Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص فعالیت‌های مرکز فابا، گفت: سال 1386 بر اساس الزامات برنامه چهارم توسعه و مصوبه هیات وزیران، مجموعه‌ای تحت عنوان "شورای راهبری بانکداری الکترونیک" در نظام بانکی کشور شکل گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد در سطح عالی، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی در این شورا حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگروه‌هایی نظیر Core Banking، امنیت، شبکه، زیرساخت، فرهنگ‌سازی و آموزش و غیره در این شورا تشکیل شد که وظیفه این بود که هم‌اندیشی‌ها، هم‌گرایی‌ها و به تبع آن هم‌افزایی‌ها را در عرصه بانکداری الکترونیک محقق کنند.

بیات تاکید کرد: هدف از تاسیس مرکز فابا فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک است. به بیان دیگر دانش فناوری‌های جدید نظام پولی و مالی و بانکی کشور را به بدنه مدیریتی و کارشناسی بانک ها در واقع منتقل و آموزش‌ها و مشورت‌های لازم را برای چگونکی بکارگیری دانش فناورانه فراهم می‌کند.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: در درجه اول فابا مرکزی برای فرهنگ‌سازی است، بدین معنا که اطلاعات، دانش، ایده‌ها، خدمات و محصولات جدیدی که در حوزه بانکداری الکترونیک در کشور و دنیا رقم می‌خورد را به اطلاع شبکه بانکی می‌رساند. یکی از ابزارها انتشار نشریات تخصصی بانکداری الکترونیک است که بیش از 90 شماره از این نشریه منتشر شده است. همچنین انتشار کتاب‌های تخصصی، برگزاری دوره های آموزشی از جمله برنامه‌های این مرکز است تا جایی که تا پایان سال گذشته بیش از 140هزار نفر ساعت در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف ما در حوزه فرهنگ‌سازی آن بود که مردم و مشتریان نظام بانکی را با حوزه بانکداری الکترونیک آشنا کنیم. در خصوص فرهنگ‌سازی، کار دیگری که انجام گرفت هماهنگی با رسانه ملی بود. علاوه بر این در بسیاری از همایش‌ها و سمینارها و نشست‌هایی که در حوزه IT و بانکی برگزار شده، به عنوان عضو هیات علمی، شورای سیاست‌گذاری، سخنران و غیره حضور داشته‌ایم.

وی افزود: امروز نه تنها دایره بحث ها در مرکز فابا کمرنگ نشده، بلکه ابعاد آن در داخل و خارج با شرکای مختلف پررنگتر نیز شده است.

بیات ادامه داد: مرکز فابا با همفکری بانک مرکزی شکل گرفته به طوری که در طول سال‌های گذشته نیز نمایشگاه تخصصی تراکنش ایران را با همفکری بانک مرکزی برگزار کردیم تا جایی که لایه های مختلف بانک مرکزی مخصوصا دو بازوی اجرایی آن؛ شرکت خدمات انفورماتیک و شاپرک با هم تعاملات کاملا مثبت و گسترده‌ای دارند. منتها ممکن است که برخی از مدیران بانک مرکزی هم باشند که در خصوص این تعاملات سلیقه ای عمل کنند.

وی تصریح کرد: ساختار ما بدین صورت است که در چارچوب نقشه راهی که رگولاتور برای فعالیت فناوری نظام بانکی طراحی می کند، کسب و کارها را به سمت و سویی هدایت کند. بنابراین هیچ افتراقی و نقطه تقابلی بین مرکز فابا و بانک مرکزی وجود ندارد، بلکه می‌تواند بستر را برای ترویج گسترده فناوری جدید ایجاد کند.

مدیرعامل مرکز فابا افزود: واقعیت امر این است کهIT در بانک‌ها نسبت به سایر بخش‌های جامعه پیشروتر است. بیمه‌الکترونیک، دولت‌الکترونیک، شهر‌الکترونیک و غیره همه با مشکلاتی هستند. به نظر می‌رسد بانکداری‌الکترونیک پیش قراول و پیشتاز از سایر بخش‌های جامعه است. اما در مقایسه با منطقه از بعضی جهات بازهم پیشتاز هستیم. مثلا میزان تراکنش‌های بانکی ما و یا آپشن‌های مختلف که برای حوزه پرداخت وجود دارد و میزان بهره گیری از این ابزارهای پرداخت در منطقه نمونه نداریم. ما می‌بایست طبق سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، در سال 1404 رتبه اول را در منطقه از حیث فناوری داشته باشیم. اما در حال حاضر که مقایسه می‌کنیم، نیستیم.

بیات تاکید کرد: در حوزه زیرساختی قطعا ما از کشورهای منطقه و دنیا عقب تر هستیم. برخی از این زیرساخت‌ها، نحوه استفاده از روندهای موثر فناوری که دنیا را به سرعت عجیبی واداشته است متاسفانه کشورما با کندی مواجه است. همچنین در برخی از ضرورت‌های نظام بانکی مثل بحث کربنکینگ که این موضوع در دنیا حل شده است تا جایی که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کر کاملا مشخص بوده و ظرفیت‌های خوب و به روزی را ایجاد کردند درحالی‌که کشور ما بنا به دلایلی در این حوزه عقب ماندگی هایی نسبت به کشورهای منطقه دارد.

مدیرعامل مرکز فابا تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که ما را زمین گیر کرده و عقب انداخته است؛ مدل غلط کسب وکار در حوزه خدمات نوین نظام بانکی است. مدل کسب و کار نسبت به نرم جهانی برمبنای دریافت کارمزد نیست. این در حالیست که نظام بانکی در حوزه فناوری‌های جدید نسبت به صرف هزینه، سود و بهره لازم را نبرده است. برای اینکه بتواند ضرر را در این حوزه ها جبران کند؛ متاسفانه ممکن است به راه های اشتباه دیگری مثل بنگاهداری کشیده شود.

انتهای پیام/

169 / 156 بانکداری الکترونیک مرکز فابا آموزش فرهنگ سازی ایده دانش و فناوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بانکداری الکترونیک آموزش فرهنگ سازی ایده دانش و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۲۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار در نشست نخبگان حوزه های علمیه اصفهان که به مناسبت پاسداشت مقام معلم برگزار شد با اشاره به شخصیت برجسته شهید مرتضی مطهری(ره) اظهار داشت: در عظمت شهید مطهری(ره) همین بس که حضرت امام(رع) درباره این شخصیت فرمود "حاصل عمر من بود" و این بیان بسیار بالایی است که نشان از عظمت این شهید دارد و نشانگر این است که شهید مطهری برای خدا عمل کرد و آنچه که وظیفه داشت انجام داد و درباره ارزشمندی آثار این شهید والامقام امام فرمود "همه آنها بدون استثنا مفید است".

وی افزود: این گلایه وجود دارد که در سالروز شهادت این شهید می باید نشست های علمی بزرگی برگزار می شد و نظام فکری این شهید به جامعه معرفی می شد و این یکی از نشانه ها آن است که ما نسبت به سرمایه های خود توجه نداریم.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه حمایت از جامعه نخبگانی حوزه های علمیه را امری مهم بیان کرد و گفت: امروز وظیفه همه است که این حمایت ها را نسبت به نخبگان حوزه داشته باشند و البته مرکز خدمات حوزه های علمیه در حمایت از جامعه نخبگان عملکردی قابل توجه داشته است.

وی اضافه کرد: اکنون نیز حمایت های خوبی در عرصه های مختلف معیشتی، خانوادگی و علمی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳ علاوه بر خدماتی که داشتیم چند طرح مهم که جزء زیرساخت های حوزه های علمیه است پیگیری شد از جمله بیمه که اصل آن به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: در بخش معیشت نیز امسال تلاش شد جهشی اتفاق بیفتد و هم چنین در طرح ایتام حوزویان تلاش شد بیمه خاصی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های با تاکید بر حل مسئله و توجه به نیازهای جامعه توسط نخبگان و برگزیدگان حوزه تصریح کرد: حل مسئله و دیدن نیازها بسیار اهمیت دارد و نخبه فردی است که به سراغ حل مسئله برود و نیازها را بداند.

وی افزود: هم اکنون در حال تهیه طرح و پیش نویس دستورالعملی هستیم تا افرادی که اقدام به حل مسئله و تشخیص نیازهای جامعه می کنند مورد حمایت خاص قرار گیرند و اصل حمایت نیز باید به این افراد تعلق گیرد.

دیگر خبرها

  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • هلال احمر در قرن جدید؛ از مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث تا ۲.۸ میلیون عضو جدید
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن همچنان پشت در بسته بانک‌ها
  • بازدید وزیر کشور از مرکز آموزش عمومی انتخابات الکترونیک در لواسان