Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@04:17:29 GMT

جشنواره ملی آیین سنتی امامدر در دامغان برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۸۸۵۸

جشنواره ملی آیین سنتی امامدر در دامغان برگزار می شود

دیباج شهرستان دامغان در روزهای آتی میزبان جشنواره آیینی گردشگری شیردوشان (امامدر) است که همه ساله در خرداد ماه و در بازگشت دام ها از مراتع در این منطقه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، آیین امامدر مردم دیباج نوعی شکرگذاری به در گاه الهی است و ششمین سال است که در قالب جشنواره ای ملی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

براساس آیین سنتی و معنوی امامدر (شیردوشان)، مردم دیباج دامغان که بیشتر دامدار هستند، به هنگام بردن دام ها به کوهستان ، به بارگاه امامزاده محمد دیباج می آیند و نخستین شیر دوشی سال دام ها را با صلوات ، نذر این امامزاده می کنند.

 

شیر دوشی گله های گوسفندان در مدت 10 روز در کنار درخت کهنسال ارس دیباج با که دو هزار و 500 سال سن دارد و در جوار بارگاه امامزاده محمد (علیه السلام) قرار گرفته انجام می شود.

 

در این ایام به همراه این آئین، گوسفندانی در همین مکان قربانی می‌شود که نیمی از گوشت قربانی و شیرهای به‌دست‌آمده به نفع امامزاده و نیم دیگر بین مردم تقسیم می‌شود.

 

این عمل ریشه در اعتقادات و فرهنگ مردم دیباج دارد، هدف از اجرای آئین سنتی امامدر، شکرگزاری از خداوند متعال است و منظور از امام همان امامزاده و مطلوبشان از در، درگاهی برای شروع فصل جدید است؛ بعد از انجام این مراسم دامداران دام‌های خود را به سامان عرفی خود «خیل و بنه»مراتع میان‌بند می‌برند.

 

آئین امامدر یا شیردوشان شهر دیباج شهرستان دامغان توسط سازمان میراث فرهنگی به شماره 890 در اسفندماه سال 91 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که ثبت ملی این میراث فرهنگی و معنوی مردم دیباج به معنای اهمیت معنوی امامدر برای مردم دیباج و منطقه دارد.

 

هدف از اجرای آیین سنتی امامدر شکرگزاری از خداوند متعال است و منظور از «امام» همان امامزاده و «در»، درگاهی برای شروع فصلی جدید است.

 

شیردوشان علاوه بر احساء آداب و رسوم، بیش از پیش باعث رشد و نمو فرهنگ های کهن و آداب و رسوم ملی مذهبی ما می شود.

 

ارادت خالصانه به پروردگار، توکل به خدا و شکرگزاری نعمات بی کران او نیز از جمله سایر اهداف امامدر است.

 

مردم دیباج به خوبی می دانند که تراوش شیر گرم از رگ، خون و گوشت دام تنها جود و کرم الهی است لیکن شیر دوشی یا اصطلاحا امامدر را برگزار می کنند تا برای قدردانی از این بخشش بی توقع پروردگار آماده شوند.

 

برپایی جشنواره‌ای با این عنوان گامی در راستای زنده نگه‌داشتن و رونق بیش‌ازپیش این آیین است.

 

در این جشنواره علاوه بر شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم آن بین نیازمندان، نمایشگاه بیش از 50 نوع فرآورده لبنی، نان و غذای محلی نیز برگزار می شود.

 

پیاده روی خانوادگی تا محل جشنواره، افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، اجرای مراسم آئینی شیردوشان که در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده، اجرای برنامه های آئینی، موسیقی سنتی و ...، برپایی سیاه چادر، پشم چینی، نخ ریسی و ... به شیوه سنتی و برگزاری مسابقه از جمله برنامه های ششمین جشنواره آئینی و گردشگري شیردوشان (امامدر) در دیباج دامغان است.

 

این جشنواره جمعه بیست و چهارم خرداد در شهر دیباج دامغان برگزار می شود.

 

حفظ آداب و رسوم ملت ما باعث اشاعه فرهنگ شادی، امید و شکرگزاری به نعمات خداوند می شود.

 

نسل جوان با برگزاری چنین برنامه هایی می توانند با اهداف این رسم سنتی در راستای صدقه دادن شیر گوسفندان برای عامه مردم و فقرا، بیش از پیش آشنا شود.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان استان بوشهر مجلس نماز عید فطر مسکن عید فطر مریم داوری بیرجند مقاومت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات خبرگزاری شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

 رییس مجمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان از ثبت ۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی گز اصفهان خبر داد.

حسین طاهری در گفت‌وگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول 500 سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات  بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشورهای جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحدهای تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم‌ که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری