Web Analytics Made Easy - Statcounter

دلار در کانال ۱۲ هزار تومان، گام های عملی کره جنوبی برای تسهیل مبادلات با ایران، اتمام طرح اقدام ملی تا پایان دولت دوازدهم، سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز داریم برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (بیستم خرداد ماه) به شرح زیر است:

طرح اقدام ملی تا پایان دوره باقی مانده دولت دوازدهم به اتمام می رسد

«عباس فرهادیه» شب گذشته (یکشنبه 19 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره اقدامات انجام شده برای بهبود بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن با رویکرد جدیدی که مجموعه نظام، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزارت راه وشهرسازی دیگر مسئولان داشتند در اولویت قرار گرفته است، گل گفت: رئیس جمهوری در اجرای طرح اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی را  مکلف کرد تا با جدیت دنبال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت 200 هزار واحد از 400 هزار واحد این طرح را وزارت راه و شهرسازی تقبل کرده است، افزود: با توجه به ورود بخش خصوصی و مردم برنامه ریزی برای تولید مسکن انجام است تا پایان دوره باقی مانده دولت دوازدهم به اتمام می رسد.

 

وی با بیان اینکه شرکت شهرهای جدید زمین دارد و پروانه ساختمانی 130 هزار واحد صادر شده است، ادامه داد: با مشارکت بخش خصوصی و انبوه سازان و تولیدکنندگان عمده مسکن اقدام می شود. تامین مالی پروژه ها برای بخش سازندگان و انبوه سازان تقویت می شود.

 

فرهادیه در تشریح دیگر جزئیات طرح اقدام ملی گفت: برای 100 هزار واحد مسکونی از اقدام ملی در بافت ناکارآمد و فرسوده شهری، برنامه ریزی بازآفرینی شهری به این صورت است که 80 هزار واحد با ظرفیت های خود مردم که مسکن و زمین دارند انجام شود و مجلس با تخصیص یک میلیارد دلار وجوه اعتباری و 25 میلیون تومان وام بدون بهره برای هر واحد در اختیار انبوه سازان قرار می گیرد.

 

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 100 هزار واحد باقی مانده را نیز بنیاد مسکن تقبل کرده که در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت انجام شود، گفت:  عقب ماندگی در تولید مسکن باید جبران شود، پتانسیل های کشور باید مشخص شود و با تشویق بخش خصوصی در تولید مسکن کمک گرفت.

 

کاهش حجم معاملات و افزایش قیمت، دلیل اولویت ساخت مسکن

«پیمان قربانی» شب گذشته (یکشنبه 19 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره اقدامات انجام شده برای رونق بازار مسکن با اشاره به اینکه بانک مرکزی در سال های گذشته سعی کرده حداکثر کمک به بخش مسکن را داشته باشد، گفت: در اسفند ماه 97 شورای پول و اعتبار بر اساس گزارش بانک مرکزی سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت فروش اقساطی بلندمدت برای بانکهای تجاری و بانک مسکن را 60 درصد افزایش داده است.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه با توجه به اینکه از خرداد سال گذشته حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن کاهش و قیمت ها افزایش داشته که نشان دهنده کاهش عرضه است، گفت: این موضوع باعث شد اولویت بر ساخت مسکن قرار گرفت.

 

قربانی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی در یک سال سرمایه در گردش را نیز در بر می گیرد، افزود: با توجه به اینکه بخش مسکن سرمایه درگردش کمتری دارد چرخش سرمایه کمتر است.

 

سالانه به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تولید مسکن نیاز داریم

«مازیار حسینی» شب گذشته (یکشنبه 19خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به اقدامات انجام شده وزارت راه و شهرسازی برای بهبود بازار مسکن گفت: از سیاست های وزارت راه و شهرسازی؛ ساخت مسکن است و در این چارچوب حرکت می کنیم.

 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قیمت مسکن را فقط تولید مشخص نمی کند بلکه مسکن در جامعه ما کالای سرمایه ای است، ادامه داد: میانگین معاملات خرید و فروش مسکن در فروردین امسال در تهران متری 11 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در چند منطقه قیمت 5 تا 6 میلیون تومان و در برخی مناطق متری 20 میلیون تومان مسکن خرید و فروش شده است، گفت: بیشترین تقاضا برای مسکن های 40 تا 80 متری است.

 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه 90 درصد سرمایه گذاری ها در بخش مسکن به وسیله بخش خصوصی انجام می شود، گفت: تصمیم گرفته شده است که سهم تسهیلات خرید مسکن 20 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد.

 

حسینی با اشاره به اینکه درباره طرح اقدام ملی مسکن گفت: در ساخت 400 هزار واحد مسکونی کمترین اتکا را به نظام بانکی داریم و منابع مالی این طرح بر اساس مشارکت تأمین می شود البته 9500 میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر و 5 هزار میلیارد تومان بازگشت سرمایه بانک مسکن است که به این طرح اختصاص یافته اما هنوز روی کاغذ است و باید تأمین شود.

 

سرمایه ای بودن از جمله علل گرانی مسکن است

«پیمان قربانی» شب گذشته (یکشنبه 19 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن، تسهیلات بانکی به طور میانگین 35 درصد قیمت خرید مسکن را در کل کشور پوشش می دهد، گفت: سرمایه ای بودن مسکن از جمله علل گرانی مسکن است.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه از خرداد سال گذشته تاکنون معاملات مسکن در حال کاهش بوده است اما افزایش قیمت داشته ایم، گفت: این امر نشان می دهد مشکل در عرضه مسکن وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی سال گذشته تسهیلات ساخت مسکن را که قابلیت واگذاری به خریدار دارد مصوب کرد، گفت: این تسهیلات 80 درصد مبلغ ساخت مسکن را برای سازندگان تأمین می کند.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک ها هیچ مانعی برای پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن ندارند، گفت: در سال 96 تقاضا برای دریافت این تسهیلات کاهش یافت و به 8 درصد کل تسهیلات بانکی رسید.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه این رقم در سال گذشته 13 و 4 دهم درصد افزایش یافت، گفت: 25 و 2 دهم درصد مانده تسهیلات بانکها در سال 97 مربوط به بخش مسکن است.

 

گام های عملی کره جنوبی برای تسهیل مبادلات با ایران/از رایزنی با آمریکا تا رفع مشکلات بانکی

کره جنوبی از شرکای تجاری عمده کشورمان محسوب می شود که در سال های اخیر مقامات دو کشور تلاش کرده اند تا زمینه توسعه مناسبات تجاری را از طریق رونق فعالیت های بانکی و رفع موانع این حوزه فراهم آورند در همین رابطه 7 خرداد ماه «یو جانگ هیان»، سفیر جمهوری کره با «عبدالناصر همتی»، رییس کل بانک مرکزی کشورمان دیدار داشت و در این دیدار بر آمادگی این سفارتخانه برای هرگونه مساعدت در زمینه پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.

 

همتی در این دیدار با اشاره به منابع ایران در بانک‌های کره و عدم همکاری این بانک‌ها در استفاده از این منابع گفته بود: «منبع اصلی و اولیه این دارایی ها کاملا مشخص و شفاف است و دلیلی ندارد که بانک‌های کره به بهانه تحریم‌های آمریکا مانع از استفاده ایران از منابع خود شوند.»

رییس کل بانک مرکزی ضمن ابراز ناخرسندی دولت ایران از این موضوع گفته بود: «اینگونه کارشکنی‌ها برای دولت و ملت ایران قابل تحمل نیست و انتظار می‌رود که مقامات کره‌ برای حل و فصل این مشکلات اقدام کنند. این در حالی است که دارایی‌های ایران در دیگر کشورها قابل دسترس هستند. روابط ایران و کره تاکنون وضعیت مناسبی داشته است و شایسته نیست که مواردی از این قبیل بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد.»

 

یو جانگ هیان نیز در این دیدار با پذیرش اهمیت روابط دو کشور و حل مشکلات اظهار داشت که مراتب را به مقامات کشور متبوعش انتقال خواهد داد و با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی کره به واردات میعانات گازی از ایران وابسته است وعده داد که سفارت جمهوری کره در ایران نهایت تلاش خود را برای هموار ساختن راه‌های تجارت و معاملات بین دو کشور انجام دهد. سفیر کره دیدار و گفتگوی پیش روی مقامات عالی رتبه دو کشور را در این زمینه مفید دانست.

 

به دنبال این دیدار 13 خرداد ماه رییس کل بانک مرکزی طی سفر به کره جنوبی در دیدار با رییس بانک مرکزی کره جنوبی خواستار اقدام جدی مسولان کره درحل مشکلات بانکی دو کشور شد.

 

طلا گرمی ۴۰۹ هزار تومان/دلار در کانال ۱۲ هزار تومان/کاهش نرخ رسمی یورو و پوند

هر گرم طلای ۱۸عیار امروز (دوشنبه 20 خرداد) ۴۰۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۴۰ دلار معامله می‌شود. در این روز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 477 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 443 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 500 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 645 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 3 هزار تومان بوده است.

 

بنابراین گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز (20 خرداد) قیمت دلار را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می کنند. همچنین یورو در این صرافی ها با قیمت 14 هزار و 600 تومان به فروش می رود و با قیمت 14 هزار و 500 تومان از مردم خریداری می شود. در بازار آزاد نیز امروز (20 خرداد) دلار 12 هزار و 820 تومان، یورو 14 هزار و 600 تومان، پوند 16 هزار و 400 تومان، درهم 3485 تومان، لیر 2200 تومان، یوان چین 1912 تومان، دلار کانادا 9580 تومان، دلار استرالیا 9244 تومان و کرون سوئد 1405 تومان مبادله می شود.

 

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده سال ۹۷ به ۴۷.۵ درصد رسید

براساس اعلام مرکز آمار، این شاخص در سال ١٣٩٦ عدد ٢٣٦.٤ بوده و نسبت به سال ١٣٩٥، ١٢.٩ درصد افزایش یافته بود. این شاخص در تمام فصل‌­های سال مورد بررسی (١٣٩٦) نسبت به فصل قبل از خود با افزایش مواجه بوده است. بیشترین افزایش این شاخص در فصل پاییز با ١٨.٦ درصد نسبت به فصل قبل به وقوع پیوسته است.

 

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در همه فصل‌­های سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه) مثبت بوده و بیش­ترین آن مربوط به فصل زمستان، ٦٦,٣ درصد، است.

 

١ - بخش کشاورزی

شاخص قیمت تولیدکننده‌ بخش "کشاورزی" در سال ١٣٩٧ با ٤٨,٨ درصد افزایش نسبت به سال قبل به عدد ٣٦٨.٢ رسید. عدد شاخص این بخش در سال ١٣٩٦ برابر با ٢٤٧.٥ بوده که نسبت به سال قبل ١١.٧ درصد افزایش یافته بود. بیش‌ترین افزایش شاخص مذکور در فصل بهار و به میزان ٢٣.٩ درصد نسبت به فصل قبل است. این شاخص در تمامی فصل­‌های سال مورد بررسی به­ جز فصل زمستان افزایش داشته ­است.

 

٢- بخش معدن

شاخص قیمت تولیدکننده بخش "معدن" در سال ١٣٩٧ با ٥٠,٩ درصد افزایش نسبت به سال قبل به عدد ٣٥٠.٠ رسید. عدد شاخص این بخش در سال ١٣٩٦ برابر با ٢٣٢ بوده که نسبت به سال قبل ١٧.٣ درصد افزایش یافته بود. شاخص این بخش در تمام فصل­‌های سال مورد بررسی افزایش داشته و بیش­ترین افزایش آن در فصل پاییز معادل ١٧.٢ درصد بوده است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس نماز عید فطر مسکن خبرگزاری شبستان عید فطر مقاومت استان بوشهر شبستان بیرجند بیرجند روزنامه اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند

محمدصالح جوکار ،رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، اظهار داشت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت‌اند و باید در دو حوزه قانونگذاری و نظارت به بهترین شکل عمل کنند. در واقع باید قوانینی وضع شود که مستقیما مشکلات و گرفتاری‌های مردم را رفع کند و در حوزه نظارت هم نمایندگان باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند که قوانین را به درستی اجرا کنند. برای مثال در حوزه اقتصاد لازم است که همه نمایندگان تمام انرژی‌شان را بر رفع مشکلات معیشتی بگذارند زیرا اکنون بزرگ‌ترین مشکل مردم اقتصاد است

وی افزود: از سوی دیگر نمایندگان باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند تا دولت در مسیر درستی حرکت کند.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نکته بعدی آن است که مجلس نباید تک‌بعدی باشد؛ به این معنا که نباید صرفا تمرکزش بر موضوعات فرهنگی یا سیاسی باشد و از اقتصاد غافل شود و البته بالعکس.

 جوکار اضافه کرد: در مجلس یازدهم محاسن زیادی وجود داشت که باید در مجلس دوازدهم این محاسن پررنگ‌تر و تقویت شود؛ از تخصص تا تعهد. نمایندگان ضمن اینکه باید تعهد کامل به نظام و مردم داشته باشند، باید اشراف کاملی به مسائل کلان کشور هم داشته باشند. نگاه مجلس دوازدهم باید کلان‌محور و راهبردی باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکسری از طرح‌های خوب در مجلس یازدهم مطرح شد اما به دلیل کمبود وقت به مجلس دوازدهم می‌رود که به هر حال نمایندگان بعدی باید آنها را به سرانجام برسانند. همچنین لازم است گام‌های مهمی در حوزه‌هایی مانند اشتغال و مسائلی که به طور مستقیم به زندگی مردم مرتبط است، برداشته شود.

دیگر خبرها

  • اتمام فونداسیون ۱۳۲۴ واحد نهضت ملی مسکن در بندرلنگه
  • هدیه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند