Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عابدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این همایش اواخر مردادماه امسال در مزار شمس تبریزی خوی برگزار می‌شود افزود: قبل از برگزاری این همایش جشنواره ملی شمس ۲۳ تا ۲۴ مردادماه در خوی و ۲۶ مرداد نیز همایش بین المللی شمس و مولانا در بارگاه این عارف نامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فراخوان ارسال مقاله به این همایش منتشر و تاکنون ۵۰ اثر علمی به دبیرخانه ارسال شده است اظهار داشت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و سایر رشته‌های علوم انسانی می‌توانند در این همایش بین المللی شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عابدی تشابه و تمایز اندیشه‌های عرفانی شمس و مولانا، بازخوانی اندیشه‌های شمس و مولانا با رویکردهای میان رشته‌ای و رویکرد نقد ادبی، نسخه پژوهی مقالات شمس و جایگاه شمس در مناقب نامه‌ها، دیدگاه‌های شمس و مولانا در عرصه تفکرات دینی، فرهنگی و اجتماعی، تأثیر مقالات شمس بر ادب فارسی و ترکی، رویکردهای روایی در مقالات شمس و تأثیر شمس و مولانا بر طریقت‌های پس از آنان را از محورهای مقالات ارسالی به این همایش عنوان کرد.

فرماندار خوی با بیان اینکه مهلت ارسال مقالات به این همایش تا نیمه نخست تیرماه امسال است گفت: این همایش در دو محور شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های ادبی و عرفانی و شمس و مولانا از منظر پژوهش‌های میان رشته‌ای برگزار می‌شود.

عابدی در خصوص جشنواره ملی آئین‌ها و نماهای شمس تبریزی همزمان با همایش بین المللی شمس و مولانا اظهار داشت: در این جشنواره ۴۸۰ گروه هنری و موسیقی آئینی حضور دارند و تاکنون نیز بیش از ۴۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است.

وی اضافه کرد: این آثار با محوریت عرفان و شمس از شهرستان‌های مختلف از جمله تهران، اصفهان، اردبیل، کرج، شیراز، بابل، خرم‌آباد، گچساران، فومن، بندرعباس، خوی، اراک، مهاباد، پارس‌آباد و زابل به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

فرماندار خوی تبیین جایگاه شمس تبریزی و مولوی در سطح ملی و بین المللی و معرفی درست این دو عارف و شاعر نامی به دنیا به عنوان مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران، تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در حوزه شمس و مولانا را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره اعلام کرد.

عابدی عبدالرضا چاریی، مجید محمدنژاد، حسام الدین سراج، داود آزاد و اردشیر کامکار، محمدسعید میرزایی، محمدکاظم کاظمی و شهرام میرزایی را داوران جشنواره ملی آئین‌ها و نماهای شمس تبریزی در خوی عنوان کرد.

شمس‌الدین محمد تبریزی از جمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

کتاب مقالات شمس شامل مطالب ارزنده‌ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب‌های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می‌گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.

هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.

کد خبر 4637616

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد عابدی شمس تبریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش سرپرست مدیریت حج و زیارت استان تهران، از تشرف حدود ۱۵ هزار زائر از این استان به سرزمین وحی خبر داد.

در این همایش که با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، زائران استان تهران که قصد تشرف به سرزمین وحی در حج پیش رو را دارند با اعمال و مناسک این سفر معنوی آشنا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی، سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از دست اندرکاران عملیات حج پیش رو در این همایش سخنرانی و توصیه‌هایی به زائران بیان کردند.

محمدرضا حاجی علیزاده سرپرست مدیریت حج و زیارت استان تهران در این همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان و زائران گفت: در موسم حج تمتع پیش رو بیش از ۱۵ هزار نفر در قالب ۶۲ کاروان مدینه قبل و ۴۴ کاروان مدینه بعد به سرزمین وحی عزیمت مشرف خواهند شد.

در این همایش عظیم که با حضور پرشمار زائران برگزار شد علاوه بر سخنرانی، توصیه‌های مرتبط با اعمال و مناسک حج و مرثیه سرایی به مناسبت شهادت صادق آل محمد (ص) صورت پذیرفت.

کد خبر 6096557

دیگر خبرها

  • حمایت از پروژه‌های دانش پژوهی/ همکاری ۸۹ داور برای بررسی فرآیند‌های امسال همایش کشوری آموزش پزشکی
  • همایش آموزشی زائران تمتع برگزار شد
  • همایش کاروان‌های حج تمتع در قم برگزار شد
  • چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
  • جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم در بوشهر دارای عمق و پیشرفت بود
  • ارائه ۲۰۰ مقاله در کنفرانس بین المللی برق به میزبانی زنجان
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد
  • میزبانی مردم دارالعباده یزد از لاله خوشنام