چرا جمهوری اسلامی الگوی کاملی برای انقلاب اسلامی نیست؟
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۶۲۵۸
گروه سیاسی جهان نيوز: علیرضا زاکانی با انشار یادداشتی به چرایی اشکال «چرا جمهوری اسلامی الگوی کاملی برای انقلاب اسلامی نیست؟» و راه های برون رفت از این موضع پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:
فقدان جبهه سازی منطقی و مبنایی در رقابت های بین مسئولین و موثرین سیاسی اجتماعی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی چهل سال تجربه پس ازپیروزی انقلاب اسلامی و دسته بندی های شکل گرفته سیاسی اجتماعی و جریان های تاثیرگذار مسیر طی شده حکایتگر نادرستی این تقسیم بندیها در اداره کشور بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جامعه روحانیت و مجمع روحانیون، چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدالی و... الفاظ کشداری است که مرزبندی دقیقی را معلوم نکرده و بیشتر شبیه نوعی پیوستگی عاطفی، قبیلگی سیاسی و منافع مشترک افراد و عناصر تشکیل دهنده هر یک از آنها می باشد.
قطعاً مبنای انقلاب اسلامی ملت رشید ایران، اسلام ناب محمدی(ص) و به تعبیر دیگر مکتب امام(ره) است که در چیستی آن باید به نگاه اجتهادی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و خلف صالح او رهبری معظم انقلاب و بسط یافته این رویکرد اجتهادی توسط اندیشمندان و محققان اسلامی تاکید نمود.
با مبنا قرار دادن مکتب امام(ره)، چهار گروه کلی را بین مدعیان و فعالان عرصه اجتماعی می توان مشاهده کرد.
الف) دشمنان مکتب امام(ره) عناصری هستند که با اساس اسلام ضدیت داشته و بدنبال ریشه کنی آن و مسلمانان می باشند.
سرخط این جریان استکبار جهانی، صهیونیسم بین الملل و وهابیت و دنباله های داخلی آنها مثل بهائیت، سلطنت طلب ها و برخی به اصطلاح ملی گراها هستند.
ب) مخالفان مکتب امام(ره) کسانی هستند که رسالت دین را به حوزه فردی زندگی محدود کرده و دین را از سیاست جدا می دانند.
لیبرال هایی مثل نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی، طیف های مسلمان متحجر و بعضا افراطی متمایل به بیگانگان از جمله جریان شیعه انگلیسی و یا طرفداران تفکر انجمن حجتیه و بخش هایی از جبهه دوم خرداد و به اصطلاح اصلاح طلبان از این دست می باشند.
ج) رقبای مکتب امام(ره) اشخاص و مجموعه هایی هستند که با داعیه پیروی از اسلاب ناب محمدی (ص) و تبعیت از امام ره و رهبری معظم انقلاب فعالیت می کنند ولی به لوازم مکتب امام پایبند نبوده و اساسا حداکثر در مقام شعار و حرف خود را به اسلام و انقلاب چسبانده ولی ارزش های برآمده از آن را فراموش کرده اند.
قاطبه جریان دوم خردادی، انحرافی و اعتدالی و بخش هایی از اصولگرایان از جمله رقبای مکتب امام میباشند.
د) پیروان مکتب امام(ره) افراد و گروههایی هستند که به اسلام ناب محمدی(ص) اعتقاد داشته و به ارزش های فردی و اجتماعی آن ملتزم میباشند، آحاد حزب الله و عمده اصولگرایان متعلق به این دسته هستند.
تکلیف گروه های ضد مکتب امام و مخالف مکتب امام روشن است اما شناخت رقبای مکتب امام از پیروان آن بسیار سخت و مشکل آفرین بوده و نیازمند میزان و ملاکهای دقیق است، به نظر این هفت ویژگی زیر بسیار راهگشاست.
پیروی از مکتب امام یعنی:
اول داشتن اعتقاد به غیب و سنت های الهی و اعتماد به خدا، نه کدخدا
دوم باور به جامعیت دین اسلام برای بهروزی و پیشرفت فردی و اجتماعی در دنیا و زمینه سازی سعادت اخروی
سوم درک اهمیت تشکیل جمهوری اسلامی و اعتقاد عمیق به اصل اوجب واجبات بودن حفظ نظام اسلامی
چهارم تبعیت از ولایت مطلقه فقیه بعنوان استمرار دهنده اصل امامت و رهبری در جامعه اسلامی
پنجم تمکین از مردم سالاری دینی و باور به آقایی و سالاری آحاد ملت و صاحب انقلاب و کشور دانستن آنها
ششم فهم عمیق و عمل به ارزش های منبعث از مکتب امام مثل صداقت داشتن، مردمی بودن، شایسته سالاری، قانون مداری، پاک دستی، ضدیت با فساد، ظلم ستیزی و مبارزه با استبداد و استکبار و ... و یا عدم دنیاگرایی، پول پرستی و اشرافیگری، دوری از شهرت طلبی و مقام دوستی، پرهیز از ترجیح منافع شخصی و باندی بر مصالح ملی، بیزاری از وابستگی و بیگانه پرستی و ...
هفتم اعتقاد به اهمیت و زمینهسازی ظهور انقلاب اسلامی مردم ایران و مسلمین و مستضعفین جهان در تحقق وعده الهی و طلوع خورشید عالمتاب مهدوی(عج)
پس باید چشم ها را باید شست و با دقت مختصات بازیگران عرصه های مختلف ملی، منطقه ای و جهانی را بازشناخت تا دچار اشتباه در شناخت و اعتماد به آنها و سپس یاس وسرخوردگی در اعواج و دوگانگی شعار و عمل فعالان و مدعیان نشد. کپی متن خبر برچسب ها: زاکانی
منبع: جهان نيوز
کلیدواژه: زاکانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)