Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالهاست که مالیات سرلوحه برنامه های اقتصادی دولتها بوده و تلاش شده است تا با شفاف سازی راهکارهایی برای افزایش میزان مشارکت مردم در پرداخت مالیات اجرایی شود که در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامات بسیاری را انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است الزامی و بلاعوض.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیات ممکن است به شخص، مؤسسه، دارایی تعلق گیرد. چنین تعریفی پرداخت‌های تأمین اجتماعی را هم در بر می‌گیرد، حال آن که بر حسب مقررات و عرف مالیاتی ایران اصطلاح مالیات پرداخت‌های اخیر را شامل نمی‌شود.

 

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. همچنین مالیات به عنوان یکی از ابزارهای هدایت غیرمستقیم دولت از طریق تأثیر بر فعالیت های بنگاه های اقتصادی می تواند در سیاستگذاری های توسعه صنعتی نقش کلیدی ایفا کند. دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می تواند بر چگونگی دستیابی به هدف های توسعه ای تأثیر گذارد.

 

همچنین مالیات یکی از اجزای اصلی منابع درآمدی دولت را تشکیل می دهد و بر همین اساس همه ساله در تهیه لایحه بودجه سعی می شود که سهم درآمدهای مالیاتی نسبت به سال قبل افزایش داشته تا از این طریق مالیات بتواند جایگزین درآمدهای نفتی شود از این رو سالهاست که مالیات سرلوحه برنامه های اقتصادی دولتها بوده و اقتصاددانان و در رأس آنها مسئولان نظام مالیاتی تلاش می کنند با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور، راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت آنها در پرداخت مالیات باشد، اجرایی کنند از جمله نهادهایی که تاکنون اقدامات تاثیرگذاری را در این زمینه انجام داده است «مجلس شورای اسلامی» است.

 

بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی «اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود 2 سال کار مشترک داشت که کلیات آن در صحن به تصویب رسید و در نهایت برای شور دوم به کمیسیون برگشت و احتمالا فردا جمع بندی می شود. اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس در سال جاری است و بخش خصوصی و تعاون از همرهان مجلس در بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده بودند و امیدوارم بزودی در صحن علنی وارد بررسی جزییات قانون شویم

«محمدرضا پورابراهیمی» این مطالب را امروز (18 خرداد) در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان امور مالیاتی بیان کرده و ایبنا به نقل از وی آورده است: «مجلس در زمینه مالیات مصوباتی جدید را در دستور کار قرار داده است. موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن توسط مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسیده است. همچنین در بحث صندوق‌های مکانیزه فروش در شورای نگهبان جلسه ای داشتیم و برخی موارد جزیی و اشکالات آن بزودی رفع خواهد شد و ما اجرای قانون صندوق های فروش را دنبال می‌کنیم.»

 

پور ابراهیمی در زمینه موضوع مالیات بر عملکرد به برخی بررسی‌ها در مجلس اشاره و اضافه کرده است: «بحث نظام جامع مالیاتی و تغییر مالیات ستانی سنتی به هوشمند در طرح جامع مطرح است. میزان مالیات وصولی کشور می‌تواند به راحتی دو برابر ارقام فعلی شود. هدف از طراحی نظام جامع مالیاتی، حذف مالیات علی الراس و شخص محوری است.در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات از کسانی وصول شد که شناسه مالیاتی نداشتند.»

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داده است: «هوشمندسازی مالیات ستانی و جلوگیری از ممیز محوری باید دنبال شود. در زمینه مالیات بر عملکرد در نظر است امسال ۵ درصد کاهش در راستای حمایت از تولید محقق شود. این امر می‌تواند فرار مالیاتی را کاهش دهد. ایجاد پایه های جدید مالیاتی امروز یک ضرورت در کشور است و موضوع مالیات بر مجموع درآمد خانوار سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و پیشنهاد این است که می‌توان آن را به عنوان یک پایه مالیاتی اجرا کرد مانند کاری که در زمینه تراکنش‌های بانکی اتفاق افتاد و به راحتی می‌توان آن را اجرایی کرد.»

این گزارش می افزاید: در راستای عملکرد بهتر در سیستم مالیات ستانی؛ سازمان امور مالیاتی تحول نظام مالیاتی از سال ۸۰ با تشکیل مودیان حوزه‌های مالیاتی آغاز کرد. در سال ۸۱ اصلاحات قانون مالیات مستقیم با چندین دستورالعمل تصویب شد و در سال ۸۴ برنامه‌ریزی طرح جامع و همکاری شرکت کانادایی صورت گرفت.

 

همچنین  از سال ۸۵ تا ۸۷ لایحه مالیات بر ارزش افزود با پیگیری‌های رئیس سازمان امور مالیاتی به مجلس ارسال شد. قانون مالیات‌های مستقیم در ابتدا یک هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشت که با رشد قابل توجهی به درآمد بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دولت‌ها و ۲۲ هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها رسیده است.

 

بنابرگزارش شبستان، مجموعه اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهادهای اقتصادی چون سازمان امور مالیاتی و در راس آنها وزارت اقتصاد و امور دارایی برای شفافیت سیستم مالیات ستانی و استفاده از روش ها و فناوری های روز برای کارآمد کردن ان این نوید را می دهد که در آینده نزدیک بسیاری از دغدغه ها و مشکلات این زمینه چون فرار مالیاتی و عدم شفافیت در میزان مالیات ها و پرداخت ها رفع شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر عید فطر استان بوشهر خبرگزاری شبستان امام خمینی ره مقام معظم رهبری اقامه نماز عید فطر مقاومت نماز جمعه خطبه های نماز جمعه سازمان امور مالیاتی مجلس شورای اسلامی مالیات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم از طرف دولت به مجلس و تمرکز این لایحه بر کاهش مالیات بر تولید و تشویق مردم به مشارکت در تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: مسیر رسیدن به توسعه، سرمایه‌گذاری مولد و رشد اقتصادی از محل افزایش جذابیت پروژه‌های تولیدی خواهد بود که در این میان مهم‌ترین مشوق در دسترس دولت برای توسعه اقتصادی، اعطای مشوق‌های مالیاتی است که تاکنون اثرگذاری موفقیت‌آمیزی در تحریک سرمایه‌گذاری مولد نداشته است.

وی بیان کرد: یکی از معدود روش‌های مشارکت دادن مردم در تولید و تشویق آنها روی آوردن به اقدامات شفاف و مولد اقتصادی و حمایت جدی دولت از بازار سرمایه است.

نماینده مردم سپیدان در مجلس اظهار کرد: مالیات‌های بالا، نبود انگیزه برای توسعه زنجیره ارزش و مالیات سنگین بر کار افراد، مانع از جهش تولید و سرمایه‌گذاری خرد مردم در اقتصاد مولد شده در حالی که تغییرات حاصل شده در این لایحه موجب افزایش جذابیت تولید و کاهش ریسک آن خواهد شد. 

علیزاده ادامه داد: مردم بخش خردی از سهامی که در اختیار دارند را می‌توانند از طریق بازار سرمایه در مسیر تولید تزریق کنند تا به این وسیله سرمایه آنها به بخش شفاف اقتصاد وارد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: می‌توانیم با جذب واقعی سرمایه‌هایی که در دست مردم است در بخش تولید اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه مولد کنیم و باعث خروج رکود از چرخه تولید شویم.

نماینده مردم سپیدان در مجلس با بیان اینکه معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد، افزود: کاهش مالیات‌های تولید نه‌تنها به کسب‌وکار‌های موجود انگیزه می‌دهد تا فعالیت‌های خود را افزایش دهند، بلکه بازیگران جدید را برای ورود به بازار تشویق می‌کند و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند. 

علیزاده بیان کرد: از طرف دیگر تغییر پایه‌های مالیاتی مبتنی بر اخذ مالیات از مجموع درآمد به جای اخذ مالیات از نیروی کار موجب خواهد شد که تولید بیشتر از قبل رقابت‌پذیر شود و به این ترتیب سرمایه به این سمت جریان خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم