Web Analytics Made Easy - Statcounter

فلاح گفت: یکی از برنامه ها و اهداف گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه مطالعه، اکتشاف و شناسایی شهر تاریخی زو است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، «مهدی فلاح» امروز(۲۰ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: یکی از برنامه ها و اهداف گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه مطالعه، اکتشاف و شناسایی شهر تاریخی زو است که ما معتقدیم مرکز ولایت زاوه قدیم یا همان شهر زو در همین محوطه اکتشاف شده دامسک قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی مطالعات آرکوفیزیک مدتی به تعویق افتاد و پس از وقفه ای مجددا این مطالعات شروع شده است.

 

وی بیان کرد: یکی از کشفیاتی که انجام شده و در دنیا منحصر به فرد است آسیابی است که همزمان می توانسته هم از نیروی آب و هم نیروی باد استفاده کند که این سازه هم آسباد و آسیاب است و مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد در خصوص این سازه استفاده از جهات مختلف باد برای حرکت این آسباد است.

 

فلاح به یکی از نتایج مهم و اساسی کشفیات دو سال اخیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: کاووش های باستان شناسی اخیر بیانگر آن است که تربت حیدریه از دیرباز بعنوان یک منطقه پیوند دهنده و تلاقی دهنده فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز مطرح است و امروز نیز این شاخصه ها همچنان در این منطقه ایفای نقش می کند.

 

«علی محمدی» هم در این نشست بیان کرد: از ابتدای تاسیس این اداره تا ۲ سال قبل در مجموع ۵۰ آثار و بنای تاریخی کشف و به ثبت رسیده بود اما با کاووش های گروه باستان شناسی تربت حیدریه طی دو سال گذشته تاکنون ۱۰۰ اثر کشف و در حال ثبت آن هستیم.

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه افزود: شناسائی آثار بی نظیری همچون محوطه تاریخی دامسک که متعلق به دوره ساسانیان است به همراه ۳۲ خمره سفالی، کشف سنگ نگاره ها و نیز سایر بناها و محوطه های تاریخی با کمک گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه محقق شده است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس خبرگزاری شبستان استان بوشهر نماز عید فطر مسکن عید فطر بیرجند مقاومت خوزستان گام دوم انقلاب مطالعه و اکتشاف باستان شناسی تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۴۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران