Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از هند؛ شهر تاریخی حیدرآباد در سال 1591 میلادی براساس نقشه شهر اصفهان ایران در دوران حکومت صفوی و به دست علامه میرمحمد مؤمن استرآبادی گرگانی از فقهای بزرگ گرگان بنا شد و شباهت‌های بسیاری به اصفهان دارد و از این منظر به «اصفهان نو» معروف است.

این شهر دارای باغ‌های زیبایی به سبک و سیاق ایرانی و چهارباغ اصفهان است و مردم هند آن را به باغ‌نگر (شهر باغ‌ها) می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماران ایرانی در قدیم در محدوده هزار کیلومترمربع اطراف این شهر باغ و جنگل به وجود آورده بودند که آثار آن هنوز هم وجود دارد.

نامگذاری حیدرآباد

حیدآباد مرکز ایالت «تلانگانا» است، سلطان قلی همدانی در سال 1494 میلادی و دوران صفویه حاکم منطقه تلانگانا واقع در بخش جنوبی شبه قاره هند شد و در سال 1512، شیعه اثنی عشری را به عنوان مذهب رسمی حکومت اسلامی ایرانی مستقر در تلانگانا اعلام کرد. وی در سال 1518 میلادی سلسله حکومت قطب شاهیان را بنیان گذاشت که تا سال 1687 میلادی ادامه داشت. شهر حیدرآباد از سال 2014 میلادی پایتخت استان تلانگاناست.

نمایی از بناهای حیدرآباد

قلمرو این حکومت استان‌های تلانگانا،‌ آندراپرادش و بخش‌هایی از استان‌های تامیل نادو، کارناتاکا، اودیشا، چهتیس‌گر را شامل می‌شد. ابراهیم قلی که حاکم این حکومت بود همه قلمرو این سلطنت را وقف آستان قدس رضوی کرده بود. این منطقه با اقتباس از نام امام اول شیعیان، با عنوان حیدرآباد نامگذاری شد.

شهر الماس

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به معروفیت حیدرآباد در دوران سلسله قطب شاهیان به عنوان «شهر الماس» اشاره کرد و معروف‌ترین الماس‌های جهان مانند کوه نور و دریای نور از معادن قلمرو این حکومت استخراج و در شهر حیدرآباد تراش داده شدند.

همچنین نیروی دریایی قطب شاهیان یکی از قدرتمندترین نیروهای دریایی جهان بود و طی چند جنگ دریایی در سواحل شرقی هند توانسته بود نیروی دریایی انگلستان را که قدرتمندترین نیرو در جهان بود، شکست دهد.


موقعیت حیدرآباد در نقشه هند

این شهر تاریخی که در دوران سلطنت ایرانیان و شیعیان سلسله قطب شاهیان و به دست معماران ایرانی و طراحان سازه‌های اصفهان بنا شده، مرتفع‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای جهان را در خود جای داده است. در گذشته دبیرخانه دولتی سلطنت قطب شاهیان در هشت طبقه معروف به «خداداد محل» مستقر بود و «داد محل» دیوان عالی این شهر در پنج طبقه قرار داشت؛ این دو بنای تاریخی حیدرآباد در سال 1687 میلادی به دست اورنگ زیب (امپراتور گورکانی) از بین رفت.

چهارمنار

بنای تاریخی «چهارمنار»(چار منار) که 30 متر ارتفاع دارد، در سال 1591 میلادی احداث شد و شبیه حرم مطهر امام رضا (ع) است، شهر تاریخی حیدرآباد در اطراف این بنا ساخته شده است. «چهارمنار»  پس از تاج محل در شهر آگره (سومین شهر بزرگ اوتارپرادش) بزرگ‌ترین نماد تاریخی هند به شمار می‌آید. صدها هزار نفر از داخل و خارج هند فقط برای بازدید چهارمنار به شهر حیدرآباد سفر می‌کنند.


سه تصویر از چهارمنار

مرکز عزاداری حسینی

شهر حیدرآباد از زمان تأسیس تاکنون، قدیمی‌ترین و با شکوه‌ترین مرکز عزاداری امام حسین(ع) در سراسر شبه‌ قاره هند است و چندین حسینیه تاریخی دارد.

از سال 1763 تا 1948 میلادی شهر حیدرآباد یک بار دیگر پایتخت سلسله سلطنت آصف جاهیان در جنوب هند شد. این حکومت از سال 1713 تا 1948 بر بیشتر مناطق جنوب هند حاکم بود. استان تلانگانا در سال 1956 این استان بر مبنای زبان‌های محلی به سه بخش آندراپرادش، کارناتاکا و مهاراشترا تقسیم شد.


عزاداری امام حسین(ع) در هند

زبان اردو طی پنج قرن پیش برای اولین بار به عنوان زبان ارتش از سوی سلاطین ایرانی و شیعه قطب شاهیان در حیدرآباد به وجود آمد. سلطان محمدقلی قطب شاه که در دوران حکومت وی شهر تاریخی حیدرآباد احداث شد، شاعر برجسته زبان‌های فارسی و اردو بود و اولین دیوان اشعار به زبان اردو به وی اختصاص دارد.

حیدرآباد پایگاه زبان فارسی هند بود و در مرکز بایگانی این شهر هنوز هم بیش از 30 میلیون سند فارسی که قدمت آن به هفت قرن می‌رسد نگهداری می‌شود. در کتابخانه‌های بزرگ این شهر تاریخی چهل هزار کتاب فارسی و عربی نگهداری می‌شود که بیشتر آنها به دست علما و دانشمندان ایرانی تألیف شده است.

نمایندگان مسلمان

از 10 میلیون نفر جمعیت شهر حیدرآباد شش میلیون نفر مسلمان هستند و بزرگ‌ترین جمعیت مسلمانان هند در این شهر زندگی می‌کنند.

از سال 1984 میلادی تاکنون رهبر حزب مجلس اتحاد مسلمانان از حوزه شهر حیدرآباد برای مجلس عوام پارلمان هند انتخاب می‌شود. «اسدالدین اویسی» رهبر حزب اتحاد مسلمانان مجلس که مقیم حیدرآباد است، معروف‌ترین شخصیت سیاسی مسلمانان هند به شمار می‌رود. هفت نفر از نمایندگان این حزب از مناطق مسلمان‌نشین حیدرآباد برای مجلس استانی تلانگانا انتخاب می‌شوند.

حزب اتحاد مسلمانان مجلس در شهر حیدرآباد، حزب مسلم لیگ در استان کرالا و جبهه متحد دموکراتیک در استان آسام، سه حزب قدرتمند مسلمانان هند به شمار می‌آیند.

گزارش: آزاده غلامی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا بین الملل قرآن حیدرآباد هند مسلمان اسلام امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان از اجرای ویژه برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری به‌ویژه پایانه کاوه خبر داد و گفت: در این هفته ۱۲ عنوان برنامه در پایانه‌های مسافربری شهر اصفهان اجرا می‌شود.

ابوالفضل توکلی با اشاره به آغاز هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: پایانه‌های مسافربری به عنوان یکی از مبادی‌های مهم ورودی و خروجی مسافران نقش بسیار مهمی در معرفی جاذبه‌های اصفهان به مسافران شهر اصفهان دارند.

وی افزود: بر همین اساس سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تصمیم گرفت به‌عنوان یکی از مراکز مهم و به منظور پاسداشت هفته اصفهان برنامه‌های متناسب با این هفته را در رأس کار خود قرار دهد و ۱۲ عنوان برنامه را در پایانه‌های مسافربری شهر اصفهان اجرا کند.

مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پایانه کاوه بیشترین تردد مسافران را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم در پایانه‌ها کاوه نمایش اصفهان نه چندان دور است که این نمایش با محتوای معرفی آثار تاریخی، فرهنگ و هنر و صنایع دستی اصفهان می‌پردازد.

وی ادامه داد: رادیو پایانه که با موضوع اصفهان قدیم و با آمیزه‌ای از زبان طنز بناهای تاریخی اصفهان و همچنین حمل‌ونقل مسافران در قدیم را معرفی می‌نماید.

توکلی گفت: یکی از برنامه‌های جذاب پایانه‌ها در هفته اصفهان نمایش کمدی برگی از تاریخ است که می‌توان این نمایش را تلنگری برای حفظ جاذبه‌های تاریخی و طبیعی اصفهان دانست که با زبان طنز به ما هشدار می‌دهد که سرمایه‌های تاریخی شهر را حفظ نمائیم.

وی بیان داشت: کلاس زنده موسیقی سنتی اصفهان از دیگر برنامه‌های شاخص پایانه‌ها به منظور ایجاد فضای مفرح و شاد با حضور اساتید برجسته و در راستای معرفی هنر موسیقی اصفهان با رویکردی متفاوت‌تر از اجراهای موسیقی سنتی دیده شده است که این برنامه به مانند یک کلاس موسیقی واقعی در حضور مسافران اجرا می‌گردد.

وی همچنین نصب پرچم اصفهان به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در تمام پایانه‌های مسافربری کلان شهر اصفهان را از دیگر اقدامات فرهنگی این سازمان برشمرد و گفت: در تمام پایانه‌های مسافربری اصفهان تصاویر محتوای فرهنگی با محوریت تصاویر بافت تاریخی و هنر قدیمی اصفهان با مشارکت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نصب و در دید مسافران قرار گرفته است

کد خبر 747898

دیگر خبرها

  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • (ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری