Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@13:35:00 GMT

ساره بیات سفیر صنایع دستی نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۱۱۶۳

ساره بیات سفیر صنایع دستی نیست

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا ساره بیات با این میزان حاشیه برای حوزه صنایع دستی کشور به عنوان سفیر این حوزه است، گفت: در زمان انتخاب وی من مسئول این حوزه نبودم و در جریان آن نبودم. وی سفیر صنایع دستی نیست.

پویا محمودیان روز دوشنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در نشستی خبری افزود: امیدواریم با جاذبه هایی که قرار است به این خیابان اضافه شود، این گذر را تبدیل به پاتوق هنری برای جوانان، گردشگران داخلی و خارجی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، «گذر صنایع‌دستی» نامگذاری شد، اظهار داشت: گذر صنایع دستی برای تغییر حال و هوای شهر به نفع هنرمندان صنایع دستی ایجاد می شود و به امید خدا تلاش و زحمات صنعتگران صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد.


محمودیان گفت: با توجه به اینکه فروشگاه‌های صنایع‌دستی از گذشته در خیابان استاد نجات‌الهی قرار داشت و اکنون نیز ۵۰ فروشگاه صنایع‌دستی در اینجا فعالیت می‌کنند، این خیابان برای بسیاری از ساکنان پایتخت و همچنین ایرانیان خارج از کشور، جنبه نوستالژیک دارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مصوبه اسفند ۹۶ مبنی بر اینکه مجوز تاسیس فروشگاه های صنایع دستی و نظارت بر آنها به سازمان میراث فرهنگی محول شده، اظهار داشت: پس از ابلاغ آیین نامه این قانون، با نظارت بر قیمت گذاری می توان هم از گردشگر و تولید کننده و هم فروشنده حمایت کرد.

محمودیان همچنین با اشاره به خسارات ناشی از سیل فروردین امسال گفت: سیل ۱۶۰ میلیارد تومان به صنایع دستی مازندران خسارت وارد کرد که شامل خسارت زیرساختی، از بین رفتن مواد اولیه و برخی تجهیزات کارگاهی است.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا ساره بیات با این میزان حاشیه برای حوزه صنایع دستی کشور به عنوان سفیر این حوزه است، گفت: در زمان انتخاب وی من مسئول این حوزه نبودم و در جریان آن نبودم. وی سفیر صنایع دستی نیست.


محمودیان توضیح داد: اما آنچه گفته شد این بود که رشته تحصیلی خانم بیات، فرش است و با صنایع دستی و هنرهای سنتی آشنایی دارد و همچنین به دلیل جایگاه وی به عنوان هنرمند سینما در بین اهالی سینما و هنر، به عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب شده بود.


وی اضافه کرد: اگر از سال گذشته برای انتخاب سفیر صنایع دستی دست نگه داشتیم برای این بود که صنایع دستی هنری ملی است و باید نظر هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و انتظارات آنها را برای انتخاب سفیر کسب کنیم و بتوانیم موجی از حمایت از صنایع دستی را از سوی هنرمندان و نام آوران حوزه های هنری و ورزشی کسب کنیم.

بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی اصفهان


وی با بیان اینکه برنامه های مختلفی در استان های سراسر کشور برای هفته صنایع دستی برنامه ریزی شده، افزود: از جمله بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی اصفهان از ۲۸ تا ۳۰ خرداد برگزار می شود.


معاون صنایع دستی ادامه داد: رئیس سازمان میراث فرهنگی به شورای سیاستگذاری همه استان ها نامه ای ارسال کرده تا ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه در مورد اهمیت صنایع دستی ایران سخن بگویند و همچنین مدیران کل استانی صنایع دستی و فعالان و صنعتگران این حوزه پیش از خطبه ها سخنرانی کنند.
 

سوزن دوزی بلوچ در ایران خودرو


وی ادامه داد: در زمینه تجاری سازی صنایع دستی، همکاری با ایران خودرو را آغاز کرده ایم که پس از جلسات متعدد قرار شد برای جلد قرآن خودروها به جای پلاستیک از سوزن دوزی بلوچ استفاده شود.


این مسئول توضیح داد: سال گذشته ۴ هزار سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان تحویل خط خودرو دنا شد و امسال نیز ۴۰۰ هزار سوزن دوزی جلد قرآن نیز تحویل ایران خودرو خواهد شد.


وی گفت: همچنین قرار است از حوله بافی و توبافی روستای خراشاد برای احرام حاجیان استفاده شود که تمام این اقدامات تلاش برای دریافت و افزایش حجم سفارش صنایع دستی در زندگی روزمره است.


محمودیان با اشاره به ممنوعیت واردات رسمی صنایع دستی از سایر کشورها اظهار داشت: هدف، سامان دادن به بازار داخلی به نفع تولیدکنندگان بود تا سهم بیشتری از فروش داخلی داشته باشند و این حوزه رونق بگیرد.


به گفته وی، وقتی واردات صنایع دستی غیرایرانی به کشور ممنوع شد، دستورالعمل مقابله با قاچاق محصولات صنایع دستی تدوین و به ۳۱ استان ابلاغ شد، طی این چند ماه بسیاری از محموله‌های قاچاق صنایع دستی به کشور با همکاری معاونت صنایع دستی، یگان حفاظت و نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

متراژ خروج گلیم از کشور همراه مسافر تا ۴۰ متر افزایش یافت

    وی توضیح داد: ما توانستیم امکان خروج محصولات نقره دست ساز را از طریق پیمان سپاری بر مبنای قیمت نقره خام، فراهم کنیم، همچنین مجوز خروج گلیم برای مسافران تا متراژ ۴۰ متر مربع را دریافت کردیم و مانعی برای آن وجود ندارد.

محمودیان همچنین با اشاره به اینکه برای تمامی محصولات صنایع دستی با قابلیت صادرات کد تعرفه دریافت کردیم، توضیح داد: این یک اقدام زیرساختی است.
وی در ادامه توضیح عملکرد سال ۹۷ حوزه صنایع دستی گفت: همچنین امسال ۱۷ نشان جغرافیای ملی اعطا شد که برای مثال سفال فیروزه تبریز، ممقان دوزی تبریز و گلیم نقش برجسته ایلام از آن جمله است.


معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به هفته صنایع دستی اظهار داشت: از امروز بمدت یک هفته، هر روز به یک عنوان نامگذاری شده است، امروز دوشنبه ۲۰ خرداد «صنایع دستی، رونق تولید و توسعه اشتغال» و سه شنبه ۲۱ خرداد «صنایع دستی، رهاورد سفر» نام گرفته است.


وی اضافه کرد: روز چهارشنبه ۲۲ خرداد صنایع دستی، مسوولیت اجتماعی و پنج شنبه ۲۳ خرداد صنایع دستی زنان، کودک و جمعه ۲۴ خرداد صنایه دستی، سفیر فرهنگی پیام آور صلح نام دارد.


محمودیان ادامه داد: روز شنبه ۲۵ خرداد با عنوان «صنایع دستی، فصل مشترک اقوام» و روز یکشنبه ۲۶ خرداد «صنایع دستی، تولید ملی و افتخار جهانی» به عنوان روزهای پایانی هفته صنابع دستی گرامی داشته می شود.


معاون صنایع دستی در ادامه به اجرای طرحی با عنوان «پنج شنبه ها با صنایع دستی» اشاره کرد و گفت: اصفهان و قزوین این طرح را آغاز کردند، طرحی که خریدار روزهای پنج شنبه صنایع دستی، شامل ۱۰ درصد تخفیف می شود.

محمودیان به اجرای طرحی با عنوان «پنج شنبه ها با صنایع دستی» اشاره کرد و گفت: اصفهان و قزوین این طرح را آغاز کردند، طرحی که خریدار روزهای پنج شنبه صنایع دستی، شامل ۱۰ درصد تخفیف می شود.

وام ۴ درصدی برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی


معاون صنایع دستی همچنین گفت: طبق قرارداد با بنیاد برکت قرار است تسهیلاتی در اختیار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد که وام ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومانی با ۶ ماه تنفس، سود ۴ درصد و بازپرداخت سه ساله از آن جمله است.


محمودیان گفت: در حوزه اشتغال روستایی اگر رتبه نخست را مربوط به دام و محصولات دامی بدانیم، دومین حوزه موفق در زمینه اشتغالزایی، صنایع دستی بود، چرا که اشتغال ایجاد شده از فروردین تا ابتدای اسفند ۹۷ در حوزه صنایع دستی، ۵۴ هزار و ۹۴۴ نفر است.

برگزاری ۳۰ نمایشگاه داخلی و خارجی

    معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۳۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی صنایع دستی را با ۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته برگزار شده است.

محمودیان توضیح داد: در راستای ترویج صنایع دستی اقدامات بسیاری انجام و مستندهای بسیار خوبی با صدا و سیما ساخته شد که در پی آن، مستند دست آفریده‌های معاونت صنایع دستی، جایزه بهترین مستند را در جشنواره جام جم تلویزیون کسب کرد.


محمودیان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره فجر صنایع دستی در سال ۹۷ اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، همچنین در سال جاری اقدام به آموزش صنایع دستی در استان‌ها، شهرهای مختلف و روستاها کرد.

وی با اشاره به تمرکز در حوزه اسباب بازی و عروسک صنایع دستی اظهار داشت: ما در نمایشگاه سی ام و سی و یکم صنایع دستی، بخشی را به اسباب بازی و عروسک صنایع دستی اختصاص دادیم، عروسک هایی که هم شناسنامه، هم قصه و داستان دارد و می‌توان از این طریق فرهنگ ایران را بین کودکان ترویج داد.


محمودیان ادامه داد: با ثبت جهانی دو شهر آباده فارس (منبت) و میبد یزد (زیلو) و روستای خراشاد (توبافی یا پارچه بافی) در بیرجند خراسان جنوبی در سال ۹۷، ایران بر سکوی نخست جهان ایستاد، در واقع ایران با ثبت جهانی ۸ شهر و ۲ روستا رتبه یک جهان را از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی به خود اختصاص داد.


معاون صنایع دستی افزود: در سال گذشته موفق به ایجاد ۵۸هزار و ۳۵۷ شغل شدیم و در حوزه ارائه تسهیلات خصوصاً تسهیلات روستایی نیز به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی اقدامات چشمگیری انجام شده است.


وی به بیمه هنرمندان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم هنرمندان اشاره کرد و گفت: در این خصوص با صندوق بیمه روستایی و عشایری مذاکره کردیم و ۴هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی روستایی با استفاده از ظرفیت‌های این صندوق بیمه شده‌اند. این در حالی است که در موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی شهری نیز بعد از یک توقف پنج ساله، ۸۱۲ هنرمند سال گذشته بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند و امسال به‌شدت تلاش می‌کنیم تا دغدغه بیمه هنرمندان صنایع‌دستی را رفع کنیم.


محمودیان اظهار داشت: در حوزه تسهیلات نیز با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با بانک گردشگری داشتیم، موفق شدیم تسهیلات با نرخ ۱۰درصد در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار دهیم./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۱۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود