Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@20:44:20 GMT

آغاز سمپاشی علیه سن گندم در مزارع مرند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۸۵۸۲

آغاز سمپاشی علیه سن گندم در مزارع مرند

منوچهر رحمانی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: میزان بارندگی‌های اخیر در بخش زراعت که عمده محصول آن گندم است، برای حداقل ۲ نوبت آبیاری مزارع گندم، جو و کلزا در کشت غرقابی محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به شروع ریزش سن در مزارع گفت: ریزش سن‌های مادر از کوهستان به سمت مزارع آغاز شده و به محض آنکه به حدنصاب ممکن برای مبارزه برسد، مبارزه شیمیایی آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برآورد جمعیت سن غلات در مزرعه به وسیله تور و کادر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای تورزنی ساعت ۱۰ صبح و بعد از ظهر از ساعت ۵ تا نزدیک غروب آفتاب است، پس از برآورد جمعیت سن گندم در مزرعه با استفاده از جدول نرم مبارزه با سن غلات و مشورت کارشناسان مروج پهنه جهاد کشاورزی در صورت نیاز به مبارزه، باید سمپاشی مزرعه توسط زارعین انجام شود.

رحمانی افزود: مبارزه در مرحله سن مادری باعث خواهد شد که در مراحل اولیه این آفت کنترل شده و بنابراین هیچ گونه کاهش کیفیتی در گندم‌های تولیدشده به وجود نیاید، کشاورزان در صورت مشاهده این آفت در مزارع گندم به مدیریت جهاد کشاورزی و یا به نزدیکترین مراکز و دفاتر مراجعه و با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه و سمپاشی کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه کار مبارزه با سن مادر و پوره آن از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است، گفت: تاکید جهاد کشاورزی مبارزه با این آفت کلیدی گندم و اولویت دادن مبارزه به سن مادر است تا قبل از آنکه این آفت بتواند هرگونه خسارت کیفی به گندم وارد کند، نابود شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه خسارت سن گندم کمی و کیفی است، اظهار داشت: سن مادر خسارت خود را به صورت کمی وارد می‌کند در حالی که پوره‌ها و حشرات کامل نسل جدید به صورت کمی و کیفی خسارت وارد می‌کند.

به گفته رحمانی، برداشت به موقع گندم از روش‌های توصیه شده برای کاهش جمعیت و خسارت سن گندم است.

کد خبر 4635129

منبع: مهر

کلیدواژه: مرند کشاورزی گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۸۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود اسدی اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

کد خبر 849119 منبع: تسنیم برچسب‌ها گندم خبر مهم طوفان کشاورزی استان خوزستان

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد