Web Analytics Made Easy - Statcounter

چارچوب برنامه صفر کردن ارادی و فعالانه نفت در بودجه دولت، به گونه‌ای طراحی شده که هم بودجه از منابع حاصل از نفت رها شود و هم عواید ناشی ازصادرات نفت برای توسعه غیربودجه‌ای هزینه شود. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک گزارش مفصل، به بیان راهکار‌های خروج اقتصاد ایران از الگوی مصرف درآمد‌های نفتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این گزارش، علاوه بر ارائه راهکار‌های جدی همچون دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر املاک گرانقیمت و مدیریت واردات، آمده است: هیچ اقتصاددانی از ادامه تحریم‌های اقتصادی حمایت نمی‌کند. تحریم‌های اقتصادی بنیه تولیدی کشور را تضعیف می‌کند و رفاه کوتاه‌مدت و بلندمدت مردم را کاهش می‌دهد.

در واقع، ساختار اقتصادی معیوب، کشور را آسیب‌پذیر کرده است و در مرحله کنونی طرف مقابل همه توجه خود را معطوف به تضعیف اقتصاد ایران کرده است. بر این اساس، خلع سلاح طرف مقابل از بازی تسلیحاتی‌سازی نفت علیه کشورمان را، راه اصلی پیروزی در نبرد تحریمی می‌داند که می‌تواند به عنوان فرصتی بزرگ برای اصلاح ساختار اقتصاد ایران و تحقق آرزو‌های چندین ده‌ساله در استقلال از نفت نیز محسوب شود.

چارچوب برنامه صفر کردن ارادی و فعالانه نفت در بودجه دولت، به گونه‌ای طراحی شده است که هم بودجه از منابع حاصل از نفت رها شود و هم در عین حال، عوائد ناشی از صادرات نفت به هر میزان، بتواند برای توسعه غیربودجه‌ای غیرمتکی به دولت در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بدیهی است این پیشنهاد به معنای امکان‌پذیر بودن به صفر رساندن صادرات نفت ایران نیست و کشور تلاش خواهد کرد که به اندازه مورد نیاز خود نفت صادر کند، اما در این گزارش نشان داده شد که حتی در صورت صفر شدن صادرات نفت، امکان مدیریت تراز پرداخت‌ها و بازار ارز نیز با ایجاد اصلاحاتی وجود دارد.

در ادامه و توسعه برنامه فعالانه ضدتحریم و برنامه مدیریت شرایط کشور در سال ۱۳۹۸، با تغییر شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد کلان به شرایط جدید در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، نیاز به اتخاذ رویکرد پایدار ضدتحریمی که کشور را در مقابل محیط در حال تغییر تحریمی، مصون کند، احساس می‌شود.

برای این منظور، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، آرایش ضدتحریمی در مالیه عمومی به شکل فعلی که عموماً به صورت سناریوسازی کاهش مقدار نفت و سپس و نه علاج (فشار وارد شده از مسیر‌های ناپایدار صورت) تسکین «جستجوی راه‌هایی برای می‌گیرد، قابل تداوم نیست و اقتصاد ایران را در مسیر پخته شدن تدریجی در دیگ تحریمی و تضعیف مداوم ناشی از فعالیت در چارچوب بازی طراحی شده توسط طرف مقابل قرار خواهد داد.

علاوه بر این، چشم‌انداز نه چندان موقت ادامه و تشدید فشار‌های تحریمی علیه کشور، لزوم تغییر رویکرد از راهبرد غیرعامل فعلی به راهبردی قاطع و عامل در مالیه عمومی که در کنار ساختار ارزی، به اصلی‌ترین محور دریافت و اشاعه ضربه در اقتصاد تبدیل شده را ضروری می‌سازد.

نظر به موارد ذکر شده و بحث‌های کارشناسی چند سال اخیر درباره مدیریت کسری خلع سلاح طرف «بودجه بدون نفت، هدف اصلی چنین راهبردی، حمله به ریشه مشکل و شناسایی شده و تلاش شد با تدوین چارچوب اقدام» مقابل از بازی تسلیحاتی‌سازی نفت یکساله، این هدف، در قالب برنامه تصفیر درآمد نفت از بودجه دولت محقق شود، به گونه‌ای که هم بودجه از نفت رها شود و هم بتواند برای توسعه غیربودجه‌ای غیرمتکی به دولت مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحریم های اقتصادی خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا

تیمی از محققان از جوراب‌هایی با فناوری پیشرفته رونمایی کرده‌اند که نحوه راه رفتن افراد را با هدف کاهش خطر قطع پا و انگشتان پا به دلیل دیابت کنترل می‌کند.

محققان می‌گویند که جوراب الکترونیکی که در بیمارستان دانشگاه ملی Chonnam در کره جنوبی ساخته شده است، حاوی حسگری است که تشخیص می‌دهد آیا فشار زیادی به قسمت‌هایی از پای بیمار که در معرض خطر ابتلا به زخم (عوارض دیابت) هستند وارد می‌کند یا خیر؛ زخم‌هایی که ممکن است به زخم‌های عفونی و قانقاریا تبدیل شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که سطوح بالای قند خون ممکن است منجر به آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب از جمله رگ‌های پا شود. تخمین زده می‌شود که تقریباً ۱۵ درصد از دیابتی‌ها در مقطعی از زندگی خود دچار زخم پا می‌شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که پایین جوراب دارای یک حسگر نوار قلب است که می‌تواند جریان خون را در هر نقطه از بدن با ردیابی قدرت انقباضات قلب اندازه گیری کند.

متخصصان می‌گویند که بیماران دیابتی فشار بیشتری به ناحیه متاتارس و فشار کمتری به پاشنه پا وارد می‌کنند. این نوآوری می‌تواند به بیماران آموزش دهد که چگونه راه رفتن خود را تغییر دهند تا فشار روی قسمتی از پا که مستعد زخم است کاهش یابد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بازآموزی راه رفتن می‌تواند به بهبود جریان خون و عملکرد عصبی در پای بیماران دیابتی کمک کند.

نتایج کارآزمایی در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد.

منبع: دیلی میل

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • رهایی: دانشگاهیان آزادی‌خواه در سراسر دنیا به پا خاسته‌اند
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • آزادی ۱۸ زندانی جرایم مالی در نذر هشتم سبزوار
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن