Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 166 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حداد عادل در ابتدای این جلسه گفت: مستندسازی اقدامات انجام شده در مسیر تحول و ارتقاء علوم انسانی به منظور ترسیم راه طی شده لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نخستین نمونه از این کار که به مقطع کارشناسی ارشد رشته "مددکاری اجتماعی" مربوط است، با همت دبیرخانه منتشر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییرات ساختاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این تحولات مثبت در ساختار دبیرخانه شورای تخصصی تحول و ارتقاء نیز تأثیر گذاشت.

دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بررسی سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته "فلسفه علوم انسانی" در مقطع دکتری بود، که بعد از ارائه گزارش تدوین شده در کارگروه فلسفه موضوع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

در این گزارش با اشاره به سوابق این رشته در سایر کشورها و همچنین دانشگاه‌های کشور، نو و جدید بودن این رشته تحصیلی مواردی مانند تشابه آن با رشته‌های دیگر مانند فلسفه علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

پس از ارائه این گزارش، حجت‌الاسلام کاظمینی، دبیر شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی این سرفصل درسی و برنامه آموزشی در آن شورا مواردی مانند مواجهه تطبیقی و انتقادی با فلسفه علوم انسانی در غرب، لزوم تدوین متون آموزشی لازم و نگاه به سوابق فلسفی و حکمی موجود در تمدن اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

پس از سخنان حجت‌الاسلام کاظمینی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن شکل‌گیری مباحث فلسفه علوم انسانی متناسب با هر شاخه علوم انسانی، ارتباط این رشته با جامعه‌شناسی علم و معرفت، تفاوت‌های موجود در سنت‌های فلسفی غربی قاره‌ای-تحلیلی در مواجهه با علوم انسانی و مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشور در این زمینه بود.

پس از سخنان اعضا، حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: ابهام در مفهوم علوم انسانی و در سنت فکری غرب از دلایل روشن نبودن این مفهوم است.

وی افزود: باید تبیین شود منظور از علوم انسانی چیست؟ آیا از علوم هر چه فنی، مهندسی، تجربی و پزشکی نباشد پس علوم انسانی است؟ یا علوم انسانی مفهومی گسترده‌تر دارد؟

پس از سخنان حداد عادل، حجت‌الاسلام مصباح نیز طی سخنانی گفت: از منظر تدوین‌کنندگان این برنامه درسی "علوم انسانی" دارای یک مفهوم روشن است.

وی افزود: برخی ایرادات مطرح شده ریشه در عدم توجه دقیق به اختلافات موجود در این مفهوم در سنت فکری غرب دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی «ره» ادامه داد: در کنار فلسفه علوم انسانی به معنای اعم می‌توان فلسفه هر کدام از شاخه‌های علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و... را نیز تدوین کنیم.

پس از سخنان حجت‌الاسلام ‌مصباح، ادامه موضوع به جلسه آینده موکول شد.

انتهای پیام/

168 / 31 شورای عالی انقلاب فرهنگی حداد عادل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصباح شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی حداد عادل علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدابراهیم رییسی، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

کد خبر 6096888 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»