Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@14:57:40 GMT

آب درمانی به جای فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۷۸۱۹

آب درمانی به جای فیزیوتراپی امکان پذیر است؟

آب‌درمانی، ماساژ درمانی و سنگ درمانی ازجمله این روش‌هاست که در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. البته بعد‌ها غربی‌ها تکنیک‌های علمی را برای این نوع روش‌های درمانی پیدا کردند و اکنون از این روش‌ها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

آب‌درمانی درگذشته توسط ایرانیان باستان، یونانی‌ها و مصری‌ها و با توجه به خواص بی‌نظیر آب مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید آسان‌ترین و راحت‌ترین وسیله‌ای که ورزشکاران و عموم مردم برای رفع کسالت و به دست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می‌کنند، آب باشد.

دکتر زهرا مصلی نژاد، دکترای تخصصی فیزیوتراپی درباره این روش درمانی می‌گوید: آب‌درمانی در ایران پیشینه‌ای کهن دارد و درواقع همان هیدروتراپی است که مردم صد‌ها سال پیش از آن استفاده می‌کردند. چشمه‌های آب‌معدنی و وان‌های عمومی نمونه‌هایی از آن‌ها بود.

آب‌درمانی در ایران پیشینه‌ای کهن دارد و درواقع همان هیدروتراپی است که مردم صد‌ها سال پیش از آن استفاده می‌کردند. چشمه‌های آب‌معدنی و وان‌های عمومی نمونه‌هایی از آن‌ها بود.

زمانی که دچار خستگی، درد یا ورم مفاصل و صدمات ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی می‌شوید، آب‌درمانی می‌تواند کمک مؤثری برای تسکین درد باشد.

تسکین درد‌ها و گرفتگی‌های عضلات
آب یا به عبارتی جریان آب می‌تواند در تسکین عضلات مؤثر باشد؛ زیرا آب گرم موجب رسیدن خون به بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد غذایی لازم به بافت‌ها می‌رسد و درنتیجه مواد زائد سلول‌ها را دفع می‌کند. همچنین گرمای آب موجب کاهش گرفتگی‌های عضلانی و تسکین درد شده و دامنه حرکت را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر آب سرد نیز موجب کندی جریان خون می‌شود که این کندی در کاهش التهاب و تورم، گرفتگی عضلانی و درد مؤثر است.


آب‌درمانی یا هیدروتراپی در بهبود چه بیماری‌هایی می‌تواند کمک‌کننده باشد؟
آسیب‌های کمر، اختلالات استخوانی و درد‌های عضلانی به دوران خاصی برای درمان نیاز دارند. بهترین روش برای تسکین چنین دردهایی، ورزش در استخر یا آب‌درمانی است. البته تجویز انجام چنین ورزش‌های هوازی باید با نظر پزشک باشد.

آب‌درمانی انواع و روش‌های مختلف دارد. برای مثال استفاده از فشار خارجی آب مانند یک عامل ماساژ دهنده یا قرار دادن بدن در حوضچه‌های حاوی آب در ترکیب با مواد مختلف از مزایای آب‌درمانی و استفاده از خواص فیزیکی آب در درمان بیماری‌ها به‌خصوص ورزش در آب است.

ورزش در آب همان فواید حرکتی را دارد که فرد از طریق تمرین‌های ورزشی روی زمین به دست می‌آورد؛ با این تفاوت که تمرین‌های ورزشی در آب به مفاصل فشار کمتری می‌آورد. سطح قدرتی که افراد در تمرین‌های ورزشی روی زمین انجام می‌دهند به همان اندازه‌ای است که فرد آن را زیرآب انجام می‌دهد؛ اما سطح میانگین ضربان قلب در ورزش زیرآب کمی کمتر است.

آب درمانی تنها موثر نیست
استادیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تأکید کرد: توجه این نکته که آب‌درمانی به‌تن‌هایی و تحت نظر افراد غیرمتخصص می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، مهم است و توصیه می‌کنیم بیماران تحت نظر پزشک معالج و طبق دستورات وی به درمان این بیماری‌ها بپردازند. همچنین گفتنی است آب‌درمانی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جای فیزیوتراپی و دیگر روش‌های درمانی را بگیرد.

به‌طور طبیعی زمانی که قسمتی از بدن دچار درد می‌شود دست خود را روی آن قرار داده و ماساژ می‌دهیم و این نوعی معالجه است؛ اما در مورد ماساژدرمانی‌هایی که امروزه انجام می‌شود باید گفت: این‌ها نوعی مکمل‌های درمانی هستند که باید در کنار درمان‌های پزشکی با تجویز پزشک انجام شود.

روش‌های ساده ماساژ که در مراکز غیرپزشکی به‌منظور آرامش مراجعان انجام می‌شود نیز می‌تواند دارای فواید پزشکی باشد، اما نباید این نوع ماساژ را با ماساژ پزشکی که هدف آن درمان بیماری است، اشتباه گرفت.

پزشک فیزیوتراپ برای تجویز نوع ماساژ درمانی مناسب از بیماران درباره علائم بدنی، سابقه بیماری و نتایج مطلوب موردنظر آن‌ها سؤال می‌کند و نوع ماساژ خاص را تجویز می‌کند. ماساژ درمانی نیز مانند آب‌درمانی یکی از درمان‌های مکمل است.

درد‌های مزمن، آسیب‌های تاندونی، مشکلات مفصلی و ستون فقرات به‌ویژه کمردرد و گردن درد، بازتوانی پس از سکته مغزی، فلج مغزی، آسیب‌های ورزشی، گرفتگی‌های عضلانی، سندرم تونل کارپال، سیاتیک، آسیب‌ها و درد مفصل شانه، سردردها، یبوست، میگرن، چاقی موضعی، اختلالات قاعدگی، استرس، ضعف و فلج‌های عضلانی ازجمله مواردی است که ماساژ درمانی می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند.

ماساژ درمانی باید از سوی افراد متخصص، آموزش‌دیده و مجرب انجام شود که با اصول پزشکی آشنا هستند و می‌توانند تشخیص صحیحی از مشکل بیمار داشته باشند. البته همه این اقدامات باید پس از مشاوره با پزشک معالج انجام شود؛ زیرا تشخیص نادرست قبل از درمان و استفاده از تکنیک‌های ناصحیح و غیرعلمی ماساژ دارای عوارض و خطراتی است.

سنگ درمانی چیست؟
سنگ‌درمانی زیرمجموعه‌ای از انرژی‌درمانی به‌حساب می‌آید. همچنین دراین‌باره باید گفت، مغناطیس بدن ما در راستای مغناطیس زمین قرار دارد؛ بنابراین بدن ما سرشار از یون‌های منفی و مثبت دوقطبی است. نشانه شروع بسیاری از بیماری‌ها، تغییر مدار مغناطیسی بدن و تغییر یون‌های بدن است که می‌توان با آهنربا‌های کوچکی آن‌ها را تا حدودی درمان کرد.

سربرسجده گذاشتن نیز یکی از روش‌های سنگ درمانی است. زمانی که سر بر مهر می‌گذارید انرژی مغناطیسی زمین با بدن شما تبادل می‌کند و می‌تواند مانند آهنربا عمل کند.   منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آب درمانی طب سنتی آب درمانی سنگ درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 

اسنپ ۵۹۹ سفر خود را برای کودکان بیمار تحت پوشش «خیریه‌ پزشکی نوین» به مدت ۳ ماه رایگان کرد.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، این طرح با ارزش ۴۷ میلیون و ۷۵۳ هزار تومان برای تسهیل رفت‌و‌آمد کودکان مبتلا به بیماری‌های سخت و همراهانشان در نظر گرفته شده بود که از مناطق کم‌برخوردار برای درمان به تهران سفر می‌کنند.

اسنپ هم‌مسیر با کودکان تحت درمان

جامعه هدفِ این طرحِ همسو با ماهیت کسب‌وکار شرکت اسنپ کودکانی هستند که برای درمان از محل سکونت خود به شهر تهران سفر می‌کنند.
این کودکان و خانواده‌هایشان اغلب از مناطق کم‌برخوردار هستند و در منطقه‌ محل سکونت خود به مراکز درمانی مجهز یا کادر پزشکی متخصص دسترسی ندارند. اجرای این طرح گامی کوچک برای تسهیل رفت‌وآمد این گروه به مراکز درمانی است.

طرح تخفیف‌ ویژه‌ ۲۰ درصدی به موسسات نیکوکاری از جمله طرح‌های مشابهی است که در تمام طول سال برای تسهیل رفت‌آمد و کاهش هزینه‌های موسسات نیکوکاری اجرا می‌شود.

معرفی خیریه‌ پزشکی نوین

ماموریت این خیریه پوشش هزینه‌ها و منابع لازم برای درمان کودکان زیر ۱۸ سال و زنان سرپرست خانوار ساکن مناطق کم‌برخوردار است. در راستای این هدف نیز بستر مناسبی را برای همکاری با نیروهای متخصص پزشكى، پرستارى و مددکارى برای تشخیص، درمان، مشاوره و راهنمایى تخصصى رایگان فراهم کرده است.

این خیریه کودکان کم‌برخورداری را که برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی نیاز است به تهران سفر کنند از ابتدای سفرشان تا زمان بهبودی کامل همراهی و حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد