Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@03:27:17 GMT

صبر و اقسام آن در قرآن

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۲۲۹۶

صبر و اقسام آن در قرآن

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدرضا نورمحمدی، مدرس الهیات دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با واژه صبر بیان کرد: واژه صبر در قرآن بسیار با اهمیت ذکر شده است و آیات بسیاری در رابطه با  معنا و مفهوم صبر، اهمیت و جایگاه صبر و اقسام و زوایای صبر وجود دارد.

وی با بیان اینکه صبر در قرآن به معنای استقامت است، گفت: گاهی این واژه را اشتباه تعریف می‌کنند و از آن به معنی سازش و ساخت و ساز یاد می‌کنند در صورتی که تعاریف این چنینی مورد پسند نیستند و در قرآن مؤمنان در زمان رویا‌رویی با سختی‌ها و مشکلات به صبر دعوت شده‌اند که ‌برابر سختی‌ها استقامت کنند و پیش روند نه اینکه به معنای کسالت و رکورد باشد به‌طور مثال زمانی که به جاده پر مانع برخورد می‌کنیم باید با صبر و پشتکاراز آن عبور کنیم نه اینکه با صبر از ادامه راه منصرف شویم و مسیر را بازگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نورمحمدی با اشاره به آیه 249 سوره مبارکه بقره تصریح کرد: در این آیات مبارزه قوم طالوت را با جالوت زمان می‌خوانیم که قوم طالوت با کمبود امکانات و نفرات روبرو بودند اما ایمان قوی داشتند و در میدان جنگ از خداوند خواستند به آن‌ها صبری دهند تا در مقابل دشمن پیروز شوند و توانسند با صبر و پشتکار بر دشمن خود غالب شوند به گونه‌ای که داود که یک سرباز معمولی بود جالوت مستکبر را از پای درآورد. پس صبر در آیات به معنای مقاومت، استقامت، پیش رفتن و خسته نشدن است.

این مدرس دانشگاه به اهمین صبر اشاره کرد و افزود: صبر و ظفر هر دو دوست یکدیگر هستند و ظفر به دنبال صبر می‌آید در واقع پیش‌نیاز پیروزی صبر و پشتکار است که پیامبر اکرم(ص) نیز در روایات مختلف به این موضوع اشاره کرده‌اند و فرمودند: «صبر در ایمان مانند سر در جسد است» و همچنین می‌فرماید: هیچ چیز به خوبی صبر و علم و صبر و ایمان با یکدیگر مخلوط نشده است، لذا اگر شخصی بخواهد امامت ملتی را در دست بگیرد باید صبر داشته باشد.

وی به اقسام و انواع صبر در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم تقسیم‌بندی‌های بسیاری برای صبر داریم اولین تقسیم‌بندی اینگونه است که گاهی انسان چیزی را دوست دارد و نباید انجام دهد مانند خواب شیرین صبح‌گاهی که بخاطر نماز صبح باید از آن گذشت و دسته بعدی زمانی است که انسان کاری را دوست ندارد اما به‌خاطر خدا مجبور است که انجام دهد مانند جنگ با طاغوت و مبارزه با استکبار که بر سختی‌های این راه به‌خاطر خدا صبر می‌کند.

نورمحمدی با بیان معروف‌ترین تقسیم‌بندی صبر که خود سه قسم است، اظهار کرد: تقسیم‌بندی دیگری در آیات برای صبر بیان شده که صبر را بر سه قسم صبر معصیت، صبر بر طاعات و صبر مصیبت تقسیم شده است. صبر بر معصیت یعنی اینکه انسان در مصیبت خود را آخر کار نبیند و اگر صبر داشته باشد از اوج ذلت به اوج لذت خواهد رسید. صبر بر معصیت مانند روزه است که ‌برابر نافرمانی‌ها صبر می‌کند و در توضیح صبر بر طاعت نیز باید گفت که اطاعت برای برخی‌ها سخت است مانند نماز صبح، چشم پوشی از نامحرمان و ... اما اگر در طاعت خداوند صبر کنیم به مقام بالایی دست پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که پلیس این کشور بیش از ۲۰۰ معترض که به مناسبت روز جهانی کارگر در استانبول جمع شده بودند را بازداشت کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه در این باره گفت که درگیری زمانی رخ داد که تظاهرکنندگان از موانع پلیس برای رسیدن به میدان تقسیم عبور کردند.

بنا به گزارش‌ها، پلیس استانبول تنها در محله بشیکتاش دست کم ۳۰ تظاهرکننده را بازداشت کرده است. ۳۰ معترض نیز در منطقه شیشلی بازداشت شده‌ اند.

پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضان در میدان تاریخی تقسیم به استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی روی آورد.

تعداد ۴۰ هزار نیروی امنیتی و پلیس در استانبول مستقر شده و خیابان‌های فرعی را با قرار دادن موانعی مسدود کرده بودند.

گفتنی است که آنکارا برگزاری تظاهرات در میدان تقسیم استانبول را ممنوع اعلام کرده بود.

کد خبر 6094655

دیگر خبرها

  • استان تهران چطور تقسیم می شود ؟ مراکز استان ها مشخص شدند
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • استقلال خوزستان و ملوان امتیازات را تقسیم کردند
  • جزئیات جدید از تقسیم استان تهران / کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟
  • ۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند
  • طرح تقسیم استان تهران در دستور کار قرار گرفت
  • وحیدی: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • توضیحات وحیدی درباره طرح تقسیم استان تهران
  • وحیدی: تقسیم «استان تهران» در دست بررسی است
  • افشاگری درباره تقسیم استان تهران