Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا رضوان طلب در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آمار حضور زنان در هیئت علمی دانشگاه‌ها و موانع برای جذب اعضای هیئت علمی خانم گفت: بر حسب آمار موجود در مرکز جذب اعضای هیئت علمی، تعداد اعضای هیئت علمی خانم تا قبل از سال ۸۸ در دانشگاه‌های کشور حدود دوهزار و دویست نفر بوده است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که تا سال ۹۲ تعداد اعضای هیئت علمی خانم، به ۵ هزار و۷۰۰ نفر رسیده و از سال ۹۲ تا بهمن سال ۹۷ بالغ بر ۱۲ هزار نفر از اعضای هیئت علمی خانم جذب دانشگاه‌ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم افزود: تمام تلاش دست‌اندرکاران مرکز جذب این است که این نسبت به نحو چشمگیری افزایش یابد، لیکن باید این نکته را در نظر گرفت که تعداد متقاضیان خانم برای عضویت هیئت علمی معمولاً در هر فراخوان به نسبت ۱۵ الی ۱۶ درصد کمتر از آقایان است و این نسبت در تأیید نهایی و جذب آنان به صورت مستقیم تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال جذب آقایان ۱۵ درصد از احتمال جذب خانم‌ها بیشتر است. به طور مثال از شهریور ۹۴ الی بهمن ۹۶ میانگین ثبت نام عضویت هیئت علمی خانم‌ها ۴۲ درصد و آقایان ۵۸ درصد بوده است، درنتیجه در جذب نهایی نیز این اختلاف ۱۵ درصدی مشهود است.

رضوان طلب افزود: با توجه به دستور وزیر علوم در خصوص متناسب سازی نسبت جذب خواهران و برادران در هیئت علمی، معمولاً جذب خواهران در بررسی و تأیید نهایی در هیئت مرکزی با تسامح بیشتری در مقایسه با برادران انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: ترویج این رویکرد جز توصیه‌های همیشگی در مکاتبات با مرکز جذب اعضای هیئت علمی به هیئت‌های اجرایی ذیربط بوده است.

به گزارش مهر، اخیراً یکی از اساتید خانم دانشگاه تهران در دیدار استادان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری از جذب اساتید خانم در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: اگرچه بیش از ۶۰ در صد از دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه سهم آنها در حوزه مدیریت دانشگاه بسیار اندک است و ارتقا و جذب آنها برای هیئت علمی همواره با موانع جدی روبروست.

کد خبر 4636223 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری جذب هیات علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مدت‌ها تصور می‌شد که زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می‌کنند اما یک پژوهش جدید با این ایده مخالفت کرده و نشان داده است که مکانیسم‌های حفظ گرما در بدن خانم‌ها در مقایسه با همسالان مرد آنها در دمای پایین‌تری کار می‌کنند.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران «مؤسسه ملی سلامت آمریکا» ۲۸ داوطلب جوان، سالم و لاغر را برای پژوهش خود انتخاب کردند که از این تعداد، ۱۶ نفر زن و ۱۲ نفر مرد بودند.

در حالی که شرکت‌کنندگان در معرض دمای بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سلسیوس قرار داشتند، اقدامات گسترده‌ای روی آنها انجام شد. به عنوان بخشی از این پژوهش، دمای بحرانی پایین هر شخص نیز محاسبه شد. دمای بحرانی پایین، حداقل دمایی است که یک شخص پیش از واکنش نشان دادن بدن برای گرم ماندن می‌تواند تحمل کند.

تحلیل‌ها نشان دادند که مردان مصرف انرژی را برای گرم نگه داشتن خود در حدود ۲۳ درجه سلسیوس آغاز کردند اما این واکنش در زنان نزدیک به ۲۲ درجه سلسیوس رخ داد. همچنین، پژوهشگران دریافتند که زنان با خنک‌تر شدن محیط، بهتر می‌توانند دمای بدن خود را حفظ کنند و عایق بهتری در برابر سرما دارند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که زنان ممکن است محافظت بیشتری در برابر سرما داشته باشند زیرا چربی بدن آنها بیشتر از مردان است. آنها گفتند: به طور متعارف احساس می‌شود که زنان سرما را بیشتر از مردان احساس می‌کنند اما مقایسه‌های کنترل‌شده کمیاب هستند. ما متوجه شدیم زنان دمای بحرانی پایین‌تری دارند که عمدتا ناشی از چربی بدن بیشتر در مقایسه با مردان بود.

با وجود این نتایج، تفاوت معنی‌داری بین سردترین دمای قابل تحمل گزارش‌شده برای مردان و زنان این پژوهش وجود نداشت. تفاوت معنی‌داری نیز در میزان لرز یا آسایش گرمایی گزارش‌شده با کاهش دما مشاهده نشد.

این پژوهش در مجله «PNAS» به چاپ رسید.

کد خبر 848545 منبع: ایسنا برچسب‌ها پژوهش مردان خبر مهم زنان

دیگر خبرها

  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند 
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • تشریح روند انتخاب استادان نمونه کشوری
  • پرداخت هدیه نقدی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!