Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقی آزاد ارمکی، در حالی می‌گوید که انتخابات مجلس یازدهم، پرشور خواهد بود که پیش از این، رئیس دولت اصلاحات گفته بود که مردم، دیگر حتی با توصیه من هم پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد!به گزارش بلاغ، «تقی آزاد ارمکی»،  گفته است «معتقدم انتخابات مجلس یازدهم، یکی از پرشورترین انتخابات‌ها خواهد بود». اهمیت این سخنِ جامعه شناس اصلاح‌طلب در چیست؟ برای فهم آن باید به مرورِ یکی از استراتژی‌های این روزهای جریان اصلاحات بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اصلاح‌طلبان در پیِ اُفت محبوبیت دولت روحانی و کاهش سرمایه اجتماعی‌شان، راهبرد «القای مشارکت کم‌رنگ در انتخابات» را پیش گرفته‌اند.

شاید بهتر بود آن‌ها، مسئولیت‌ عملکرد دولتِ برآمده از رأی خودشان را می‌پذیرفتند و با درس گرفتن از اشتباهات، درصدد اصلاح برمی‌آمدند و باز هم خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دادند.

امّا آن‌ها، ابتدا، نارضایتی جامعه از عملکرد دولت متحدشان را به کل نظام تسرّی دادند و سپس، با القای این موضوع که دیگر کسی در انتخابات، به ندایِ نظام لبیک نمی‌گوید، به باج‌خواهی از نظام، «شیفت» کردند! فشار به شورای نگهبان برای حذف نظارت استصوابی، مطالبه اصلاح ساختارها و... همگی در همین راستا قابل توصیف است.

نقطه اوج این کج‌راهه‌ را باید در مواضع سیّد محمّد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات دید. جایی که در دیدار با نمایندگان فراکسون امید، با تسرّیِ ناکارآمدی‌ دولت به سایر ارگان‌های نظام می‌گوید: «امروز من از سوی مردم با این سؤال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رأی، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد. آیا قوه قضائیه و نحوه برخوردها بهتر شد یا بخش خصوصی سالم می‌تواند در عرصه حضور داشته باشد؟ آیا رویکردهایی که ما را در تنگناهای بزرگ خارجی قرار داد، اصلاح شد یا در برابر رویکردهای سالم مقاومت شد تا مردم نتیجه امتیازی را که به دست آمده احساس نکنند؟»

خاتمی ادامه می‌دهد: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر این که در یک سال آینده تحولی رخ دهد».

حال، تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه همدلی می‌گوید: «اینکه فکر کنیم، در شرایط عادی و منطقی مردم حتماً می‌آیند و رأی می‌دهند، حرف درستی نیست. در دموکراسی‌های جهان و حتی ایران،‌ وقتی شرایط نسبتا عادی است و همه چیز شرایط آرامی را تجربه می‌کند، دلیلی نیست که مردم بخواهند و مشارکت کنند و فقط یک کفِ خیلی مهمی سعی می‌کنند مشارکت را نگه دارند. اما امروز که درگیرِ انواع و اقسام تهدید و تحدیدها هستیم، احتمال مشارکت بالا، زیادتر است».

امّا جامعه‌شناسیِ القاءِ حضور کم‌رنگ در انتخابات، از دید ارمکی، قابل توجه است. او درباره کسانی که خطّ حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات را ترویج می‌کنند، می‌گوید که این افراد چون دیگر کسی به حرف‌های‌شان گوش نمی‌کند،‌ فکر می‌کنند که مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات

فرماندار مشهد گفت: خراسان رضوی در مرحله اول انتخابات حوزه مشهد و کلات افزایش ۷ درصدی مشارکت داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محسن داوری امروز در نشست خبری استودیو انتخابات خراسان رضوی که در راستای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: از شهرستان مشهد و کلات پنج نماینده به مجلس راه پیدا می‌کنند که تکلیف چهار نفر از آنها در دوره اول مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در دوره دوم تکلیف نفر چهارم مشخص می‌شود، ادامه داد: مشهد جزو کلان شهرهایی  است که مشارکتش در انتخابات افزایشی بود و ما 7 درصد افزایش داشتیم که علت آن اضافه شدن تعداد افرادی بود که به سن رای رسیده بودند.

فرماندار مشهد افزود: در دوره اول انتخابات 17 درصد تعرفه بیشتر نسبت به سال 98 استفاده شد و مشهد و کلات اولین حوزه انتخابیه بود که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، ضمن اینکه ما کم‌ترین شکایت و نارضایتی را داشتیم.

داوری بیان کرد: در دوره اول کم‌ترین مشکل و اعتراض را داشتیم و به جز سرمای هوا مشکل خاص دیگری در استان وجود نداشت، به طوری‌که  98 درصد حوزه‌های انتخاباتی راس ساعت 8 صبح کار خود را آغاز کردند.

وی افزود: تلاش کردیم نقایص مرحله اول را رفع کنیم و برای مرحله دوم هزار و 64 شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه مشهد و کلات پیش بینی شده که هزار و 20 شعبه در مشهد و 44 شعبه در کلات فعال خواهند بود.

فرماندار مشهد عنوان کرد: برای این مرحله 18 هزار نفر عوامل اجرایی، انتظامی و نظارتی آماده شده اند که انتخابیه مشهد و رضوی در 14 حوزه تقسیم می‌شوند که 13 حوزه در مشهد و 3 حوزه مرکزی فعال خواهد بود.

داوری خاطرنشان کرد: هر منطقه به فراخور شعب اخذ رای چند ناحیه دارد که صندوق رای را مدیریت می‌کنند که همه اینها در اتاق وضعیت به صورت صوتی و تصویری رصد می‌شوند.

وی بیان کرد: تبلیغات از ساعت 12 شب 13 اردیبهشت شروع شده و تا ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ادامه‌ خواهد داشت؛ اقلام انتخابات را در مخازن فرعی روز پنج شنبه در شعبه ها قرار خواهیم داد و تمام عوامل از ساعت پنج صبح در شعبه ها حضور دارند و انتخابات راس ساعت 8 صبح روز جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

فرماندار مشهد گفت: شماره تلفن فرمانداری برای پاسخگویی و حضور شعبه‌های سیار در حالت آماده باش است، البته اولویت ما با مکان‌های اجتماعی است.

 داوری بیان کرد: کسانی که دور اول در حوزه انتخابیه مشهد و کلات رای داده اند در این مرحله می توانند رای بدهند و افرادی که از 11 اسفند 1402 تا 21 اردیبهشت 1403 به سن رای‌دهی رسیدند و همچنین افرادی که در دوره اول رأی ندادند نیز می‌توانند در انتخابات دوره دوم مجلس شرکت کنند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!