Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@06:13:26 GMT

تحول در موسیقی با شاکله موجود ممکن نیست

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۶۷۹۵

تحول در موسیقی با شاکله موجود ممکن نیست

ارجمند معتقد است بدون جراحی و با این شاکله نمی توان به نقطه آرمانی در موسیقی رسید و شاهد تحول در این عرصه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «پیروز ارجمند» عصر دیروز در نشست بررسی ابعاد و پیامدهای قانون جدید اجرای کنسرت در کلان شهرها که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: دهه 30 تا 40 درآمد صنعت موسیقی از طریق آلبوم ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درآمد این صنعت از دهه 70 به بعد از طریق کنسرت صورت گرفت و در دهه 80 به اوج خود رسید. در دهه 60 کل کنسرت ها پنج کنسرت بود که در سال 92 و 93 به پنج هزار سانس در سال رسید. در دهه های قبل تولید آلبوم ها در سال 700 هزار تا یک میلیون بود که الان به زیر پنج هزار رسیده است. در حقیقت تغییری در درآمد موسیقی رخ داده است.

 

این مدرس، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی اظهار داشت: در سال 93 بودجه ای که به موسیقی اختصاص دادند، معادل بودجه ای بود که در سال 76 بود. در سال 93 سه میلیارد تومان بودجه به موسیقی دادند در حالی که بودجه مصوب 15 میلیارد تومان بود. متاسفانه به سرفصل ها که یکی از آنها حمایت از موسیقی محلی است، عمل نمی شود. یکی از مشکلات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که قدرت مطلق در مورد بودجه به معاونت ها داده شده است. در شرایط فعلی موسیقی محلی به عنوان میراث فرهنگی ما در معرض نابودی است و موسیقی ملی نیز رونق چندانی ندارد. قرار بود بنیاد رودکی در اختیار هنرمندان قرار گیرد نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه هزینه سالن ها افزایش یافت.

 

وی بیان کرد: در سال اولی که بنده مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودم صدور مجوزها را از شش ماه به یک روز رساندم. سامانه ای را راه اندازی کردیم و یک جریان مالی خوبی ایجاد شد. فکر کردیم چگونه از درآمد موسیقی پاپ برای موسیقی کلاسیک، ملی و محلی صرف کنیم. به این نتیجه رسیدیم که 10 درصد درآمد خالص کنسرت ها از موسیقی پاپ را در صندوق واریز کنیم. در خانه موسیقی این طرح را مطرح کردم و در وزارت ارشاد نیز از این طرح استقبال شد. این طرح خوبی بود که هنوز از آن دفاع می کنم. این طرح در سال 1980 در بریتانیا ایجاد شد. این طرح به نفع وزارت ارشاد مصادره شده است. به نظرم بدون جراحی و با این شاکله موجود نمی توان به نقطه آرمانی در حوزه موسیقی رسید و شاهد تحول در این عرصه بود.

 

ارجمند با اشاره به اینکه سه اصل نظارت، سیاست گزاری و ارزشیابی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: نیروی انتظامی از هر کنسرت پول می گیرد. در برخی از شهرها، شهرداری ها تقریبا 10 درصد از پول کنسرت ها را می گیرند. باید در زمینه کنسرت ها سوال هایی مطرح شود، ما چقدر سالن های استاندارد ساختیم، به جز سالن رودکی کدام سالن برای موسیقی استاندارد است؟ تالار وحدت نیز مختص اپرا ساخته شده است. متاسفانه در بحث زیرساخت ها کاری نکردیم و سالن های امروزه چند منظوره هستند.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز عید فطر استان بوشهر خبرگزاری شبستان مجلس عید فطر عید سعید فطر مقاومت شرکت های دانش بنیان گام دوم انقلاب نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یک پژوهشگر موسیقی مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات پیروز ارجمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۶۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه ااطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، سیدعمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را مورد رایزنی قرار داد.

در این دیدار که در دفتر رییس جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌هایی فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رییس جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

کد خبر 6096634

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی