Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:14:44 GMT

زندانی شدن محکومین مهریه منطقی نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۹۸۲۹

زندانی شدن محکومین مهریه منطقی نیست

حجت الاسلام نورالله قدرتی در گفتگو با خبرنگار مهر به لزوم اهتمام حداکثری قضات بر عدم حبس محکومین مهریه تاکید کرد و افزود: بر این اساس دستورالعملی از سوی دادگستری استان تنظیم و به روسای حوزه‌های قضایی استان جهت اجرا ابلاغ شده است، تا با توجه به موازین قانونی و شرعی در این خصوص اقدام شود.

وی افزود: از آنجایی که مهریه از دیون غیر معوض محسوب می‌شود لذا بنا بر ماده ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اثبات تمکن مدیون به عهده زوجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: بر اساس همین قانون، جز مواردی که زوجه با ادله قانونی تمکن مدیون را به اثبات می‌رساند حبس محکوم علیه فاقد وجاهت قانونی است.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی عنوان کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود که علی‌رغم وجود راهکارهای قانونی، بدون ارشاد به محکومین مهریه و با سخت‌گیری‌های غیرمنطقی نسبت به حبس این افراد اقدام می‌شود لذا از این پس باید پیش از حبس هر محکوم مهریه موضوع به اطلاع دادگستری استان رسیده و هماهنگی لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: همچنین محاکم مجاز نیستند از محکومینی که بابت بخشی از محکومیت خود (مبلغ پیش قسط یا اقساط معوقه) دادخواست اعسار تقدیم می‌کنند اقدام به اخذ تامین به میزان کل محکومیت مهریه نمایند، بلکه تامین باید به همان میزان دین موضوع ادعای اعسار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی بیان کرد: در این دستورالعمل همچنین قید شده است که کل محکومین زندانی حاضر به خواب مهریه که درخواست آنها مورد پذیرش قرار گرفته و به ستاد دیه معرفی شده‌اند بدون اخذ تامین به مرخصی اعزام شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به غیرمعوض بودن دین در مورد مهریه و نظر به اینکه در اکثریت قریب به اتفاق موارد، دعوای اعسار با تقسیط دین مورد قبول محاکم قرار می‌گیرد؛ لذا با استناد به مفهوم مخالف تبصره ۱ ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از تامین رفع اثر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی اضافه کرد: بنابراین لازم است از سختگیری‌های غیرمنطقی و خلاف قانون در پذیرش نوع و میزان تامین خودداری و در صورت ضرورت اخذ تامین حتی المقدور به اخذ تامین از نوع کفالت اکتفاء شود.

کد خبر 4637074

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری قزوین مهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اولین حقوق به آزادی زندانیان غیر عمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دانشجوی یزدی که در یکی از ارگان‌های دولتی نیز مشغول به کار آموزی شده است اولین حقوق دریافتی خود را به آزادی یک زندانی غیر عمد اختصاص داد.   این دانشجو با حضور در دفتر ستاد دیه استان یزد، مبلغ ۵ میلیون تومان، اولین حقوق دریافتی خود را جهت مشارکت در آزادی یک زندانی غیر عمد اختصاص داد.   وی که تمایلی به فاش شدن نام و تصویرش نداشت در این خصوص گفت: این مبلغ را جهت خشنودی خداوند و افزایش خیر و برکت در زندگی و کار خود اهدا کرده و امیدوارم هر ساله بتوانم مبالغ بیشتری را به این کار خیر اختصاص دهم.

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • یک گل خیلی بد و خیلی زیبا خوردیم
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • رویکرد منطقی، احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاهها می‌شود
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • اجاره وثیقه برای زندانی با وکیل پایه یک دادگستری
  • خطا از مردان، تنبیه برای زنان! از تغییر قانون مهریه تا محرومیت از حضور در ورزشگاه
  • عفو موردی ۱۴۹ زندانی در کامیاران
  • اختصاص اولین حقوق به آزادی زندانیان غیر عمد