Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@21:02:33 GMT

وزارت صمت و جبران کسري بازار لوازم خانگي

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۲۰۶۱

وزارت صمت و جبران کسري بازار لوازم خانگي

خبرگزاري آريا- وزارت صمت قول داد چالش‌هاي مشکل سرمايه در گردش و پيش فروش توليدکنندگان لوازم خانگي را حل کند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، مديرکل تنظيم بازار وزارت صمت درباره تمهيدات وزارت صمت براي تنظيم بازار لوازم خانگي گفت: هزار و 564 واحد فعال توليدي در زمينه لوزام خانگي داريم که 65 هزار اشتغال مستقيم ايجاد کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بيش از 700 جواز تاسيس جديد صادر شده که مي تواند 28 هزار شغل جديد ايجاد کند.
محمد رضا کلامي افزود: در حمايت از توليد، اتکا را بر توليد داخل قرار داده ايم بنابراين به هرميزان که کشور نياز داشته باشد ظرفيت توليد در داخل کشور فراهم است.
در سال 97 به دليل تحريم ها برخي برندهايي که در کشور عرضه مي شد ما را ترک کردند بنابراين با سياست گذاري هاي لازم اتکا را بر توليد قرار داديم.
او گفت: با استفاده از شرايط تحريم به عنوان يک فرصت پيش آمده مي توانيم به سمت توليد برويم و واردات را ممنوع کنيم. افزايش توليد موجب سرشکن شدن قيمت ها و رقابت بيشتر در زمينه کيفيت بهتر خواهد شد.
بزرگترين مشکل توليد ما تيراژ بالاي محصولات خارجي بود که با تعرفه حمايتي 36 درصدي در زمان آزاد بودن واردات توليد کننده مجبور بود از ارز بازار استفاده کند که مهمترين دغدغه واحدهاي توليدي رقابت با واحدهاي خارجي بود که محصولاتشان بيشتر از راه قاچاق وارد کشور مي شد.
کلامي در ادامه گفت: در سياست جديد تمام هدف گذاري معطوف به ظرفيت توليد داخل شده است.
مديرکل تنظيم بازار وزارت صمت افزود: در شرايط فعلي اگر ممنوعيت واردات برداشته شود با ارز آزاد بازار کالا تامين مي شود اما با توجه به اينکه توليد داخل پاسخگوي نياز کشور را مي دهد واردات انجام نمي شود.
او افزود: يکي از علت کاهش توليد سال 97 اين بود که واحدهاي توليدي امکان افزايش در تيراژ توليد نداشتند که تصميم بر اين شد عطش و نياز بازار با پيش فروش برطرف شود.
در بودجه سال 98 مجلس مصوب کرد تسهيلات حوزه وزارت صمت را براي زيرساخت ها و سرمايه درگردش در نظر گرفته شود که بخشي پرداخت شده است بنابراين بايد سهم وزارت صمت از منابع و تسهيلات نيز تامين باشد که اين يکي از مطالبات جدي وزارت صمت براي حمايت از واحدهاي توليدي است.
مکاتبات استفاده از ال سي هاي داخلي نيز در بانک ها انجام شده است. مجوز پيش فروش محصولات و استفاده از منابع سرگردان به نفع توليد نيز صادر شده است. همچنين براي خودکفايي در زمان تحريم نيز بايد منابع و تسهيلات بيشتري اختصاص يابد.
همچنين در ساخت توليدات داخلي برنامه ريزي توليد قطعه در داخل در دولت انجام شده است تا براي رقابت با محصول و قطعه خارجي شرايط فراهم باشد.
کلامي درباره تمهيدات و سياست گذاري ها براي کسري در بازار لوازم خانگي گفت: در برنامه ريزي توليد وقتي برآورد نياز مي شود تقاضاي بازار از ناحيه زوج هاي جوان و ازدواج ها نيز درنظر گرفته مي شود.
او افزود: طرح هاي ما براي تحريک تقاضاست تا واحدهاي توليدي بتوانند امکان بيشتري براي فروش داشته باشند.
حميدرضا غزنوي عضو هيئت‌مديره انجمن توليد‌کنندگان لوازم خانگي گفت: وضعيت توليدات با برند ايراني براي انجام کار توليد مناسب است اما با شوک اقتصادي که در سال 97 وارد صنعت لوازم خانگي شد موجب کاهش توليد 23 درصدي يخچال و 41 درصدي ماشين لباسشويي و افت توليد نسبت به سال 96 شد.
او گفت: در تکانه هاي اقتصادي و شوک هاي اقتصادي اگر حمايت از قبل نباشد با کاهش توليد مواجه مي شويم که منجر به افزايش بي رويه قيمت ها مي شود.
غزنوي با بيان اينکه شرايط بازار لوازم خانگي فعلا متعادل است گفت: بايد تلاش کنيم با افزايش توليد برندهاي داخلي به مقياس اقتصادي برسيم.
او افزود: در شرايط تحريم بايد به گونه اي برنامه ريزي کنيم که برندهاي توليدي داخل توسعه پيدا کنند و با رسيدن به مقياس اقتصادي بتوانيم قيمت ها را کاهش دهيم و به کيفيت جهاني برسيم.
عضو هيئت‌مديره انجمن توليد‌کنندگان لوازم خانگي درباره استفاده از توان توليد گفت: 37 درصد از ظرفيت ايجاد شده براي توليد يخچال در توليد لوازم خانگي و 45 درصد از ظرفيت براي توليد لباسشويي استفاده شده که نشان دهنده اين است که از ظرفيت توليد داخل و سرمايه گذاران توليدکنندگان ايراني به دليل دراختيار قرار دادن بازار به برندهاي خارجي و تقويت توليد سرعت نگرفته بود.
مهمترين معضل لوازم خانگي استفاده از سرمايه در گردش، ال سي ريالي و خارجي است که نسبت به سال96، 25 برابر نياز به سرمايه درگردش داريم اين نشان مي دهد در سال 97 بيشتر با کاهش توليد مواجه بوديم.
عزنوي گفت: توليدات برندهاي خارجي به لحاظ وابستگي به قطعات خارجي کم شده است و نتوانستند در کشور توليدي داشته باشند بنابراين بيشتر توليد داخل بوده که عرضه شده است.
او گفت: از فرصت ايجاد شده بايد از توليد داخل حمايت کرد تا برندهاي داخل بيشتر تقويت شوند وبا تقويت برندهاي داخلي باعث توسعه صادرات و افزايش سرمايه در گردش در کشور شويم.
غزنوي گفت: براي افزايش توليد و گرفتن سهم بازاري که در اختيار برندهاي خارجي بوده است نياز به حمايت بيشتر وزارت صمت دارد. طرح هايي در زمينه پيش فروش و سرمايه درگردش داريم که حمايت وزارت صمت و تنظيم بازار را مي طلبد.
محمدحسين فرهنگي عضو کميسيون ويژه حمايت از توليد داخل مجلس هم گفت: رقابت با موضوع کيفيت و قيمت در ارتباط است يعني خريدار يا بضاعت ندارد که به سراغ محصول بي کيفيت مي رود يا امکان خريد دارد و به سراغ کيفيت مي رود.
فرهنگي با بيان اينکه بيش از يک دهه است که رهبر انقلاب براي حمايت از توليد داخل و قطع وابستگي به واردات تاکيد کرده اند شوک در لوازم خانگي معني ندارد.
او افزود: امروز قانون استفاده حداکثري از توليد داخل و خدمات داخلي با هدف استفاده از توليد داخل مصوب شد البته اين قانون سال 91 است که با اصلاحاتي در سال 98 مطرح شد.
عضو کميسيون حمايت از توليد داخل مجلس گفت: ضمانت بيمه براي صنف لوازم خانگي از انواع ريسک ها حمايت مي کند.
در قانون تنظيم نيز صندوقي براي تسهيلات درنظر گرفته شده که با ضمانت بيمه اي از توليد کننده حمايت کند که در آيين نامه اجرايي دولت بايد لحاظ شود.
فرهنگي گفت: تجديد ارزيابي نيز که معضلي براي توليد کنندگان بود طبق مصوبه دولت 5 ساله شد و بر اساس قانون جديد به روز کردن سرمايه توليدکنندگان از ماليات معاف شده است.
او گفت: در شرايط کنوني آزادشدن واردات براي واردکننده توجيهي ندارد بنابراين حمايت از توليد بايد با تاکيد بر کيفيت باشد.
فرهنگي گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بانک ها مکلف شدند 40 درصد منابع را به عنوان تسهيلات بخش صنعت و معدن انجام دهند که در گزارش ها زير 30 درصد تخصيص داشته شده بنابراين نيازمند بازنگري است.
همچنين حلقه هاي مفقوده صنعت بايد شناسايي و براي حل آنها اقدام شود همچنين ارتباط با شرکت هاي دانش بنيان و استفاده از کارهاي علمي دانشگاه ها بايد در دستور کار وزارت صمت قرار گيرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزارت صمت جبران لوازم خانگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در روزهای پایانی سال گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت بدون سر و صدای برخی کارخانه‌ها در یک ماه گذشته خبر داد و در سال جاری هم گزارش‌هایی از افزایش قیمت برخی از برندهای لوازم خانگی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: قیمت لوازم خانگی افزایشی شد؟

اما محمود سیجانی، درباره اخبار منتشر شده از افزایش قیمت بدون مجوز لوازم خانگی، اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است.

وی افزود: تا زمانی که سازمان حمایت با این درخواست‌ها موافقت نکرده، شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت ندارند.

کد خبر: 1228356 برچسب‌ها لوازم خانگی

دیگر خبرها

  • حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد
  • ‌بازار دائمی صادرات ۱۵ میلیون قطعه‌ای مرغ
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • احتکار ۳۵ میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک