Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@09:02:37 GMT

نوحه‌‌‌ محمود کریمی درباره تخریب قبور ائمه بقیع

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۸۹۶۷

نوحه‌‌‌ محمود کریمی درباره تخریب قبور ائمه بقیع

محمود کریمی در هیات رایةالعباس (ع) نوحه‌ای را در راستای تخریب قبور ائمه بقیع خوانده است. ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، بقیع تنها یک قبرستان نیست، بلکه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخی فرزندان، اصحاب، تابعین و بستگان پیامبرخدا(ص) و نزدیک به 10 هزار نفر از شخصیت‌های نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشینه این قبرستان به دوران قبل از اسلام می‌رسد، بر همین اساس در اسناد به روشنی مشخص نیست که قدمت آن به چه تاریخی مربوط است و از چه زمان مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این قبرستان به خاک می‌سپرده‌اند.

منابع تاریخی گواهی می‌دهد که پیش از هجرت، مردم مدینه اجساد مردگان خود را در دو گورستانِ «بنی حرام» و «بنی سالم» و گاهی نیز در منازل خود دفن می‌کردند.( تاریخ حرم ائمّه بقیع، 61) امّا با هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان شد و به مرور زمان و با دفن اجساد تعدادِ زیادی از صحابه و تابعین و نیز همسران و دختران و فرزندان و اهل‌بیت رسول الله(ص) از اهمیت ویژهای برخوردار شد.( مدینه شناسی، 1/321) و گورستان‌های پیشین، رفته رفته به حالت متروکه در آمد و از میان رفت.

پس از تسلّط سعودیان بر حجاز، با توجه به پیوند فکری و مذهبی آنان با محمدبن عبدالوهاب، در هر شهر و منطقه‌ای که وارد می‌شدند، آثار و ابنیه ساخته شده بر روی قبور بزرگان صدر اسلام را خراب و ویران می‌کردند. وهابیان، بار نخست در سال 1221هـ.ق بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران کرده و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز در شوال سال 1344هـ.ق تمامی این بناها و گنبدها و آثار را ویران و اموال و اشیای گرانقیمت موجود در این اماکن را به تاراج بردند و نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند.

به همین مناسبت است که شیعیان، روز هشتم شوال را روز تخریب قبور ائمه بقیع می‌نامند و در این روز به عزاداری برای امامان‌معصوم و اهل‌بیت پیامبر اسلام (ص) می‌پردازند.

محمود کریمی سه سال قبل در هیات رایةالعباس (ع) نوحه‌ای را درباره تخریب قبور ائمه بقیع خوانده است که در ادامه می‌شنوید.

انتهای پیام/

 

R1444/P/S4,37/CT17 واژه های کاربردی مرتبط امام صادق (ع) حضرت فاطمه (س) امام محمد باقر (ع) امام سجاد (ع) امام حسن (ع) اهل بیت علیهم السلام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام صادق ع حضرت فاطمه س امام محمد باقر ع امام سجاد ع امام حسن ع اهل بیت علیهم السلام امام صادق ع حضرت فاطمه س امام محمد باقر ع امام سجاد ع امام حسن ع اهل بیت علیهم السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)

عصر ایران -  خالد نبی یا خالد بن سنان پیامبری بوده که قبل از ظهور پیامبر اسلام مردم منطقه را به مسیحیت دعوت می‌کرده و جزو پنج پیامبر تبلیغی بین حضرت عیسی  و حضرت محمد بوده است.

در کتاب ناسخ التواریخ آمده است که، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی به مقام نبوت رسیده و مردم زمان خود را به شریعت «اسماعیل ذبیح اله» دعوت می‌کند. او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می‌زیسته و از قبیلهٔ «بنی عبس بغیض» بوده‌است. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. فاصلهٔ زمانی بین ظهور خالدنبی و ولادت محمد چهل سال است. به طوری که دختر خالد نبی در دوران پیری با محمد دیدار می‌کند و به آیین اسلام ایمان می‌آورد. در حدیث آمده‌است که پیغمبر به او فرمود: «مرحبا بإبن اخی».

گورستان خالد نبی  قبرستان خالد نبی در شهر گنبد به سنگ‌ قبرهایش مشهورش است. این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی استان گلستان، کمی با فاصله از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های بی‌شمار این منطقه، تندیس‌های سنگی زیادی را به شکل پراکنده در کنار خود جمع کرده است.    برای دیدن بهتر عکس ها روی آن کلیک کنید عکس ها: محمد آریان نیا     

 

 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پيامبران مدفون در ايران گورستان و زیارتگاه خالد نبی (عکس) این گورستان باستانی برای شیطان پرستان نیست! / آتش سوزی متعصبانه در یک اثر ملی (+فیلم)

دیگر خبرها

  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • تخریب بند خاکی دوازده امام روستای نوده
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان