Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@00:22:15 GMT

افزایش کیفیت گندم با عرضه در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۷۲۴۰

افزایش کیفیت گندم با عرضه در بورس کالا

پول‌نیوز - علیقلی ایمانی اظهارداشت: بودجه دولت جهت خرید تضمینی گندم به میزان ۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان در شرایطی تعیین شده که علاوه بر فشار مالی سنگینی که این طرح بر دوش دولت می‌گذارد، مواردی همچون کیفیت پایین برخی محموله‌های تحویلی به دولت و نرخ واحد برای خرید گندم با کیفیت‌های مختلف، از موضوعات مورد بحث در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فعال بخش خصوصی درباره نقش بورس کالا در رونق کشاورزی و کشت گندم، گفت: عرضه گندم کل کشور در بورس کالا به مقدماتی نیاز دارد که اگر این مقدمات فراهم شود، شاهد تحولی مثبت در این حوزه خواهیم بود. به عنوان مثال برای عرضه محصول گندم کاران در بورس با پراکندگی جغرافیایی زمین‌های تحت کشت در سراسر کشور و نیز برداشت گندم در حجم‌های پایین توسط کشاورزان خرد روبه رو هستیم که چگونگی جمع‌آوری گندم کشاورزان خرد در نقاط مختلف کشور، موضوع اصلی برای عرضه گندم در بورس کالا به شمار می‌رود.

وی افزود: راهکار حمایت از گندم کاران خرد در سراسر کشور، ایجاد انبارهایی در نقاط مختلف کشور است. در صورت راه‌اندازی این انبارها، کشاورزان می‌توانند گندم مورد تأیید و مطابق با استانداردهای بورس کالا را حتی در حجم‌های پایین مثل یک تن، تحویل دهند و از مزایای عرضه محصول خود در بورس کالا بهره‌مند شوند.

ایمانی ضمن تأکید بر مزایای عرضه گندم در بورس کالا به‌جای خرید تضمینی گندم توسط دولت، اظهار داشت: امکان عرضه گندم کشاورزان خرد به انبارهای بورس کالا در گام اول، به تلاش کشاورزان جهت بهبود کیفی گندم برداشت‌شده کمک خواهد کرد چراکه در خرید تضمینی گندم توسط دولت، کیفیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ولی عرضه محصول کشاورزی در بورس کالا منوط به دارا بودن مشخصات و شاخص‌های خاصی در درجه رطوبت، رنگ و… است و این موضوع، کشاورزان را به کشت گندم باکیفیت بالاتر ترغیب می‌کند. بنابراین تولید گندم باکیفیت بهتر، نخستین دستاورد مهم عرضه گندم در بورس کالا خواهد بود.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دیگر عرضه گندم در بورس کالا، عدم‌مداخله دولت در خرید گندم و امکان استفاده از ابزارهای بورس توسط کشاورزان است. در نظر داشته باشید که تأمین بودجه خرید تضمینی گندم توسط دولت، هم برای دولت مشکلاتی به همراه دارد و از سوی دیگر گندم کاران هم از فرصت‌هایی مثل فروش سلف تمام یا بخشی از محصولات خود محروم هستند. حال‌آنکه در صورت عرضه گندم در بورس کالا، امکان فروش نقدی یا سلف و با قیمت مناسب‌تر خواهند داشت.

ایمانی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی گندم کاران ایران مذاکراتی با مسئولان بورس کالا داشته و امیدواریم طرفین هر چه زودتر به توافق مثبتی در این حوزه برسند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس کالا گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته او، اولین برداشت خوشه های طلایی گندم در هفته اول فروردین از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان آغاز شد و همچنان استان های خوزستان، ایلام و جنوب استان فارس اضافه شدند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند درصدی از افزایش تولید بدلیل آن است که برداشت نسبت به سال قبل ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه بیش از ۱۱۵۰ مرکز خرید آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و در مناطق معتدل و سرد کشور عملیات داشت و مبارزه با بیماری و کودپاشی مزارع ادامه دارد.

او با بیان‌ اینکه ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: وزارت جهاد پیگیری لازم برای دریافت وجوه کشاورزان را انجام داده است, براین اساس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع تر بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان