Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@19:44:28 GMT

مردم به هر پیامی در فضای مجازی توجه نکنند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۶۱۹۰

مردم به هر پیامی در فضای مجازی توجه نکنند

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه مدیریت واقعی فضای مجازی وجود ندارد، گفت: منشا بسیاری از آسیب های فیزیکی در فضای مجازی است و دشمن نسل جوان ما را مورد هدف قرار داده است و مردم نباید به وعده های تو خالی کلاهبرداران در فضای مجازی توجه کنند.

حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با اشاره به برنامه های حوزه پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: در سال جاری برنامه هایی در بخش های قضایی، اصلاحی، فرهنگی، امنیتی و مردمی در دستور کار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه بخش عمده برنامه های حوزه پیشگیری از وقوع جرم مربوط به حوزه اصلاحی و فرهنگی است، افزود: یک بخش از این برنامه به آموزش های پیش از ازدواج باز می گردد و ما در خراسان جنوبی شاهد آسیب هایی در حوزه خانه و خانواده هستیم.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در ادامه گفت: آسیب های اجتماعی حوزه خانه و خانواده علت های مختلفی از جمله عدم شناخت از ازدواج، نگذراندن آموزش های پیش ازدواج و یا یاد نداشتن مهارت های ارتباطی دارد.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا ادامه داد: این موضوعات منجر به تنش و طلاق عاطفی در بین خانواده ها می شود و در همین راستا کارگاه هایی قبل از طلاق برپا خواهیم کرد و برنامه های مشاوره ای برای زوجین در این کارگاه ها خواهیم داشت تا اختلاف آنان منجر به طلاق نشود.

 

لزوم فرهنگ سازی بحث جایگزین های حبس در جامعه

وی به بحث فرهنگ سازی جایگزین های حبس اشاره کرد و گفت: برخی افراد می گویند این موضوع چه پیشگیری از وقوع جرم است و چه فوایدی دارد؟ اما بدانید که وقتی فردی وارد زندان می شود امکان ارتکاب مجدد جرم برای او وجود دارد و در کنار این موضوع یک خانواده نان آور خود را از دست می دهد.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: به همین دلیل به حوزه جایگزین های حبس ورود پیدا کرده ایم و خدمات عمومی آن رایگان است و جایگزین های حبس متاسفانه هنوز در جامعه ما جا نیفتاده است ولی با رضایت محکوم علیه تعیین می شود.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه فرهنگ جایگزین حبس امیدواریم در جامعه فرهنگ سازی شود، گفت: زندان رفتن تنها راه برای مجازات نیست و پیشنهاد می کنم که قضات نیز در صدور احکام خود از نگاه حبس محوری خارج شوند.

 

اهمیت آموزش سواد رسانه ای به خانواده ها

وی به آسیب های موجود در فضای فیزیکی اشاره کرد و گفت: منشا بیشتر این آسیب ها در فضای مجازی وجود دارد و خراسان جنوبی رکورددار استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در کشور است و فضای مجازی به تعبیر مقام معظم رهبری باید مدیریت شود تا شاهد این نوع آسیب ها نباشیم.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه آموزش سواد رسانه ای به والدین بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: مخاطراتی که در فضای مجازی وجود دارد مانند یک شمشیر برنده است و هر نوع آسیبی می تواند به فرزندان بزند و خانواده ها باید هم به جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی این فضا توجه داشته باشند.

 

مدیریت واقعی فضای مجازی وجود ندارد

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه اگر هر دستگاه اجرایی وظیفه خود را در قبال اجرای قانون بداند دیگر هیچ مشکلی در جامعه نخواهیم داشت، گفت: در حوزه فضای مجازی نیز گشت های فضای مجازی وجود دارد که یک بخش از وظایف آن بر عهده نیروی انتظامی است و باید این ارگان ورود جدی تری در حوزه فضای مجازی داشته باشد.

 

وی به خطرات و آسیب های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: مردم دقت کنند که در فضای مجازی ممکن است از احساسات آنان برای کمک به دیگران سوءاستفاده کنند و یا وعده های توخالی به مردم بدهند و مردم نباید به هر پیامی توجه داشته باشند.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مدیریت فضای مجازی به ظاهر یک شعار است، ادامه داد: مدیریت واقعی فضای مجازی وجود ندارد و متاسفانه اهتمام و انگیزه ای برای مدیریت این فضا در جامعه موجود نیست.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با توجه به اینکه هر آسیب اجتماعی جرم نیست اما هر جرمی یک نوع آسیب اجتماعی است، گفت: در حوزه خانواده سال گذشته نسبت به 96 شاهد کاهش آسیب طلاق در استان بودیم هر چند که درخواست طلاق از طرف خانم‌ها افزایش یافته بود و در برخی از حوزه ها مثل کلاهبرداری در فضای مجازی سال گذشته شاهد رشد قابل توجه آن نسبت به سال 96 در خراسان جنوبی بودیم.

 

لزوم توجه به فرهنگ وقف در کاهش آسیب های اجتماعی

وی به همایش فرهنگ وقف در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این همایش را اواخر سال گذشته برگزار کردیم که یک نوع تلنگری بود که در جامعه زده شد ولی نباید آن را رها کنیم و در سال جاری باید پیگیری شود تا این باور در بین خیرین به وجود آوریم که در این زمینه هم باقیات الصالحات وجود دارد.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: امروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه نیاز به هزینه کرد دارد و دولت تا حدی می تواند به این موضوع کمک کند و اگر مردم و یا خیرین به این موضوع ورود داشته باشند قطعا می توانیم بسیاری از آسیب های اجتماعی را کنترل کنیم و یا از بین ببریم.

 

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه توجه دستگاه های اجرایی به حوزه پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و جرم مطلوب نیست، گفت: دستگاه های اجرایی موازی کاری دارند و این موضوع می طلبد که هر دستگاه در یک حوزه خاص ورود پیدا کند و دیگر دستگاه های اجرایی نیز با آن همکاری داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه نسل جوان ما سرمایه های واقعی نظام هستند، اظهار کرد: دشمن نسل جوان ما را مورد هدف قرار داده است و آسیب های اجتماعی این نسل را تهدید می کند و امیدواریم در کاهش این آسیب ها گام های موثری را برداریم.

 

 

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر عید فطر خبرگزاری شبستان اقامه نماز عید فطر استان بوشهر مقام معظم رهبری نماز جمعه مقاومت خطبه های نماز جمعه امام خمینی ره فضای مجازی آسیب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۶۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت

آفتاب‌‌نیوز :

با حضور وزراى دادگسترى، ارتباطات و فناورى اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضاى کمیسیون حقوقى و قضایی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه سه ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

در حالی که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، فیلترینگ گسترده، قطع اینترنت و کندی سرعت آن، موجب نارضایتی مردم شده است، خبرگزاری فارس نوشته است: این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکو‌های بومی است.

لازم به ذکر است این لایحه بعد از تصویب در هیأت دولت براى تصویب نهایی به مجلس شوراى اسلامی ارسال می‌شود.

دیگر خبرها

  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی
  • اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی