Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@22:59:32 GMT

موسوی: درخواستی از روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» نداشتیم

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۱۶۱۴

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

*درخواستی از روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» نداشتیم 

وی در پاسخ به سوالی تصریح کرد: درخواستی از روسیه برای خرید «اس ۴۰۰» نداشتیم، فعلا احساس نیازی به این سامانه نداریم، متخصصان و دانشمندان ما سامانه‌هایی طراحی کردند که دست‌کمی از این سامانه‌ها ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «یوری بوریسف»، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز جمعه هفته گذشته به خبرگزاری اسپوتنیک این کشور گفت که تهران تقاضایی برای خرید سامانه دفاع هوایی اس‌۴۰۰ به مسکو ارائه نکرده است (جزئیات بیشتر).

* انتظار ایران از اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی

موسوی در پاسخ به سوال دیگری افزود: انتظار ما از اتحادیه اروپا و سه کشور عضو برجام این بود و هست به تعهداتشان در برجام عمل کنند ،متاسفانه شاهد بودیم یا نخواستند یا نتوانستند و این جای تاسف بسیار دارد.
وی بیان کرد: در جهان متمدن امروز کشوری بیاید و قانون داخلی وضع و آن را به صورت فراسرزمینی علیه سایر کشورها به کار بگیرد و اجازه ندهد برخلاف اصول و رویه ها، روابط آزاد تجاری با سایر کشورها داشته باشیم موجب تاسف است که در قرن بیست و یکم هنوز شاهد چنین یکجانبه گرایی‌هایی هستیم و متاسفانه برخی کشورها آن را می‌پذیرند و این جای تاسف دارد.  

* اقدام عملی ویژه‌ای از سوی اروپا شاهد نبودیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره فرصت باقیمانده ۶۰ روز اروپا عنوان کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و بطور ملموس ایران را قانع کند از سوی اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام تاکنون مشاهده نکردیم. امیدواریم در این مدت باقیمانده که کمتر از یک ماه است اروپایی‌ها گام عملی، ملموس و بزرگتر فارغ از حمایت‌های سیاسی بردارند. چون می‌دانند در غیر این صورت ایران، گام دوم خود را انشالله با قاطعیت برخواهد داشت.

* فعلا به چیزی فراتر از برجام و مسائل فرابرجامی نمی‌پردازیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعلل اروپایی‌ها و رفت و آمدهای آنها به این خاطر است که اروپایی‌ها در تلاشند باب جدیدی را در موضوعات مدنظر خود و آمریکا باز کنند، گفت: ما نیت خوانی نمی‌کنیم وآنچه اروپایی‌ها علنی ابراز کردند را علنا و در جلسات خصوصی جواب آنها را دادیم. 
موسوی تصریح کرد: ایران مبنایی به نام برجام دارد و فعلا به چیزی فراتر از برجام و مسائل فرابرجامی نمی‌پردازد. معتقد است آنچه باید انجام شود تعهدات همه طرف‌های حاضر در برجام است.

وی گفت: معتقدیم از حاشیه پردازی و پرداختن به مسائلی که کمکی به این شرایط نمی‌کند دست بردارند و به اصل تعهدات در برجام و ذیل برجام بپردازند. انتظار ما چیزی جز برجام یک کلمه کمتر و یک کلمه بیشتر نیست. 

*آنچه اروپایی‌ها در این مدت انجام دادند ما را راضی نکرده و نخواهد کرد

موسوی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود، هدف ماس به تهران تضمین اینستکس است، اظهار داشت: آنچه اروپایی‌ها در این مدت انجام دادند ما را راضی نکرده و نخواهد کرد. گام اولی که بعد خروج آمریکا از برجام برداشتند، دیرهنگام بود همان موقع اعلام کردیم که دیر است و تحولات بعد از اعلام سازوکار را به حساب نتوانستن اروپا گذاشتیم. 

وی بیان کرد: اراده ای برای خواسته های فراقانونی اروپا و اعضای اروپایی برجام شاهد نبودیم، آنچه اروپایی‌ها تا الان صورت دادند ما را راضی نکرده است، خیلی به اینستکس امید نبستیم.

موسوی درباره اینکه تبعه لبنانی-آمریکایی « نزار زکا» قرار است با چند زندانی ایرانی مبادله شود، گفت: درباره مسائل امنیتی نظری ندارم از مراجع ذیربط سوال کنید.

وی سفر آبه به ایران را مهم تاریخی و بعد از حدود ۴۰ سال خواند و افزود: این سفر مهمی است و در کانون توجهات قرار گرفته دو‌ کشور دارای مواضع خاص خود دارند، هر دو کشور نگرانی‌هایی درباره مسائل منطقه و بین‌المللی دارند انشالله توافقات خوب دوجانبه صورت خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد؛ من از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.

وی گفت: ایران آمادگی داشته با کشورهای حوزه خلیج فارس برای رفع نگرانی‌ها گفت‌وگو داشته باشد و پیشنهادهای ظریف هم در این زمینه بود.

موسوی درباره ادعاهای تکراری «ترامپ و نتانیاهو» برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خاطرنشان کرد: الان دولت ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام برای ایران تعیین شرط کند و همزمان تحریم را سامان می‌دهد دم از مذاکره بزند؛ جدا از آمریکا، اروپا و باقیمانده از برجام باید به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: الان مشکل ما با دنیا و مشکل دنیا با ما بحث انرژی هسته‌ای ما نیست، این بحث از سوی غربی‌ها به افکار عمومی تزریق شد؛ مشکل آنها با ایران بحث هسته ای نیست اینها دنبال فشار همزمان و تبلیغات هستند و مذاکره‌ای که عنوان می کنند مذاکره‌ای نیست که ایران دنبال کند.

موسوی سپس تصریح کرد: اگر حسن‌نیت دارند باید جلوی تروریسم اقتصادی علیه ایران را بگیرند و روابط تجاری ایران را عادی سازی کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره پایان مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام و اقدامات ایران بعد از آن گفت: اگر ببینیم اقدامات عملی و ملموس صورت نگیرد و همزمان تروریسم اقتصادی ادامه یابد گام دوم با قدرت برداشته می‌شود.

موسوی درباره «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که در بلژیک در بازداشت است، گفت که کارهای حقوقی و سیاسی به خوبی پیش می‌رود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به بیشکک برای شرکت در نشست شانگهای گفت: الان ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان است و عضویت کامل ایران نیازمند کارهای فنی است.

وی درباره اظهارات «هایکو ماس» مبنی بر اینکه در ایران در تهران مخالفت خود با برنامه موشکی را اعلام خواهد کرد ، گفت: مقامات آلمانی و اروپایی در موقعیتی نیستند که برای ایران شرط تعیین کنند، آنکه طلبکار است و نگرانی دارد ایران و مردم منطقه هستند.

موسی ادامه  داد: ایران نگران بی‌تصمیمی اتحادیه اروپا و عدم پایبندی آنها به برجام بخصوص فروش سلاح و جنگ افزارهای کشتار جمعی است؛ آنها حق ندارند و در موقعیتی نیستند از مسائل فرابرجانی ابراز نگرانی کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات وزیر خارجه قطر مبنی بر اینکه کشورش در حال انجام گفت‌وگوهایی جداگانه با ایران و آlریکا برای کاستن از تنش‌هاست، گفت: وزیر خارجه قطر چندی پیش به ایران سفر و گفت‌وگوهایی را داشت. آنها بعنوان کشورهای منطقه نگرانی‌هایی را دارند و با همه طرفها در میان می‌گذارند. اینکه از طرف ما و کسی ماموریت داشته باشند، تایید نمی‌کنم. ما شنونده نظرات همه کشورهای منطقه و دوستان و کسانی که ابراز نگرانی می‌کنند، هستیم ولی معتقدیم برای کاهش تنش‌ها به ریشه‌های اصلی بپردازند و نشان دهند کانون تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه ما کیست و کجاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره روند صلح افغانستان مبنی بر اینکه به نظر می رسد بحث افغانستان از دستورکار سیاست خارجی ایران خارج شده، بیان کرد: همسایگان همواره اولویت جمهوری اسلامی ایران بودند ما ۱۵ کشور همسایه داریم و روابط با آنها برای ما حائز اهمیت است، اینکه افغانستان از اولویت خارج شده و کمرنگ شده را رد می‌کنم. شما عدم نتیجه گیری مذاکرات صلح افغانستان را در دخالت‌ها و در ادامه کارهای غیرسازنده نیروهای فرامنطقه‌ای جستجو کنید که مایل نیستند منطقه ما روی ثبات، آرامش و امنیت را به خودش ببیند. 

وی ادامه داد: برای ما امنیت، رفاه و توسعه افغانستان مثل همه کشورهای همسایه مهم است و هر چه کشورهای همسایه و پیرامونی ما در رفاه، آرامش، امنیت و ثبات سیاسی باشند به رفاه، امنیت و ثبات ایران کمک می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در 30 روز اخیر شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک روسیه برای حفظ برجام و هشدارهای مسکو به بازماندگان اروپایی در برجام بوده‌ایم و اخیرا هم «سرگئی ریابکوف» در تهران رایزنی‌هایی با معاون سیاسی وزارت خارجه داشت و آیا روسیه به عنوان عضوی از برجام ، پیشنهاد ابتکار اقتصادی یا تجاری خاصی برای منتفع شدن تهران از برجام ارائه کرده است؟ گفت: ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای باقیمانده برجام تشکر می‌کنیم و در کنار چین پایبندی خود را در حرف و عمل به برجام نشان دادند. 

وی افزود: این کشورها هم معذوریت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند ولی در مقابل سایر اعضای برجام  ابتکارات سیاسی و اقتصادی داشتند و آن را با ایران در میان گذاشتند. من معذورم که برخی از آنها را بیان کنم اما به این نکته بسنده می‌کنم که چنین ما قدردان این ابتکارات خوب دو و چندجانبه، هستیم اما این اقدامات از سوی دوستان ما و اعضای باقیمانده برجام ناکافی است و لازم است تمام کشورهای باقیمانده در برجام برای مقابله با یکه‌تازی و اقدامات فراسرزمینی و تروریسم اقتصادی آمریکا یک صدای واحد داشته باشند و یک پیام واحد را به زورگویی‌ها و بازی‌های آمریکا برسانند.

به گزارش فارس، موسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دولت آمریکا بحث مذاکره بدون پیش‌شرط با این را مطرح کرده و آیا این اقدام عقب‌نشینی است یا تاکتیک جدید؟ اظهار داشت: ایران اهمیتی برای این لفاظی‌ها و حرکات زیکزاکی قائل نیست، آنچه ایران می‌بیند فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی و در کنار جنگ روانی است که علیه ایران راه انداخته اند.

وی افزود: ما شاهد یک سیاست فریبکارانه همزمان مذاکره و فشار حداکثری اقتصادی هستیم و این به هیچ وجه برای ایران بعنوان کشور مستقل و قدرتمند و قانونمدار قابل قبول و پذیرش نیست و ما زمانی به چنین لفاظی‌ها و سخنانی فکر خواهیم کرد که همراه با اقدامات عملی، تغییر رویکرد و تغییر عملکردی و عملی  باشد. 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: نمونه اصلی و مصداق بارز آن می تواند کاهش رنج و آلام ملت ایران ناشی از فشارهای غیرقانونی و هدفمند‌ دولت آمریکا باشد. بنابراین تا آن روز ایران ارزشی برای این گونه حرفها، لفاظی‌ها، درخواست مذاکرات، با شرط بی‌شرط، قائل نیست.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد

نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، با توجه به اینکه پهپادهای شناسایی و تهاجمی برای کی‌یف در نبرد با روسیه بسیار مهم هستند، دولت در حال افزایش اختصاص مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار دیگر برای خرید ۳۰۰ هزار پهپاد است.

به گزارش ایسنا، «دنیس شمیهال» نخست وزیر اوکراین در نشست کابینه گفت: «با توجه به هزینه‌ای که اختصاص یافته، ۳۰۰ هزار پهپاد قرار است به نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین تحویل داده شود.»

به نقل از شبکه خبری آلمان، وی افزود، اوکراین پیشتر بودجه‌ای را برای خرید پهپاد در سال جاری میلادی اختصاص داده بود.

اوکراین به دلیل فشارهای روسیه به سرعت در حال ساخت و تولید انواع مختلفی از پهپادهاست. در هفته‌های اخیر، کی‌یف همچنین حملاتش را علیه مناطقی از روسیه تشدید کرده است.

پیشتر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سه پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق بلگورود و کرسک رصد کرده است.

در این میان، این وزارتخانه همچنین گزارش کرد اوکراین پایگاه‌های نظامی روسیه را در کریمه با موشک‌هایی که از آمریکا دریافت کرده، هدف قرار داده است. همچنین سیستم‌های دفاع هوایی روسیه شش موشک دوربرد ATACMS را در ۲۴ ساعت گذشته خنثی کرده‌اند.

لتونی نیز اعلام کرده که بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را تهیه می‌کند که شامل تسلیحات ضد هواپیما و پهپادهاست.

نخست وزیر لتونی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «ما باید به خاطر امنیت اروپا و اوکراین و همچنین نظم جهانی مطمئن شویم که کی‌یف در این جنگ پیروز می‌شود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • پیکان درخواستی برای میزبانی از استقلال در قزوین نداشته است
  • اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد جدید می‌خرد
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل