Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@15:04:11 GMT

۶ میلیون ایرانی از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۳۹۹۲

۶ میلیون ایرانی از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند

۱۵ میلیون ایرانی مبتلا به بیماری فشار خون هستند که ۶ میلیون ایرانی از بیماری فشار خون خود بی اطلاع هستند.

خبرگزاری شبستان، هادی دهقانی: از امروز شنبه ۱۸ خرداد بسیج ملی وزارت بهداشت برای آگاهی بخشی در خصوص مخاطرات فشار خون بالا آغاز می شود، کمپینی که در آن فشار خون ۴۰ میلیون ایرانی بالای ۳۰ سال مورد ارزیابی قرار می گیرد، طبق گفته های مسئولان وزارت بهداشت هم اکنون حدود ۱۵ میلیون ایرانی مبتلا به بیماری فشار خون هستند که حدود ۴۰ درصد از افراد مبتلا از بیماری خود بی اطلاع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عدم اطلاع ۴۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری فشار خون، خبر خوبی نیست چرا که شامل ۶ میلیون نفر می شود که رقم قابل توجهی می باشد، و اگر این بیماران به موقع شناسایی و تحت درمان قرار نگیرند، هزینه های زیادی را در آینده برای شخص بیمار و وزارت بهداشت ایجاد می کنند و افراد نیز موقعی از بیماری فشار خون بالای خود مطلع می شوند که به دلیل فشار خون با سکته های مغزی، قلبی و یا نارسایی کلیه در بیمارستانها بستری شوند که در این صورت کار ویژه ای برای درمان آنها نیز نمی توان انجام داد. در کنار این بیماران حدود ۳۰ درصد از بیمارانی هم که از فشارخون خود دارای اطلاع هستند یا دارو مصرف نمی کنند و یا مصرف ناقص دارند که اهمیت برگزاری این کمپین را دو چندان می کند.

 

۳۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا دارو مصرف نمی کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «سعید نمکی» در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اولویت پیشگیری بر درمان در گام دوم طرح تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت در حال پیگیری می باشد.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال 96، 380 هزار مرگ در کشور داشته ایم که 313 هزار مرگ با بیماری های غیر واگیر مرتبط بوده است و 161 هزار مرگ به دلیل فشار خون بالا رخ داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: فشار خون و بیماری های وابسته به آن مانند سکته های قلبی، مغزی و نارسایی های کلیوی که مرتبط با فشار خون می باشند، بررسی شده و فشار خون به عنوان قاتل خاموش در اولویت برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفت و بسیج ملی کاهش فشار خون با حضور نهادها و سازمان های زیادی کلید خورده است.

 

نمکی با بیان اینکه وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا آگاهی های عمومی را نسبت به فشار خون افزایش دهد، گفت: 40 درصد از مردم از فشار خون خود بی اطلاع هستند و هنگامی از آن مطلع می شوند که در بیمارستان بستری شده و دچار مشکلات نارسایی قلبی، عروقی و یا کلیوی شده اند که دیگر کاری برای بیماری آنها از لحاظ پیشگیری نمی توان انجام داد.

 

وزیر بهداشت افزود: هم اکنون در بسیج عمومی فشار خون 40 میلیون نفر تحت پوشش قرار می گیرند که ما معتقدیم حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به فشار خون بالا در کشور وجود دارد که از بیماری خود اطلاع ندارند و برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم حدود دو میلیون بیمار جدید را شناسایی کنیم.

   

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان  «علیرضا رییسی» در جلسه کمیته اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: مجمع جهانی سلامت در ژنو از برگزاری بسیج ملی کنترل فشار خون در ایران استقبال کرد و رییس امرو نیز پیام تقدیر فرستاد.

 



معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: مدیران سازمان بهداشت جهانی پیشرفت ایران در زمینه NCD را ستودند و از مداخله در بحث فشار خون قدردانی کردند.

 



معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: این حجم از کار در بسیج ملی فشار خون در کشور بی نظیر است و این تجربه در جهان قابل ارائه خواهد بود.

 



رییسی از کارگروه های فعال در بسیج ملی کنترل فشار خون خواست پوشش مراسم مهم مانند نماز عید فطر، مراسم ارتحال حضرت امام "ره" و نماز جمعه ها، همچنین جلب مشارکت همه نهادها، بکارگیری بهینه بیمارستان ها، کلینیک ها و ایستگاه ها در بسیج ملی کنترل فشار خون را مد نظر داشته باشند.

 


معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان ضمن با اهمیت خواندن پویش اطلاع رسانی این بسیج ملی اظهار داشت: آگاه سازی آحاد ملت و تبیین اهمیت این برنامه ملی بسیار مهم بوده و در تاثیرگذاری و فراگیری بسیج ملی کنترل فشار خون نقش بسزایی خواهد داشت.

 

بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور تا 15 تیرماه ادامه دارد و بیماران شناسایی شده در این طرح تحت درمان و مراقبت های ثانویه فشار خون قرار می گیرند. و هم اکنون تمام مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در اقصی نقاط کشور برای اجرای بسیج ملی در آمادگی کامل هستند و هزار بیمارستان و ۹۹۸۲ ایستگاه ثابت و سیار در راستای تحقق اهداف این طرح فعالیت می کنند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر عید فطر استان بوشهر خبرگزاری شبستان امام خمینی ره اقامه نماز عید فطر نماز جمعه خطبه های نماز جمعه مقاومت عید سعید فطر طرح بسیج ملی فشار خون بالا کنترل فشار خون مصرف نمک نمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۳۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان

به گزارش صدای ایران از ایرنا، پرفشاری خون به معنای بالا بودن میزان فشاری است که بر اثر برخورد خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که خون را از قلب به تمام اعضای بدن می‌رسانند.

میزان فشار خون، با دو عدد مشخص می‌شود. فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب است و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب (بین هر ضربان قلب) است.

بالا رفتن فشار خون سبب سکته و مرگ در افراد می‌شود و به همین دلیل از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

دکتر مریم طاهرخانی متخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره گفت: بنا به توصیه اتحادیه جهانی فشارخون بالا، افراد بالغ بالای ۱۸ سال باید غربالگری فشارخون شوند.

به این ترتیب که افراد ۱۸ تا ۳۹ سال هر سه تا پنج سال باید فشارشان را اندازه بگیرند و اگر در حد نرمال بود، سه تا پنج سال بعد، مجدد ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: این افراد اگر به علت وزن بالا - توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ -یا ماکسیمم فشار بین ۱۳۵ تا ۱۳۹ و مینیمم فشار ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند، باید به صورت سالانه پایش شوند، افراد بالای ۴۰ سال نیز باید هرسال فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه فشار خون بالا سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد، به راه‌های پیشگیری از فشار خون در افراد اشاره کرد و گفت: حفظ وزن مطلوب، اصلاح سبک زندگی، پرهیز از رژیم غذایی ناسالم مثل مصرف غذا‌های سرخ کردنی، چرب، آماده و کنسروی، حذف اسید‌های چرب ترانس، خودداری از مصرف الکل و دخانیات و پرهیز از مصرف نمک بیش از یک قاشق چایخوری از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون بسیار کمک کننده خواهد بود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش ۲۵ درصدی ابتلا به فشارخون بالا تا سال ۲۰۲۵ است، بیان کرد: این مهم با تشخیص زودهنگام و کنترل به موقع بیماری امکان پذیر است.

طاهرخانی، تصریح کرد: مشکل اصلی برای کنترل فشارخون، عدم پذیرش بیماران است؛ با وجود پیشرفت‌های بسیار در حوزه درمان، اغلب بیماران یا داروهایشان را مرتب مصرف نمی‌کنند، یا تصور می‌کنند پرفشاری خون قابل درمان است و با کاهش فشار ناشی از درمان، بلافاصله دارو را قطع می‌کنند، این آگاهی باید به بیمار داده شود که فشارخون یک بیماری قابل کنترل است، نه قابل درمان؛ این کنترل هم به روش دارو درمانی انجام می‌شود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: توصیه انجمن جهانی فشار خون بر پیروی از یک راهبرد دارویی یکسان در تمام کشور‌ها با طیف‌های مختلف اقتصادی و بهداشتی است، البته ما در کشور ملزم به استفاده از این الگوریتم نیستیم و استفاده از دارو‌های ترکیبی با مصرف یک بار در روز با کارایی موثر، از اولویت‌های تجویزی است که نمونه‌های داخلی آن هم تولید شده‌اند.

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • علائم فشار خون بالا
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید