Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@05:24:20 GMT

حذف مشکوک اطلاعات بایگانی پس از دستگیری کارمند متخلف

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۲۲۱۴

حذف مشکوک اطلاعات بایگانی پس از دستگیری کارمند متخلف

بخش مهمی از اطلاعات مربوط به بایگانی انفورماتیک شهرداری تربت حیدریه پس از دستگیری کارمند متخلف در روزهای اولیه امسال از دسترس خارج شده، اتفاق عجیبی که شهردار تربت حیدریه آن را تایید می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ یک منبع آگاه از اتفاقی عجیب در شهرداری تربت‌حیدریه و بروز مشکلاتی در حوزه فناوری اطلاعات این نهاد خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قصه از آنجایی شروع می‌شود که بنا به گفته وی،اطلاعات مربوط به بایگانی بخش انفورماتیک شهرداری تربت‌حیدریه شامل نقشه‌های شهری، نامه‌نگاری‌ها و پرونده‌های شهروندان در روزهای اولیه شروع به کار مسئول جدید این بخش در تاریخ ۷ فروردین سال جاری از بین رفته است.

 

اشتباه انسانی عامل حذف اطلاعات

این منبع آگاه که نمی‌خواهد هویتش فاش شود؛  می‌افزاید: این اتفاق با اشتباه انسانی و توسط مسئول فعلی انفورماتیک که صلاحیت لازم را برای مدیریت این بخش نداشته و فاقد تجربه کافی در این امور است، رخ‌داده است.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه براثر یک اشتباه انسانی که عمدی یا سهوی بودن آن محلی برای سؤال خواهد بود؛خساراتی جبران‌ناپذیر به بدنه اطلاعات پرونده شهروندان وارد کرده است.

 

او معتقد است که مسئول این بخش باعث از بین رفتن اطلاعات دیتاسنتر شهرداری تربت‌حیدریه شده است.

 

به گفته وی؛ ظاهراً مسئول وقت بخش انفورماتیک شهرداری تربت‌حیدریه با تعویض جای دو هارد با یکدیگر باعث شده تا به‌صورت خودکار اطلاعات مرکزی این دیتاسنتر نابودشده و با این اقدام سیستم استعلامات اراضی و ملکی از حالت سیستماتیک به حالت سنتی و مکتوب یعنی به خدماتی که حدود ۱۵ سال پیش ارائه می‌شده ، بازگردد.

 

این در حالی است که علی‌رغم پرداخت هزینه برای راه‌اندازی و فعالیت این سیستم به شرکت مجری؛ ظاهراً هیچ پشتیبانی اصطلاحاً از اطلاعات، گرفته نشده است.

 

این فرد آگاه که خود را متخصص امور و اطلاعات شبکه معرفی می‌کند با اشاره به راه‌اندازی سیستم در حدود چهار سال پیش در شهرداری تربت‌حیدریه تصریح کرد: این سیستم که حاوی لایه‌های مختلف اطلاعاتی از اراضی و املاک تحت پوشش شهرداری‌ها است؛ نام تربت‌حیدریه را به‌عنوان یکی از اندک شهرها در کشور که این سیستم را راه‌اندازی کرده، قرار داده بود و حال با این وضع پیش‌آمده ظاهراً پاسخگویی به استعلامات به روش سنتی، خطای انسانی را تشدید و امکان تقلب را درنتیجه استعلامات افزایش می‌دهد.

 

ارتباط این اتفاق با افراد دستگیرشده شهرداری چیست؟

او با طرح سؤالی در پی پاسخ است که تاکنون شهرداری چه اقداماتی را برای بازگشت اطلاعات از بین رفته صورت داده است و البته معتقد است ازنظر علمی امکان برگرداندن تمامی اطلاعات وجود نداشته و در حالت خوش بینانه ممکن است حدود ۷۰ درصد آن بازیابی شود و تکلیف شهروندانی که در طول یک سال گذشته تشکیل پرونده داده و در حال پیگیری هستند، در هاله‌ای از ابهام است.

 

این منبع آگاه از دریچه‌ای دیگر به این موضوع پرداخته و می‌افزاید: به نظر می‌رسد با توجه به دستگیری تعدادی از کارکنان شهرداری تربت‌حیدریه در سال گذشته و اتهام وارده مبنی بر تخلفات احتمالی صورت گرفته، ممکن است حذف شدن اطلاعات دیتاسنتر بی‌ارتباط با متهمین پرونده اخیر نبوده باشد.

 

وی این گمانه را مطرح می‌کند که ممکن است سرشاخه اصلی این فساد در شهرداری با ارائه اطلاعات نادرست به دستگاه‌های امنیتی و قضایی تلاش کرده تا افرادی از کارکنان شهرداری در این پرونده دستگیرشده و آن‌ها بتوانند در نبود متخصصین این حوزه، رد پای سایر تخلفات خود را در دیگر پرونده‌ها با از بین بردن دیتاسنتر؛ پاک نمایند.

 

گفتنی است در سیستم کلیه مجوزها و استعلامات و همچنین تغییرات در نقشه‌های شهر ثبت و به‌عنوان یک مرجع اطلاعاتی تاکنون مورداستفاده بوده است.

 

عمد یا سهو ؛ مسئله این است

وی خاطرنشان می‌کند: در این سیستم، استعلام دریافت پروانه‌های ساخت و یا میزان عقب‌نشینی املاک شهروندان در چند دقیقه پاسخ داده می‌شود و میزان تخلف احتمالی مالکین مشخص و این کار باعث عدم احیاناً دور زدن شهرداری می‌شود.

 

اما اکنون با از دست رفتن اطلاعات مربوط به این سیستم ممکن است خطای انسانی باعث شود در سیستم سنتی تخلفات اراضی و املاک نادیده گرفته شود.

 

در ادامه فرد آگاه نکته قابل‌تأمل دیگری را گوشزد می‌کند. او می‌گوید: بعد از دستگیری مسئول انفورماتیک شهرداری تربت‌حیدریه در جریان رسیدگی به اتهامات پرونده تخلفات شهرداری در سال ۹۷ فردی دیگر مسئولیت این واحد را برعهده‌گرفته و سیستم با یک ثبات نسبی مشغول به پردازش و کار در این دوران بوده؛ اما به دلایل نامعلوم آن فرد برکنار شده و مسئول فعلی سکان‌دار حوزه انفورماتیک شهرداری می‌شود.

 

او مدعی است که مسئول فعلی با تغییر تمامی رمزهای موجود، دیگر از افرادی که سیستم را رفع اشکال می‌کردند؛استفاده نمی‌کند. تا اینکه در یک اقدام که سهوی یا عمدی بودن آن باید توسط مسئولین ناظر مربوطه ثابت شود؛ اطلاعات به‌کلی پاک می‌شود و شهرداری تربت‌حیدریه اکنون با استفاده از پرونده‌های بایگانی‌شده موجود به‌صورت دستی و سنتی در حال پاسخ به استعلامات مربوطه است.

 

اطلاعات حذف‌شده اما مقدارش مشخص نیست

شهردار تربت‌حیدریه با تائید این اتفاق می‌گوید: نمی‌شود درصد خاصی برای میزان اطلاعات پاک‌شده از پرونده‌های الکترونیکی مشخص کرد و ما در بررسی اطلاعات با سه نوع پرونده روبرو هستیم.

 

محمدصادق مجتهدی می‌افزاید: یک نوع پرونده‌هایی هستند که به هیچ‌یک از اطلاعات آن آسیبی نرسیده و در بعضی پرونده‌ها، بخشی از اطلاعات پرونده‌ها پاک‌شده و با توجه به اینکه سیستم بروز نبوده و راه‌اندازی آن مربوط به دهه ۸۰ است؛ برگ‌شماری که مشخص کند از هر پرونده فرضاً چند برگه آن پاک‌شده، نداریم و در حال حاضر این موضوع قابل‌شناسایی نیست.

 

مسئله مهمی نیست!

شهردار تربت‌حیدریه تصریح کرد: این مسئله بسیار عادی و معمول بوده و در خیلی از شهرداری‌ها این اتفاق می افتد و خیلی مسئله مهمی نیست و نمی توانیم بگوییم این اتفاق فقط مربوط به شهرداری تربت‌حیدریه بوده است.

 

وی بیان کرد: در خیلی از جاها انسان می شنود از هک شدن سیستم ها و از ایجاد مشکلات در انفورماتیک سازمان ها و بله اخیرا ما گرفتار این مشکل شده ایم.

 

گزارش فنی علت این رویداد بزودی روی میز شهردار

مجتهدی افزود: در روزهای آینده شرکتی که سخت افزار این سیستم را در گذشته در اختیار شهرداری قرار داده، گزارشی فنی در خصوص علت این اتفاق به ما خواهد داد و اما یکی از دلایلی که مسئول انفورماتیک شهرداری تربت‌حیدریه برای آن متصور است نوسانات برقی در مجموعه است که این اتفاق ممکن است برای هر جایی رخ بدهد.

 

اطلاعات پاک‌شده بر می گردد؟

شهردار تربت‌حیدریه در پاسخ به این سؤال مبنی بر بازگشت اطلاعات از بین رفته؛اینطور اظهار نظر می‌کند: از روزی که این اتفاق افتاده با کارشناسان مختلفی صحبت کردیم و سعی شده خودمان را برسانیم به شرکتی که انحصار سخت افزاری سیستم را در اختیار دارد.

 

شهردار تربت‌حیدریه گفت: تاکنون براساس آنچه به ما این دوستان گفته اند خبرهای خوب و امیدوار کننده ای بوده و بر اساس این گزارش ها، اینطور نیست که نتوانیم اطلاعات پاک‌شده از سیستم را برگردانیم،

 

انحصار اطلاعات به علت نقص در ساختار شهرداری تربت‌حیدریه

وی ضمن رد اینکه مسئول انفورماتیک فعلی از صلاحیت لازم برخوردار نبوده؛ می‌گوید: در گذشته و در یک دوره زمانی طولانی مدت، همه موضوعات مربوط به بخش انفورماتیک در اختیار تنها یک شخص بوده و در این دوره هیچ نیروی رسمی با تخصص انفورماتیک در شهرداری تربت‌حیدریه وجود نداشته و این جز نواقص جدی و ساختاری شهرداری بوده است.

 

مجتهدی بیان داشت: به هر دلیلی این شرایط به وجود آمده و البته عمدی مبنی بر انحصار شخصی سیستم اطلاعات انفورماتیک وجود نداشته و طبیعی است که در جابجایی مسئول یک بخش ممکن است کلیه اطلاعات به شخص جدید منتقل نشده باشد، آن هم در حوزه انفورماتیک که بخش بسیار پیچیده و گسترده ای است.

 

عمدی بودن این اتفاق را تائید نمی کنم

مجتهدی با اشاره به این موضوع که در دو سال اخیر دو نیروی رسمی حوزه انفورماتیک به بدنه شهرداری تربت‌حیدریه اضافه شده اند؛ افزود: شاید اینطور بتوان گفت که در یک موقعیت زمانی خاص همه چیز دست به دست هم داده  که این طور شود و در هیچ مقطعی این جور اتفاقی تاکنون نیفتاده بود و بنده عمدی بودن این اتفاق را تائید نمی کنم.

 

مردم در روند رسیدگی به پرونده‌های خود مشکل نخواهند داشت

مجتهدی با دادن اطمینان به شهروندان در شرایط موجود گفت: در بعضی از پرونده‌ها که ممکن است اطلاعات آن نباشد و یا نقصی در آن باشد تا زمانی که اطلاعات کامل از میزان بازگشت موارد حذف‌شده به ما داده نشده من باب اطمینان مدارک قابل وصول را از شهروندان گرفته و با این شرایط مشکلی برای روند رسیدگی به امور ارباب رجوع پیش نمی آید.

 

یک دهه عدم انعقاد قرارداد پشتیبانی از سیستم

شهردار تربت‌حیدریه گفت: در بحث پشتیبانی با شرکت مورد قرارداد شهرداری تربت‌حیدریه که این شهر جز نادر شهرهای استان بوده که سیستم الکترونیک شهرسازی آن راه‌اندازی شده و به این شکل امروز سیستم های انفورماتیک قابل توجه نبود.

 

وی افزود: در یک بازه زمانی، ده تا دوازده سال است که هیچ قرارداد پشتیبانی با شرکت مربوطه در شهرداری تربت‌حیدریه بسته نشده است.

 

مجتهدی خاطرنشان می‌کند: شرکت سازنده سیستم به دلیل اینکه مدیر وقت انفورماتیک شهرداری انسان هوشمند و کاربلدی بوده است نه بصورت عامدانه بلکه از سر دلسوزی، پشتیبانی مربوط سیستم بر عهده خود شخص مسئول انفورماتیک شهرداری گذاشته شده است.

 

وی بیان کرد: شاید یکی از دلایل اینکه ورژن نرم افزار از همان سالها ارتقا داده نشده، همین باشد که ارتباط کامل با شرکت سازنده قطع شده و هر کاری که خود آن‌ها می خواستند، انجام می دادند.

 

تکذیب ارتباط این اتفاق با پرونده‌های اخیر متخلفین در شهرداری

مجتهدی افزود:  تلاش ما این بوده که شرکت اصلی سازنده نرم افزار فعلی را با واسطه شرکتی دیگر در مرکز استان که قرار است سیستم جدید را راه‌اندازی کند، لینک کرده تا تبادل اطلاعات از سیستم قدیم به سیستم جدید به راحتی صورت گیرد.

 

وی با تکذیب اینکه ممکن است پاک شدن اطلاعات، ارتباطی با پرونده‌های اخیر تخلف در شهرداری داشته باشد هم گفت: آن چیزی که من برداشت می کنم شرایط دست به دست هم داده تا این اتفاق رخ‌داده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۲۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه از واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه خبر داد.

محمد جواد امیری گفت: بر اساس گزارش EOC دانشگاه، کارشناسان مرکز ارتباطات و هدایت عملیات پس از تریاژ تلفنی و کسب اطلاعات لازم، بلافاصله پایگاه اورژانس مهنه را به محل حادثه اعزام می‌کنند.

 به گزارش روابط عمومی  اورژانس تربت حیدریه وی ادامه داد: این حادثه در محور شادمهر به مهنه رخ داده که با توجه به آتش‌سوزی و مسدود شدن جاده برای ساعاتی، امدادگران هلال‌احمر و عوامل آتش‌نشانی نیز توسط اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به محل فوریت فراخوان شدند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با تشریح وضعیت آسیب دیدگان اظهار کرد: این تصادف یک نفر آسیب دیده مَرد را به همراه داشته است که بعد از انجام اقدامات بالینی توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی به بیمارستان آموزشی درمانی امام حسین (ع) منتقل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • رأی قطعی کارمند متخلف یکی از بانک‌های شهرستان البرز صادر شد
  • صدور رای قطعی برای کارمند متخلف بانک در شهرستان البرز
  • کارمند بانک درپی اختلاس منفصل از خدمت شد
  • رای قطعی کارمند متخلف یکی از بانک های شهرستان البرز صادر شد