Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور پیش از ظهر امروز ٢٠ خرداد در نشست خبری که در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد درباره تأثیر جهانی شدن شهرهای صنایع دستی بیان کرد: زمانی که سفال کلپورگان ثبت جهانی شد به معرفی بیشتر این هنر پرداختیم و پس از آن مدرسه سفال در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شد و این سفال در واقع تنها عامل توسعه روستا به شمار آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون این سفال به خوبی دیده شده بود و هم اکنون تورهای گردشگری زیادی برای دیدن این هنر به استان سیستان و بلوچستان می‌روند. در روستای خراشاد نیز زمانی که هنر حوله بافی و توبافی جهانی شد افراد زیادی به این روستا مراجعه کردند. ما در نظر داریم تا لباس احرام حجاج امسال از هنر توبافی تهیه شود.

محمودیان بیان کرد: در سال ۹۷ از محل صدور مجوزها ۵۸ هزار و ۵۳۸ شغل در حوزه صنایع دستی ایجاد شد. در سال گذشته ۴ هزار نفر در حوزه روستایی از ظرفیت صندوق توسعه روستایی و عشایری استفاده کردند. این اتفاق پس از ۵ سال توقف انجام شد و بیمه هنرمندان و صنعتگران اجرایی شد. از مجموع مطالبات ما در راستای بیمه تأمین اجتماعی ۸۱۲ نفر از سال گذشته تاکنون بیمه شده اند. در تلاشیم که این اقدام استمرار داشته باشد. همچنین توانستیم از محل کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلاتی با نرخ ۱۰ درصد با شش ماه تنفس برای صنعتگران و هنرمندان رقم بزنیم.

وی افزود: همه محصولاتی که به خارج از کشور صادر می‌شود موفق به اخذ «خودتعرفه» شدند. همچنین برای امکان خروج محصولات نقره، زمینه سازی کردیم تا بر مبنای نقره خام این محصولات بدون ارزش افزوده برای صادر کنندگان محاسبه شود چون تاکنون ارزش گذاری نقره صادراتی بر اساس ارزش افزوده محاسبه می‌شد ولی اکنون ارزش افزوده حذف شده است.

محمودیان افزود: گلیم از جمله صنایع دستی بود که از طریق مسافر به خارج از کشور ارسال می‌شد. این اجازه را گرفتیم که مسافران بتوانند تا سقف ۴۰ متر مربع بدون پرداخت عوارض گلیم را از کشور خارج کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته با هدف ساماندهی بازار صنایع دستی به نفع صنعتگر و هنرمندان تصمیم گرفته شد ورود کالاهای صنایع دستی غیر ایرانی به کشور ممنوع شود. الان کالاهای صنایع دستی غیر ایرانی به صورت رسمی وارد ایران نمی‌شود. همچنین برای جلوگیری از قاچاق صنایع دستی دستورالعمل آن تدوین شد و سال گذشته چند محموله قاچاق صنایع دستی غیرایرانی کشف و ضبط شده بود. در سال ۹۸ این موضوع را مجدانه پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس آمار رسمی گمرک بیش از ۲۸۹ میلیون دلار صادرات صنایع دستی بدون احتساب آمار صادرات چمدانی و فرش داشته ایم که این آمار نسبت به سال ۹۶، سه درصد رشد داشت. در حوزه داخلی نیز سال گذشته با ۱۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فروش صنایع دستی در بازارهای داخلی داشته ایم. همچنین در تفاهم نامه‌ای که با شرکت‌های خودرویی بسته شد در سال گذشته برای چهار هزار جلد قرآنی که در ماشین‌ها گذاشته می‌شد از هنر سوزن دوزی بلوچ استفاده کردند امسال این رقم به ۴۰۰ هزار جلد رسید.

معاون صنایع دستی کشور افزود: رئیس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به ائمه جمعه استان‌های کشور نوشت که در خطبه‌های خود از جایگاه صنایع دستی سخن بگویند حتی پیشنهاد شده قبل از خطبه‌های نماز جمعه مدیران و صاحب نظران صنایع دستی در این زمینه صحبت کنند. اردبیل اولین استان پیشرو در این زمینه بوده است.

محمودیان بیان کرد: ثبت بازارهای صنایع دستی از جمله پیشنهادات ایران در شورای جهانی صنایع دستی بود که اردیبهشت ماه در تایلند برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. «غدا هیجاوی» رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به استان قزوین می‌آید تا بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه را ببیند در نظر داریم پس از ثبت این بازار به سراغ میدان نقش جهان و بازارهای دیگر برویم.

وی افزود: با بنیاد برکت نیز تفاهم نامه‌ای امضا خواهیم کرد که یکی از مفاد آن اختصاص وام ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد به هنرمندان صنایع دستی است.

محمودیان بیان کرد: سیل امسال به هنرمندان و کارگاه‌های صنایع دستی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت زده است که بیشتر این خسارت‌ها در حوزه زیرساخت، از دست رفتن مواد اولیه و تجهیزات کارگاهی بوده است.

کد خبر 4637068 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع دستی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۰۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور با بیان اینکه امروز شعار مقام معظم رهبری موضوع صنایع‌دستی را بیش از همه دربردارد، گفت: صنایع‌دستی اقتصادی کاملا وابسته به مردم است و می‌تواند شعار سال و فرامین رهبری را به طور خاص پوشش دهد.

او با تاکید بر اینکه حمایت از این حوزه خصوصا در زمینه صادرات مهم است، گفت: اگر در مباحث متعدد از حمایت‌های مالی و معنوی بتوانیم حمایت دولت و سایر دستگاه‌ها را داشته باشیم، می‌توانیم به تحقق شعار سال کمک کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه بازارچه‌های صنایع‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش جزو مباحث مهم است، گفت: تکمیل زنجیره ارزش را حمایت کنید تا بتوانیم با ارتقای جایگاه صنایع‌دستی جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال الزامی است
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان