Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریدون الهیاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد، افزود: اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در اقتصاد استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان کرد: رویدادهای مهم بین المللی در حوزه صنایع دستی در سال‌های گذشته رخ داد که از جمله پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی در یونسکو، ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی و میزبانی اصفهان برای هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی برای اولین بار در ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: تعداد آثار هنرمندان در حوزه صنایع دستی و اخذ نشانه یونسکو و نشانه شورای جهانی صنایع دستی قابل ملاحظه است که این استان جایگاه نخست را در این حوزه و جایگاه ویژه ای در کشور کسب کرده است.

الهیاری با اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد: با توجه به شعار امسال رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت رونق تولید، بدون شک صنایع دستی نقش مؤثری در عرصه اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ایفا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهار داشت: نمایشگاه‌های تخصصی همزمان با هفته جهانی صنایع دستی در اصفهان و ۲۴ شهرستان این استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلف و متنوعی با موضوع صنایع دستی در هفته جهانی صنایع دستی در این استان اجرا می‌شود افزود: نمایشگاه سفال و سرامیک در نقش خانه هنرهای سنتی، مدرسه بهاره صنایع دستی، نمایشگاه عکاسی صنایع دستی و نمایشگاه آثار فاخر سرامیک در اصفهان آغاز به کار کرده است.

الهیاری با بیان اینکه آثار ۴۰ نفر از هنرمندان شاخص سفال و سرامیک کشور در این نمایشگاه برای بازدید عموم عرضه خواهد شد، گفت: پنجشنبه‌های با صنایع دستی هم همزمان با سراسر کشور از بیست و سوم خرداد در اصفهان برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان یادآور شد: تفاهم نامه همکاری مشترک در راستای توسعه صنایع دستی و فعالیت‌های شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی هم با شهرداری اصفهان امضا شد.

الهیاری بیان کرد: نمایشگاه ورک شاپ حدود ۳۰ رشته صنایع دستی هم در کاخ چهل ستون برگزار می‌شود و دیدار با پیشکسوتان و تجلیل از هنرمندان شاخص صنایع دستی از دیگر برنامه‌های این هفته در استان است.

به گزارش ایرنا، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

ایران با داشتن ۱۰ شهر و ۲ روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.

برنامه ریزی جهت افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور از اولویت‌های برنامه ششم توسعه است که این موضوع در استان اصفهان با توسعه زیرساخت‌ها در حال پیگیری است.

استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.

۶۰۲۶/‏/ ‏ ۷۱۵۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس

ایسنا/فارس استاندار فارس با بیان اینکه این استان در صنعت گردشگری در کشور مطرح است، افزود: بیش از ۸۵ نوع صنایع‌دستی توسط صنعتگران و هنرمندان ما در فارس تولید می‌شود.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در حاشیه رونمایی  از ۵ طرح گردشگری و صنایع‌دستی فارس در نمایشگاه ایران اکسپو  گفت: چنانچه صنایع‌دستی در زنجیره ارزش قرار گیرد و مسئله صادرات آن پیش‌بینی شود، می‌تواند بسیار کمک‌کننده به نسل‌های بعدی که ادامه‌دهنده هنر پدران و مادران خود باشند.

وی با مثبت ارزیابی کردن معرفی توانمندی‌های استان فارس در حوزه‌های مختلف در نمایشگاه اکسپو ایران گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصت ارزشمندی برای نمایش تلاش‌هایی است که در حوزه اقتصادی طی دو سال گذشته در فارس انجام ‌شده تا مورد استفاده و ملاحظه شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

استاندار فارس ادامه داد: طی دو روز گذشته ۶۴ تفاهم اولیه با سرمایه‌گذارانی از ایران و خارج از کشور انجام‌شده و امید است قراردادهای آن‌ها به‌زودی منعقد شود.

ایمانیه با اشاره به تکلیف قانونی فارس از نظر وزارت کشور در باب دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی و فولاد، گفت: زنجیره ارزش گندم و حلزون از جمله این تکلیف‌هاست که به‌عنوان ‌مثال حلزون استفاده دارویی برای لوازم‌آرایشی، بهداشتی و استفاده خوراکی برای غیر ایرانی‌ها خواهد داشت.

استاندار فارس همچنین به رونمایی از یک سامانه هوشمند بازاریابی مربوط به صادرات فارس در این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: مذاکرات اولیه با اتاق‌های بازرگانی ایران و کشورهای دیگر انجام‌شده و امید در آینده‌ای نزدیک سایر اتاق‌های بازرگانی هم به این سامانه بپیوندند.

امروز، طی مراسمی که در غرفه استان فارس در نمایشگاه اکسپو ایران با حضور استاندار فارس و تنی چند از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد از کتابچه دوزبانه صنایع‌دستی استان فارس، کمپین کرامت مثلت نور با رویکرد گردشگری مذهبی بین سه استان فارس، خراسان رضوی و قم، همچنین کمپین مثلث طلایی با رویکرد مسیرهای کمتر شناخته‌شده و مقاصد گردشگری جدید بین استان‌های فارس یزد و اصفهان، سند چشم‌انداز صنایع‌دستی استان، کمپین خلیج‌فارس با رویکرد توسعه گردشگری دریایی بین استان‌های فارس بوشهر و هرمزگان رونمایی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل