Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، سریال «برادرجان» در ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه سه پخش شد. سریالی که تمرکز آن بر خانواده‌های سنتی ایرانی و روابط اعضای آن برای ایفای حق از دست رفته خود بود.
در این سریال حداقل 12 شخصیت وجود داشت که در جریان مشکلات مالی بین ورثه، هریک درگیر ماجراهایی شده بودند: کریم بوستان(با بازی علی نصیریان)، ستار(با بازی سعید چنگیزیان)، چاوش(با بازی حسام منظور)، حنیف(با بازی کامران تفتی)، آراز(با بازی سجاد افشاریان)، توکل(با بازی حسن پورشیرازی)، عاطفه(با بازی نسیم ادبی)، لیلا(با بازی ندا جبرائیلی)، مهتاب(با بازی مارال فرجاد)، منیژه(با بازی شیوا ابراهیمی)، مهراب(با بازی علی آهنج) و افسانه(با بازی ندا عقیقی).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در تمام قسمت‌های سریال می‌بینیم که این افراد برای حل مشکل خود از شیوه‌هایی مانند تهدید کردن دیگران، فحاشی، شاخ و شانه کشیدن، دعوا و کتک‌کاری، اخاذی، باج دادن، تطمیع و ارعاب، قهر کردن، چاقوکشی، آتش زدن کلبه و خانه، زهره چشم‌گرفتن، فرار و ... استفاده می‌کنند. حتی رسول(با بازی آرش فلاحت‌پیشه) که وکیل است، در سکانسی به جای برخورد قانونی با شخص باجگیر، با او دست به یقه می‌شود و او را تهدید می‌کند!
برخلاف سنت نانوشته سریال‌هایی که سال‌های قبل در ماه مبارک رمضان پخش می‌شد و مقید بودند که در شب‌های قدر، حال و هوای خود را قدری معنوی کنند یا قهرمان داستان ناگهان و به شیوه‌ای تصنعی دچار تحول روحی می‌شد، در این سریال حتی در شب‌های قدر هم قهرمانان آن از تهدید و ارعاب و رفتارهای خشن نکشیدند و همچنان یگانه راه اثبات مردانگی و احقاق حق را به شیوه «فیلم‌فارسی»، دعوا و چاقوکشی معرفی می‌کند.
اصرار به نمایش خشونت نتیجه‌ای جز فراگیرشدن آن ندارد
این صحنه‌ها نه یک بار بلکه با تاکید بسیار زیاد نویسنده و کارگردان، بارها و بارها به تصویر کشیده شد تا این پیام را به بیننده منتقل کند که برای حل مشکلات هیچ راهی جز توسل به این شیوه‌ها نیست. وقتی پیامی این چنین هر شب از رسانه‌ای که قرار بود دانشگاه باشد، پخش می‌شود، انتظاری دور از ذهن نیست که مخاطبان آن هم در شرایطی مشابه و برای حل مشکل به خشونت دست بزنند و از این شیوه‌ها استفاده کنند.


این تاثیر منفی بر مخاطبان نه به خاطر هنرمندی و ظرافت کار مسئولان و عوامل صدا و سیما است بلکه به خاطر قدرا تصویر است که به نسبت کلام، به مراتب نفوذ بیشتری دارد. آیا واقعا توقع گزافی است که از رسانه‌ای که این همه تشکیلات عریض و طویل برای کارشناسی و ارزیابی برنامه‌ها دارد این انتظار را داشته باشیم که پیامد اصرار بر نمایش این صحنه‌های خشونت بار را بسنجد؟ آیا یک شخص در این مجموعه نیست که هشدار دهد به تصویر کشیدن این راه‌ حل‌های خشونت‌آمیز به عنوان «تنها راه حل مشکل» چه تبعات منفی بر مخاطبان صدا و سیما دارد؟


این در حالی است که مهارت «تصمیم‌گیری و حل مسئله» یکی از پایه‌‌های مهارت‌های زندگی است که توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده است و در کشور ما متاسفانه در سال‌های تحصیل در مدارس آموزش داده نمی‌شود. در دیگر سو اگر کسی شانس فراگرفتن آن را در مدرسه نداشته باشد، رسانه ما هم اهتمامی به آموزش الگوی صحیح آن در قالب فیلم و سریال ندارد.
فرصتی برای فراگرفتن «مهارت‌های زندگی» که از دست می‌رود
تاسف‌آورتر این که نه تنها صدا و سیما از تولید سریال‌هایی با محوریت آموزش این مهارت‌ها غافل است بلکه در عمل فیلم‌ها و سریال‌هایی تولید می‌کند که دقیقا قطب مخالف مهارت‌های زندگی را نشانه گرفته است و به خیال خود با تصویر کشیدن ارزش‌های خانوادگی، گامی در جهت تحکیم ارزش‌های والای انسانی با محوریت خانواده برداشته است. در چنین فضایی باید هم منتظر جلسات قدردانی و تقدیر و تشکر از عوامل و دست‌اندرکاران این مجموعه‌ها توسط صدا و سیما و پخش مصاحبه‌های مردمی در کوچه و خیابان و تجلیل مخاطبان از این سریال باشیم.
این نقد ناظر به زحمات و تلاش‌های هنرمندانی که در این سریال ایفای نقش کردند نیست بلکه سئوال اصلی از سیاست‌گذران این رسانه است که چشم خود را بر تبعات منفی این جهت‌گیری اشتباه و مخرب بسته‌اند و به مصاحبه‌های مردمی دلخوش کردند.
پیشنهادی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
در پایان پیشنهاد می‌شود شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، ساز و کاری را ایجاد کند که پیش از ساخت سریال‌هایی این چنینی، دیالوگ‌‌هایی که از لحاظ سلامت روان، تاثیرات منفی و مخرب دارند، توسط گروهی متشکل از صاحب‌نظران و کارشناسان بررسی و شناسایی شود.
این اقدامات که شاید بار مالی چندانی برای رسانه ملی به همراه نخواهد داشت به مراتب می‌تواند از هزینه‌‌های سنگین رفتارهای خشونت‌ بار در جامعه بکاهد و گامی در جهت افزایش سلامت روان در اجتماع محسوب شود. اجتماعی که بیش از گذشته مولفه‌هایی مانند آرامش روانی، کنترل خشم و پرهیز از رفتارهای خصمانه در آن به شدت نیاز می‌شود.
یادداشت از سید میلاد اوصیا
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا صدا و سیما مهارت های زندگی خشونت شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما سریال برادرجان حل مسئله سلامت روان روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، خان محمدی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مازندران از برگزاری آزمون مصاحبه‌ای ارزیابی تخصصی و بررسی صلاحیت حرفه‌ای و عمومی متقاضیان فعالیت روانشناسی و مشاوره خبر داد.

او گفت: دی ماه سال گذشته براساس آزمون متقاضیان فعالیت کار روانشناسی و مشاوره ۲۷۱ نفر قبول شدند که امروز بعد از گذراندن آزمون مصاحبه ارزیابی تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای و عمومی برابر قانون گواهی و پروانه اشتغال می‌گیرند.

خان محمدی افزود: پذیرفته شدگان به عنوان روانشناس و مشاور در مجموعه‌های خصوصی و پزشکی و... فعالیت کاری داشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تحمیل ایده یا مشکلات شخصیتی؛ چرا سرمربیان هلندی در فوتبال انگلیس ناکام می‌مانند؟
  • برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ساری
  • دلداری جالب تئو: این امتحان زندگی است، برادر!
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • دانشگاه آزاد خمینی‌شهر سهم بسزایی در تربیت روانشناس دارد
  • بلیت‌فروشی «دوازده سی‌وشش» آغاز شد
  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • آقای گل جام جهانی در سودای بازگشت به فوتبال
  • دیدگاه کارشناس داوری در مورد صحنه‌های مشکوک بازی تراکتور و استقلال
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟