Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@09:05:15 GMT

عوامل فراموشی یاد خدا در کلام امام سجاد (ع)

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۷۶۳۵

فراموشی و غفلت از یاد خدا مهم‌ترین عامل سقوط انسان‌ها به دره‌های گمراهی شمرده می‌شود؛ زیرا انسان برای عبودیت و معرفت خداوند پا به عرصه دنیا گذاشت تا در پرتو آن به اوج ارزش‌های معنوی و تعالی روح دست یابد.

از این جهت کسى که به بیماری نسیان مبتلا شود، حقیقت انسانى خویش را از یاد مى‌برد و فراموش مى‌کند که در نظام عالم ذره‌اى ناچیز است که براى تداوم حیات هر لحظه نیازمند فیض و عطاى الهى است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین شیطان با ابزار‌های فریبنده‌ای که در اختیار دارد، یکی از عوامل مؤثر در فراموشی یاد خداست؛ در این باره خداوند در آیه ۱۹ سوره مجادله می‌فرماید: «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُون؛ شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آن‌ها برده آنان حزب شیطانند؛ بدانید حزب شیطان زیانکارانند.» بر اساس این آیه، نسیان یاد خدا از عادت‌های لشکر شیطان شمرده می‌شود لذا تمام تلاش حزب شیطان آن است که سرمایه خداخواهی را از جوامع بشری بگیرد تا آن‌ها را به اوج مذلّت بکشاند. از این جهت خداوند در آیه‌ای دیگر به انسان‌ها هشدار می‌دهد مانند کسانی نباشند که خدا را فراموش کردند: «وَ لَا تَکونُوا کالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ؛ و، چون کسانى مباشید که خدا را فراموش کردند و او نیز آنان را دچار خود فراموشى کرد.» (حشر ۱۹)

آنچه اهمیت دارد، شناسایی اسباب و عوامل فراموشی یاد خداست که در برخی احادیث اهل‌بیت (ع)‌به آن‌ها اشاره شده است. به عنوان نمونه امام سجاد (ع) در روایتی فرمود:

«وای بر تو اى فرزند آدم، شکمبارگی و پرخوری، و تمایل نفسانی، و سرمستی و یا مستی سیری، و غرور ثروت و قدرت، همه از چیزهایى است که آدمى را در کار‌ها کُند مى‌‌کند و از عمل باز مى‌‌دارد و یاد خدا را به فراموشى مى‌‌سپارد و انسان را از نزدیک‌ شدن مرگ غافل مى‌‌کند و چنان است که گویى انسان مبتلا به دوستى دنیا، از می‌گُسارى گیج و منگ شده است‌؛ وَیْحَکَ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَّ قَسْوَةَ الْبِطْنَة وَ کِظَّةَ الْمِلْأَةِ وَ سُکْرَ الشِّبَعِ وَ غِرَّةَ الْمُلْکِ مِمَّا یُثَبِّطُ وَ یُبْطِئُ عَنِ الْعَمَلِ وَ یُنْسِی الذِّکْرَ وَ یُلْهِی عَنِ اقْتِرَابِ الْأَجَلِ حَتَّى کَأَنَّ الْمُبْتَلَى بِحُبِّ الدُّنْیَا بِهِ خَبَلٌ مِنْ سُکْرِ الشَّرَاب‌

مردی که در اندیشه خداست و خداترس است و کارهایش خدایی است، باید نفس خود را تمرین دهد و آن را با گرسنگی آشنا سازد تا عادت کند که به انباشته ساختن شکم تمایلی از خود نشان ندهد؛ اسب‌های ویژه مسابقات را با این روش آماده و لاغر می‌کنند؛ وَ أَنَّ الْعَاقِلَ عَنِ اللَّهِ الْخَائِفَ مِنْهُ الْعَامِلَ لَهُ لَیُمَرِّنُ نَفْسَهُ وَ یُعَوِّدُهَا الْجُوعَ حَتَّى مَا تَشْتَاقَ إِلَى الشِّبَعِ وَ کَذَلِکَ تُضَمَّرُ الْخَیْلُ لِسَبْقِ الرِّهَان‌» (تحف العقول، النص، ص ۲۷۳)

بر این اساس، شکمبارگی و پرخوری، تمایلات نفسانی، سرمستی و غرور ثروت و قدرت از عوامل مهم در بازداشتن انسان از عملکرد مثبت و غفلت از یاد خدا و مرگ است. با این توضیح، توصیه‌های دینی ما در زمینه دوری از شکم‌پرستی و پرخوری و عدم فریفتگی به مال و قدرت و پرهیز از نفس امّاره نیز جایگاه خود را پیدا می‌کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: یاد خدا حدیث امام سجاد ع فراموشی یاد خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رده نهم، بهترین رتبه تیم‌های میکس تفنگ بادی

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، در جریان مسابقات تیراندازی جام جهانی در باکوی آذربایجان نمایندگان ایران در میکس تیمی تفنگ در رده‌های نهم و سی و پنجم قرار گرفتند و به فینال راه نیافتند.

 تیم دو ایران متشکل از شرمینه چهل‌امیرانی و امیرمحمد نکونام با رکورد ۶۲۹ در رده نهم و تیم یک ایران متشکل از فاطمه امینی و پوریا نوروزیان با رکورد ۶۲۲ در رده سی و پنجم ایستادند.

مسابقات تیراندازی جام جهانی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سه رشته تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی به میزبانی باکو آذربایجان انجام می‌شود. ایران در این مسابقات تنها در بخش تفنگ و تپانچه نماینده دارد. 

امتیاز مسابقات جام جهانی در رنکینگ المپیکی تیراندازان تاثیرگذار است.

پیش از این در تپانچه بادی زنان هانیه رستمیان با رکورد ۵۷۲ در رده هجدهم و گلنوش سبقت‌اللهی نیز با رکورد ۵۶۰ در رده پنجاه و هفتم ایستاده بودند.

همچنین در تپانچه بادی مردان سجاد پورحسینی سی و سوم شد. در میکس تپانچه نیز تیم ایران با ترکیب گلنوش سبقت‌اللهی و سجاد پورحسینی با رکورد ۵۶۶ در رده بیست و چهارم ایستاد و از صعود به فینال بازماند. 

دیگر خبرها

  • فرار زن جوان از دست مرد شیطان‌صفت | مرا به بیابان‌های اطراف شهر کشاند و...
  • آیین گل افشانی و جایگزینی کلام‌الله مجید دروازه قرآن
  • تکرار گناه فرصت‌ تعالی را از انسان می‌گیرد
  • ترتیل صفحه 245 کلام الله مجید+ صوت
  • عریانی مقدمه بی‌حیایی است
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • رده نهم، بهترین رتبه تیم‌های میکس تفنگ بادی
  • تاکید بر قرآن محوری و فهم کلام وحی در حج
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری