Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

اخیرا گزارشی از  سانحه هواپیمای بوئینگ 707 در پایگاه هوایی فتح، در فضای مجازی دست به دست می‌شود که مشخص نیست چه نهادی اقدام به تهیه آن کرده اما این گزارش به تشریح کامل برخی از زوایای پنهان این سانحه پرداخته است.

به  گزارش تین نیوز، در ساعت 8:3.0 صبح روز دوشنبه 24 دی‌ماه سال جاری، خبری منتشر می‌شود که حاکی از سانحه یک فروند هواپیمای باری حامل گوشت در منطقه زیبادشت کرج دارد؛ گفته می‌شود که این هواپیما با هدف فرود در فرودگاه پیام کرج در حوالی آن دچار سانحه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتباه اولیه سخنگوی سازمان هواپیمایی

رسانه‌های جمعی برای کسب اطلاعات موثق از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردند که با اشتباه سخنگوی این سازمان، ملیت این هواپیمای قرقیزستانی و مبدأ این پرواز بیشکک اعلام شد و پس از چندی و با ورود متخصصین امر به موضوع و بررسی اسناد برنامه پروازی مشخص شد که این هواپیما بوئینگ 707 و متعلق به ارتش جمهوری اسلامی است  و این خبر فرصت را بر آن داشت تا مسئولان سازمان هواپیمایی کشور به فوریت با اعلام عدم ارتباط این سانحه با سازمان اشاره شده، مسئولیت بررسی را از خود سلب کردند. استدلال این سازمان، نظامی بودن این هواپیما بوده است.

دلیل سانحه چه بود؟

در تشریح سانحه بوئینگ 707 آمده است؛ در روز دوشنبه 24 دی‌ماه، ساعت 5 صبح به‌وقت محلی یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 از مبدأ بیشکک با هدف تجاری (حمل گوشت) به مقصد فرودگاه پیام تیک آف کرده و حوالی ساعت 8 صبح به وقت تهران از مرکز کنترل فضای کشور تقاضای کاهش ارتفاع برای فرود در مقصد نهایی (فرودگاه پیام) می‌کند.

این  هواپیما پس از کنترل توسط مرکز کنترل فضای کشور به واحد تقرب فرودگاه مهرآباد متصل می‌شود. این واحد سرویس‌های راداری ورودی در شعاع عملیاتی خود را به هواپیماها را ارائه می‌دهد که در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تا 70 مایل را تحت پوشش خود دارد و فرودگاه‌های منطقه از جمله پیام در این شعاع راداری قرار می‌گیرند.

در این شعاع عملیاتی هواپیما تحت کنترل واحد تقرب بوده و مشخصاً برای ورود به محدوده تحت کنترل برج مراقبت فرودگاه پیام، به‌صورت مستقیم هدایت شده که اصطلاحاً وکتور گفته می‌شود و این مرحله تا زمانی که خلبان اعلام می‌کند باند فرود را در رویت خود دارد، ادامه می‌یابد.

پس از این مرحله، واحد عملیات تقرب، به خلبان اجازه می‌دهد با برج مراقبت فرودگاه مقصد تماس رادیویی برقرار کند. خطای احتمالی صورت گرفته توسط خلبان دقیقاً در این مرحله و رؤیت باند فرود پایگاه فتح به جای فرودگاه پیام انجام می‌شود.

مقصر، سازمان هواپیمایی است؟

باند پایگاه پیام در مسیر 310 درجه واقع شده است که باند فرودگاه پیام در 8 ناتیکال مایل دورتر و در مسیر 300 درجه و در همین امتداد است  که این مسئله اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری حوادثی این‌چنینی و زمینه‌ساز تصمیمات اشتباه عملیاتی است. نکته‌ای که سازمان  هواپیمایی کشوری و مشخصاً اداره کل نظارت بر عملیات هوانوردی این سازمان ، مسئولیت آن را بر عهده دارد.

چرا هواپیما به فرودگاه پیام رفت؟

هواپیمای بوئینگ 707 باند فرودگاه را به‌اشتباه فرودگاه پیام می‌بیند و آماده فرودی مرگبار می‌شود و پس از برخورد چرخ‌ها با سطح باند متوجه پایان یکباره باند می‌شود و با توجه به باند کوتاه و سرعت زیاد اقدام به برخاستن مجدد می‌کند که به دلیل سنگین بودن هواپیما امکان رهایی از زمین را نیافته و با دیوار غربی پایگاه برخورد می‌کند و پس از طی مسافتی و برخورد بال و بدنه با درختان پشت پایگاه و برخورد با ساختمانی مسکونی، متوقف می‌شود.

 پس از چندی هواپیما دچار حریق شده و کاملاً می‌سوزد و کادر پروازی و سرنشینان آن به غیر از یک نفر فوت می‌کنند.

رفع مسئولیت سازمان هواپیمایی

پس از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشوری با رفع مسئولیت هواپیما را نظامی اعلام می‌کند؛ این در صورتی بود که هواپیما با علامت ثبت ER-CPP به ثبت غیرنظامی رسیده و تحت مسئولیت بهره‌برداری شرکت هواپیمایی کاسپین پرواز می‌کرد و تنها مالکیت در اختیار نیروی هوایی ارتش بود.

این سانحه در حالی رخ داد که حدود 2 ماه پیش از این سانحه یعنی در تاریخ 25 آبان ماه 97 یک فروند هواپیمای MD شرکت هواپیمایی تابان در مسیر مشهد به کرج دقیقاً دچار چنین خطایی شده و در مراحل پایانی و قبل از برخورد چرخ‌ها با سطح باند فرودگاه فتح خلبان متوجه اشتباه خود شده و اقدام به پیشگیری می‌کند.

سازمان هواپیمایی کشوری پس از آن رخداد و انتشار گزارش، باید با هدف حفظ ایمنی و پیشگیری از اتفاق مجدد نسبت به این خطر احتمالی اقدام می‌کرد که متاسفانه با عدم اقدام به موقع زمینه را برای رخدادی مشابه و منجر به حادثه، فراهم می‌آورد که سانحه 25 دی ماه 97 هواپیمای بوئینگ 707 است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سازمان هواپیمایی کشوری فرودگاه پیام سانحه هواپیمای بوئینگ 707

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل

دریافت 20 MB کد خبر 6091802

دیگر خبرها

  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • روایت تازه از شکسته شدن سد در کنیا
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • پیام انگیزشی قلعه‌نویی به شمسایی: با جام برگرد!
  • پیام امیر قلعه نویی به تیم ملی فوتسال پس از صعود به فینال + ویدئو
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران