراه و همگام با شورای اسلامی شهر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.

خارگ منتظر تصمیمی سرنوشت‌ساز است

دیگر عضو شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال‌ها انتظار، سال‌ها تلاش، سال‌ها ممارست در راهروهای وزارتخانه ها برای تصویب طرح جامع خارگ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

یوسف وطن دوست افزود: طرح جامع جز قوانین وزارت کشور بوده و وجودش برای هر شهر لازم است. حقوق حقه شهروندان را می گیرد و حریم شهر را نمایان می کند.

عضو شورای شهر خارگ تصریح کرد: ۱۴ سال تلاش کردیم و هنوز هیچ. طرح جامع حق مردم خارگ است. مردمی که به پای این نظام ایستاده اند حق دارند از برکات طرح جامع شهری بهره مند شوند. مردم انتظار زیادی ندارند، فقط جاری شدن قوانین کشور را می خواهند. پس از سال‌ها انتظار طرح جامع خارگ در کریدور تصمیم گیری سه وزارتخانه رسیده است.

برای رضایت مردم هم که شده از لاک وعده خارج شده و آستین همت رو بالا زده و ما را تنها نگذارید وطن دوست گفت: پرواضح است که جزیره خارگ به لحاظ استراتژیک شرایط ویژه دارد، از دولت تدبیر و امید انتظار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر طرح جامع شهری خارگ را پس از سال‌ها داریم.

عضو شورای شهر خارگ خاطر نشان کرد: وزرای کابینه، امروز جزیره مقاوم خارگ در پیچ تاریخی سرنوشت خود قرار گرفته و منتظر تصمیمی مهم و سرنوشت ساز است. شما می‌توانید با مصوب کردن طرح فوق مردم و مسئولان منطقه را در کاهش مشکلات و برنامه ریزی های دقیق‌تر یاری کنید.

وطن دوست در پایان خطاب به استاندار بوشهر و نماینده مردم در مجلس بیان کرد: انتظارات از شما بالاست که برای رضایت مردم هم که شده از لاک وعده خارج شده و آستین همت رو بالا زده و نمایندگان شورای شهر را تنها نگذارید.

جزیره خارگ نقشی اساسی در اقتصاد کشور دارد و می‌طلبد که مسئولان نگاه و توجه خاص و ویژه‌ای به این جزیره و نیازها و مشکلات آن داشته باشند.

کد خبر 4634657

منبع: مهر

کلیدواژه: جزیره خارگ خلیج فارس صنعت نفت ایران بوشهر موسی کمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.

به گزارش خبرآنلاین البرز ؛ مجتبی حاجی قاسمی در نشست خبری اعضای شورای شهر کرج با خبرنگاران که به مناسبت روز شوراها در تالار شهیدان نژاد فلاح این کلانشهر برگزار شد، افزود: اکنون طرح ها و پروژه های مختلفی برای جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی رودخانه ها و نهرهای شهر کرج در دست اقدام است.

وی ادامه داد: با همکاری سایر دستگاههای اجرایی درصدد انتقال آبهای سطحی شهر کرج به رودخانه شور در جنوب شهرستان کرج هستیم.

این عضو شورای شهر گفت : از ابتدای فعالیت شورای ششم تاکنون تا چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.

وی بیان کرد: قطعه چهارم احداث شبکه جمع آب نهرهای دلمبر و سیاه جوی کرج به تازگی پایان یافته است .

علی قاسم پور عضو دیگر شورای شهر کرج در پاسخ به گلایه برخی خبرنگاران در خصوص عدم پاسخگویی شورای ششم گفت : این شورا خبرنگار گریز نیست و بدون نگاه سیاسی در پی رفع مشکلات شهر و پاسخگویی به مردم و اصحاب رسانه است.

وی اظهار کرد: یکی از افتخارات شورای ششم کرج عدم جذب بی ضابطه نیروی انسانی در مدیریت شهری است .

قاسم پور اجرای پروژه های بزرگ عمرانی مانند قطار شهری و آزاد راه شمالی کرج را از افتخارات شورای ششم دانست .

وی با اشاره به گلایه برخی از شهروندان و خبرنگاران از مشکلات اجرایی برخی تقاطع های غیر همسطح کرج گفت : به خاطر مشکلات ترافیکی ناشی از اجرای این طرح ها از شهروندان عذرخواهی می کنیم اما برای روان سازی ترافیک کرج احداث این تقاطع ها ضروری است .

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج به اقدامات انجام گرفته در بخش فرهنگی این کلانشهر پرداخت و گفت : با اهتمام شورای ششم بودجه فرهنگی کرج از کمترین سطح اکنون به چند برابر افزایش یافته و برای امسال به یک هزارو۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

حجت الاسلام علیرضا سعیدی افزود: اجرای برنامه های مختلف فرهنگی از جمله جشنواره ها از مهمترین اقدامات مدیریت شهری طی ۲ سال و نیم گذشته در کرج است .

وی در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص موضوع سگ گردانی در پارک های کرج گفت : باید با فرهنگسازی اصولی راهکار مناسبی برای این پدیده ارائه داد چرا که سگ گردانی تعرض به حقوق سایر شهروندان است.

وی ادامه داد: سگ گردانی نیز با مشکلات زیست محیطی در مکان های عمومی همراه است که باید به این مشکلات توجه داشت.

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج از وجود سگ های بلاصاحب و ولگرد به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی استان البرز یاد کرد.

جواد چپردار در این نشست افزود: موضوع سگ های ولگرد و سگ گردانی باید در ابعاد مختلف واکاوی و به طور اساسی بررسی و تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سه مکان برای نگهداری سگ های بلاصاحب در کرج و فردیس اختصاص یافته است ، افزود: دامنه مشکلات سگ های سرگردان گسترده است و باید در تمام استان برای ساماندهی آنها برنامه اجرا شود.

وی درخصوص جابه جایی درختان در مسیر پروژه های عمرانی کرج گفت : محور برنامه ریزی ها بر جابه جایی درختان است نه قطع آنها ؛ اکنون جابه جایی ۳۵۲ اصله درخت در مسیر تقاطع غیر همسطح میدان جمهوری و ۳۳۰ اصله درخت در مسیر تقاطع رجایی شهر کرج در دست اقدام قرار گرفته که این درختان با استفاده از فناوری به مکان دیگری انتقال می یابند.

نایب رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج با اشاره به راه اندازی خطاتوبوس تندرو این کلانشهر گفت : این طرح با هدف استفاده آسان شهروندان از وسایل نقلیه عمومی در دست راه اندازی قرار گرفته است.

علیرضا رحیمی افزود: خط اتوبوس تندرو افزون بر ارائه خدمات به شهروندان ، در استفاده سریع نیروهای آتش نشانی ، پلیس و امدادگران اورژانس تاثیر گذار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهتمام شورای ششم در تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج بیان کرد: قطعه نخست این خط سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و قطعه دوم آن نیز امسال بین چهار راه طالقانی و میدان شهید سلطانی کرج تکمیل و افتتاح می شود.

عضو شورا و رییس بخش پژوهش های شورای اسلامی شهر کرج گفت : از ابتدای فعالیت شورای ششم تاکنون ۸۳ گزارش پژوهشی در این بخش بررسی و نهایی شده است.

محمد اسدیان افزود: برخی از این پژوهش ها مانند ساماندهی دستفروشان کرج عملیاتی شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901598

دیگر خبرها

  • خدمات فرهنگی و عمرانی حوزه شهری خارگ افزایش یافت
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • لزوم الصاق پیوست‌های فرهنگی و امنیتی در طرح تفصیلی شهری
  • جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور
  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • صنایع عسلویه مشکلات شدید ترافیکی برای «شیرینو» به وجود آورده است
  • چهار هزار میلیارد ریال صرف احداث طرح های جمع آوری آبهای سطحی و ساماندهی آبگرفتگی معابر کرج شده است.
  • طارمی دومین رئیسش در پورتو را می‌بیند
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه