Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه هر یک از روستاها با حفر یک چاله در نزدیکی روستا اقدام به دفن غیراصولی زباله می‌کنند، گفت: از دهیاران خواسته شد تا نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه روستا اقدام کنند، در غیر این صورت موارد را از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌کنیم.به گزارش بلاغ،مهدی جمعه‌پور ظهر امروز در نشست خبری هفته محیط‌زیست بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم در تمامی حوزه‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه رسانه‌ها و خبرنگاران شهرستان تلاش مؤثری در راستای ارتقای آگاهی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های زیست‌ محیطی داشته‌اند و امیدواریم این همراهی و همکاری که نتیجه آن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه است، ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با اشاره به اینکه فعالیت‌های محیط‌زیست در سه حوزه محیط انسانی، محیط طبیعی و افکار عمومی انجام می‌شود، عنوان کرد: در راستای وظایف و مأموریت‌ها در یک سال گذشته برای استقرار واحدهای صنعتی 81 فقره مجوز صادر شده است که از این تعداد 32 مورد مربوط به‌واحدهای صنعتی، 17 مورد به واحدهای کشاورزی و 8 مورد خدماتی بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 24 مورد مجوز بهره‌برداری صادر شده که 10 مورد از آن مربوط به حوزه صنعتی و 10 مورد در حوزه کشاورزی و 4 مورد در حوزه خدماتی انجام‌ شده است، افزود: در بازدیدهای در بازدیدهای زیست‌ محیطی انجام‌ شده در یک سال گذشته برای 19 واحد تولیدی اخطاریه صادر شده که در مهلت قانونی نسبت به رفع ایراد اقدام شده است.

جمعه‌پور با تأکید بر اینکه با اقدامات و تلاش‌های انجام‌ شده با همکاری بخشداری مرکزی نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه‌های روستایی در بخش مرکزی کاشمر اقدام شده است، یادآور شد: اگرچه قریب به 7 ماه است که موضوع جمع‌آوری زباله‌گاه در روستاهای بخش کوهسرخ ابلاغ‌ شده و جلساتی هم با دهیاران این روستاها برگزار کردیم، اما متأسفانه با وجود هماهنگی برای شهرداری ریوش برای دفن زباله‌های تولیدی روستاها، تاکنون اقدام عملی انجام‌ نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه در حال حاضر هر یک از روستاها با حفر یک چاله در نزدیکی روستا اقدام به دفن غیراصولی زباله می‌کنند، ادامه داد: در همین راستا هفته گذشته با صدور اخطاریه‌ای به‌تمامی روستاهای بخش کوهسرخ از دهیاران خواسته شد تا نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه روستا اقدام کنند، در غیر این صورت موارد را از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زباله‌گاه و مراکز دفع پسماند در سطح شهرستان با مشکلات و معضلاتی روبرو هستیم، یادآور شد: برای به‌حداقل رساندن معضلات ناشی از زباله‌ها چاره‌ای نداریم که به‌سمت تفکیک اصولی زباله و فراهم کردن زیرساخت برای بازیافت زباله حرکت کنیم، بنابراین با توجه به‌حجم افزایش تولید زباله ضرورت دارد با فرهنگ‌سازی تلاش کنیم تولید زباله را کاهش دهیم.

جمعه‌پور موضوع نخاله‌های ساختمانی  را یکی‌دیگر از معضلات در کاشمر دانست و گفت: با وجود پیگیری‌های مستمر و مداومی که طی چند سال گذشته در این حوزه انجام داده‌ایم به موفقیتی دست پیدا نکردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با انتقاد از اینکه سازوکار اجرایی و دستورالعمل‌های تدوین‌ شده در این حوزه به‌صورت صحیح اجرا نشده است، افزود: اگرچه در بحث نخاله‌های ساختمانی قوانین و سازوکار داریم، اما باز هم شاهد تخلیه این نخاله‌ها در حاشیه شهر و نزدیک به واحدهای مسکونی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در هفت نقطه از شهر کاشمر تخلیه نخاله‌های غیرمجاز ساختمانی به یک معضل جدی تبدیل‌ شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه مکان‌هایی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نظر گرفته‌ شده است، ضرورت دارد با ساماندهی خودروهای حمل‌کننده نخاله‌ها از تخلیه نخاله‌ها در مناطق غیرمجاز جلوگیری کنیم.

جمعه‌پور با اشاره به اینکه موضوع نخاله‌های ساختمانی بارها در کارگروه مدیریت پسماند مصوب شده، اما نتیجه‌ای نداشته است، اظهار کرد: اجرای موفق این دستورالعمل‌ها نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای عضو این کارگروه است و اگر هر یک از نهادها به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنند و برخوردهای بازدارنده انجام شود قطعاً مشکلات این حوزه به حداقل می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک صنعتی کاشمر به یک موضوع قدیمی تبدیل‌ شده است، بیان کرد: اگرچه موضوع استقرار تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی به‌عنوان زیرساخت اولیه باید در زمان صدور مجوز مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری شهرک صنعتی کاشمر تاکنون اقدام جدی برای احداث آن انجام‌ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پساب شهرک صنعتی کاشمر همواره یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه زیست‌ محیطی است و سال‌ها است که برای احداث آن پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: قریب به دو سال است که شهرک صنعتی کاشمر اعلام کرده به شرایط سه‌گانه مبنی بر احداث تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی رسیده است و در این مدت نیز با وجود وعده‌های متعدد بنا به‌دلایل مختلفی احداث آن به‌تأخیر افتاده است.

جمعه‌پور با انتقاد از اینکه تاکنون کار اجرایی در این زمینه انجام‌ نشده است، افزود: به‌دلیل هزینه‌های بالای احداث تصفیه‌خانه، این امکان وجود ندارد که هر یک از واحدها به‌صورت جداگانه اقدام به احداث تصفیه‌خانه کنند، بنابراین در راستای حمایت از رونق تولید نیاز است که مجموعه شهرک صنعتی کاشمر در خصوص احداث تصفیه‌خانه تسریع کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه با احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک صنعتی کاشمر قطعاً زیرساخت اشتغال و تولید در این مجموعه صنعتی افزایش می‌یابد، یادآور شد: با توجه به اینکه کاشمر یک شهر کم آب و در بحران شدید کم‌آبی قرار دارد، قطعاً استفاده مجدد از تولید 100 مترمکعب فاضلاب در واحدهای تولیدی می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز آبی شهرک برای استفاده در فضای سبز  و یا سایر موارد غیر شرب را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بافت خاک در شهرک صنعتی، قابلیت نفوذ بالاست و این نفوذ باعث بروز مشکلات می‌شود، خاطرنشان کرد: در زیردست شهرک صنعتی تعدادی رشته قنات فعال وجود دارد و این احتمال وجود دارد که فاضلاب خروجی از شهرک به این قنوات نفوذ کند  و منجر به آلودگی آن شود.

جمعه پور با تأکید بر اینکه مکاتبات و پیگیری‌های 10 ساله محیط‌زیست برای احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک صنعتی کاشمر بی‌نتیجه مانده است، ابراز کرد: در این راستا به‌صورت مسکن اقداماتی انجام‌شده و واحدهایی که خروجی فاضلاب داشتند پلمپ و سایر واحدها نیز مکلف شدند در داخل مجموعه فاضلاب تولیدی را مدیریت کنند تا شرایط مورد انتظار ایجاد شود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان بر ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی تأکید کرد.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا پسماندهای پلاستیکی را از جمله مهمترین عامل آلاینده حال حاضر ایران ذکر کرد و گفت: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و تمامی اطراف زباله‌گاه‌ها و اطراف مجتمع‌های بین‌راهی با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است که باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های زمین عوامل متعددی هستند که یکی از آنها پسماندهایی است که توسط انسان‌ها تولید می‌شود، به انواع مختلف پسماندها اشاره کرد و افزود: پسماندها به طور کلی به انواع پسماندهای عادی یا عمومی شامل زباله‌های شهری و روستایی، زباله‌ها و پسماندهای کشاورزی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای الکترونیک، پسماندهای پزشکی و ... تقسیم می‌شوند و در این بین مهمترین عامل آلاینده که بیشتر از همه به چشم می‌آید پسماندهای عمومی و کیسه‌های پلاستیکی هستند که توسط انسان‌ها در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: هفته زمین پاک از سوم تا نهم اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می‌شود و با توجه به شعاری که با عنوان «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» برای سال جاری در نظر گرفته شده است، مشخصاً به مهمترین معضل آلودگی در زمین که زباله‌های پلاستیکی است اشاره می‌کند.

رضانژاد افزود: متأسفانه پلاستیک‌ها در همه جا قابل مشاهده هستند و در گوشه و کنار کره زمین، در همه مناطق با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی مواجه هستیم که قطعاً توسط انسان‌ها رها شده‌اند.

وی ادامه داد: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و اطراف زباله‌گاه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی ازجمله مکان‌هایی هستند که با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: اطراف مجتمع‌های بین‌راهی یکی از جاهایی است که بیشترین حجم زباله‌های پلاستیکی را دارد و افرادی هم که برای استراحت در مجتمع‌های بین‌راهی توقف می‌کنند زباله‌هایی را در طبیعت رهاسازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر رهاسازی زباله‌های پلاستیکی توسط مردم و مسافران، خود این مجتمع‌ها نیز ممکن است خیلی به پاک‌سازی محیط اطرافشان اهمیت ندهند و همین باعث شده که اطراف این مجتمع‌های بین‌راهی و کنار جاده‌ها مملو از زباله‌های پلاستیکی باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان تأکید کرد: چاره کار شاید این باشد که مسئولان این مجتمع‌های بین‌راهی و افرادی که به نحوی از این مجتمع‌ها سود می‌برند را مجاب کنیم تا اطراف مجتمع خودشان را پاک‌سازی کرده و برای این پاک‌سازی هزینه کنند.

وی افزود: از طرف دیگر با ارائه آموزش‌های لازم باید مردم را به آن سطح از آگاهی برسانیم که کاهش زباله‌ها و کاهش مصرف زباله‌های پلاستیکی، به زمین پاک و نهایت سلامت ما کمک زیادی می‌کند.

 مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به درستی انجام نمی‌شود

رضانژاد در ادامه اظهار کرد: یکی از معضلات مهم دیگر در رابطه با زباله‌های پلاستیکی که با آن روبرو هستیم، انباشت زباله‌های پلاستیکی اطراف زباله‌گاه‌های شهری و روستایی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور و خراسان رضوی مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به خصوص در شهرهای کوچک به درستی انجام نمی‌شود، از سویی چون زباله‌ها به صورت سنتی دفع می‌شوند با هر بادی به اطراف پراکنده شده و علی‌رغم پاک‌سازی توسط شهرداری و دهیاری‌ها، شاهد حجم زیادی از زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه‌ها هستیم.

 رضانژاد عنوان کرد: بهترین راهکار این است که جلو تولید این زباله‌ها از مبدأ گرفته شود، اما متأسفانه بازیافت و تفکیک در مبدأ در شهرهای کوچک مثل شهرستان بجستان و شهرهای همرده بجستان، کمتر انجام می‌شود.

وی افزود: در این شهرها زمانی که زباله‌ها، به خصوص زباله‌های پلاستیکی توسط ماشین‌های مخصوص به زباله‌گاه حمل می‌شوند چون در آنجا پوشش‌دهی لازم انجام نمی‌شود با باد به اطراف پراکنده می‌شوند، می‌طلبد برای رفع این معضل به تفکیک زباله از مبدأ اهمیت بیشتری داده شود؛ چراکه علاوه بر پاک‌سازی محیط‌زیست این تفکیک زباله می‌تواند منبع درآمدی برای روستا و شهر باشد.

رضانژاد تأکید کرد: علاوه بر تفکیک زباله از مبدأ، مدیریت این پسماندها و پوشش‌دهی مناسب در زباله‌گاه نیز خیلی مهم است و اگر دهیاران و شهرداران‌ در شهرهای کوچک به پوشش‌دهی مناسب و سریع‌تر پسماندها اهمیت بیشتری بدهند، قطعاً آلودگی اطراف زباله‌گاه کمتر شده همچنین فنس‌کشی اطراف زباله‌گاه و محصور کردن آن هم می‌تواند در جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه مؤثر باشد.

وی در رابطه با راهکارهای حل معضل زباله‌های پلاستیکی نیز توضیح داد: به منظور اینکه محیط‌زیست خودمان و زمین اطراف را کمتر آلوده کنیم تا از آسیب‌های آن در امان باشیم، یکی از مهمترین راهکارها کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

وی افزود: باید سعی کنیم در مصارف روزانه از کیسه‌های پلاستیکی کمتر استفاده کنیم و حتی‌الامکان کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کنیم، به عنوان والدینی که دغدغه محیط‌زیست داریم سعی کنیم خوراکی‌ها و ساندویچ فرزندان را به جای پلاستیک در ظروف مخصوص یا کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهیم تا هم به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد شود و هم با کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، به اقتصاد خانواده کمک کنیم.

رضانژاد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کاهش پلاستیک نمود پیدا کند باید بحث بازیافت و تفکیک زباله را به کودکان و خودمان آموزش دهیم و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در محیط کار و در محل زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: مهمترین کاری که در سال‌های اخیر در حوزه شهرستان بجستان انجام دادیم، آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای کاهش زباله و تفکیک زباله از مبدأ بوده و به همین منظور کلاس‌های متعددی برای نیمی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از طرفی طی چند سال گذشته تعدادی از مدارس در حوزه شهرستان بجستان تفکیک زباله را در مدارس انجام می‌دهند و از محل فروش این زباله‌ها در راستای کمک به آموزش دانش‌آموزان هزینه می‌کنند، همچنین با پایش‌های مکرری که از زباله‌گاه‌های شهری و روستایی و مجتمع‌های بین‌راهی داشتیم، مواردی که منبع آلودگی بودند شناسایی و ضمن صدور اخطاریه راهنمایی‌های لازم به آنها آموزش داده شد.

رضانژاد یادآور شد: کاهش پسماندها و به خصوص پسماندهای پلاستیکی، همت بیشتر دهیاران، شهرداران، بخشداری‌ها، نظارت و پیگیری‌های بیشتر محیط‌زیست و سایر افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند را می‌طلبد که در زمینه مدیریت زباله، جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و کاهش تولید زباله احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • از ساماندهی بازار آهن شادآباد تا تسریع پیگیری طرح شن‌چاله‌ها
  • تسرسع ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج
  • ساماندهی بازار آهن شادآباد و پیگیری طرح شن‌چاله‌ها در کمیسیون ماده پنج تسریع می‌شود
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • جذب نزدیک به ۴۰ قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی