Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:50:34 GMT

نجار: کشور هنوز بحران و حادثه را باور ندارد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۰۲۹۵

نجار: کشور هنوز بحران و حادثه را باور ندارد

اسماعیل نجار روز سه‌شنبه در همایش تغییر اقلیم، پیامدها، سازگاری و تعدیل در دانشگاه خوارزمی افزود: به عنوان مثال بیش از ۵۰ ماه است که دولت قانون مدیریت بحران را تقدیم مجلس کرده است، یکبار ایرادات آن از سوی شورای نگهبان برطرف و دوباره به مجلس برگردانده شد اما بعد از گذشت این همه زمان هنوز تصویب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: اما زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد باید به تمام دستگاه‌ها جواب بدهیم در حالیکه می‌توان با تصویب قانون مدیریت بحران از بسیاری مشکلات در راستای بروز حادثه‌ای جلوگیری کرد و یا آنرا بهتر مدیریت کرد. یا اینکه قانون بیمه حوادث بعد از ۹ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است، این نشان می‌دهد که برخی مسوولان در کشور هنوز حادثه و بحران را باور ندارند.

نجار اظهار داشت: در واقع تغییر اقلیم نیز در بروز حوادث مزید بر علت شده و واقعیتی است که باید آنرا بپذیریم و بر اساس آن برنامه داشته باشیم. مدیریت بحران مجموعه‌ای از فعالیت ها و اقدامات در مراحل مختلف بحران است که باید در اجرای آن تمام دستگاه‌ها کنار هم باشند، بنابراین اگر گفته می‌شود که مدیریت بحران در حوادث ضعیف عمل کرده این فقط به مدیریت بحران بر نمی‌گردد بلکه تمام دستگاه‌ها ضعیف عمل کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سازمان مدیریت بحران یک سازمان نظارتی و هماهنگ کننده است نه عملیاتی، اینطور نیست که بیل و کلنگ بردارم و منازل مردم را بازسازی کنم، هر نهادی باید کار خود را درست و به موقع انجام دهد.

وی گفت: شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهور در کشور فعال است که ۱۳ وزیر، نیروهای مسلح، دستگاه های اجرایی و ۱۴ کارگروه در آن فعال هستند. در واقع تمام دستگاه های اجرایی کشور ماموریتی که در حالت عادی دارند در زمان بحران باید با توجه به نیاز آنها را با قوت بیشتری انجام دهند. مثلاً در زلزله کرمانشاه که یک حادثه تلخ و عظیمی بود آب و برق تعداد زیادی از روستاها قطع شد، در این زمان وزارت نیرو به عنوان متولی این امر مکلف و موظف است هر چه نیرو لازم است به محل اعزام کند. در این راستا ۱۲۰ اکیپ برای ترمیم شبکه آب و برق اعزام شدند و در مدت ۴۸ ساعت ۸۰ درصد این شبکه را ترمیم کردند.

نجار تاکید کرد: اساس کار در مدیریت بحران در تمام مراحل مردم هستند، همکاری آنها در زمان بحران تاثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات دارد، در سیل پلدختر مردم را با قوه قهریه از محل تخلیه کردیم. اگر اقدامات به موقع انجام نمی‌شد احتمال اینکه تلفات به بیش از ۵ هزار نفر برسد زیاد بود.

وی گفت: هیچ نهادی و حتی سازمان هواشناسی این حجم از بارندگی و سیلاب را در پلدختر پیش‌بینی نکرده بود، ظرفیت دبی رودخانه پلدختر در حالت عادی دو هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود که در زمان سیل به ۵ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده بود و ۷۷ جان باخته در پلدختر داشتیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: بعد از وقوع سیل نظرات متفاوت زیادی مطرح شد، اینکه مثلاً کشور از خشکسالی خارج و وارد ترسالی شد، یا اینکه خشکی به حدی است که اگر هر چه سیلاب داشته باشیم باز جبران این کمبودها را نمی کند، برخی هم معتقدند که دستکاری طبیعت این مشکلات را ایجاد کرده است، برخی هم به تغییر اقلیم اعتقاد دارند، تمام اینها باید بررسی و جمع بندی شود تا به یک نتیجه و راهکار علمی و عملی برسیم.

وی تاکید کرد: هیچ نهادی چنین حجمی از سیلاب را متصور نبود و اعلام هم نکرده بود. در مازندران خسارات سنگین بود اما به علت شیب زمین آب در مدت سه روز تخلیه و وارد دریا شد اما در گلستان به علت نوع توپوگرافی زمین ماندگاری آب بیشتر شد. تمام تلاش ما این بود که جان باخته‌ای نداشته باشیم؛ در گلستان با این حجم آب ۲ نفر، در مازندران سه نفر و لرستان ۱ نفر جان خود را در ارتباط مستقیم با سیل از دست دادند. تعدادی هم به طور غیر مستقیم جان باختند.

نجار به تلفات ۲۱ نفره در شیراز اشاره کرد و گفت: ۳۰ سال پیش رودخانه کنار دروازه قرآن را آسفالت کردیم و بسیار هم خوشحال و شادمان بودیم نتیجه آن این شد که آب راه خود را پیدا کرد و این تعداد تلفات به جای گذاشت، یا در لرستان تمام تلاش ما این است که ساخت و سازها را از حاشیه رودخانه دور کنیم، مثلاً رودخانه‌ای که ظرفیت ورودی آن ۴ هزار متر مکعب بر ثانیه بود را با ساخت و ساز و دیگر اقدامات دخالتی به هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش دادیم، یا در تهران ۷ حوضه آبریز وجود دارد اگر حرکت کنند و یک بارندگی مخرب رخ دهد چه خواهد شد. یا مثلاً رودخانه ای که ظرفیت ورودی آن ۴ هزار متر مکعب بر ثانیه بود را با ساخت و ساز و دیگر اقدامات دخالتی به هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش دادیم.

وی اظهارداشت: ورودی آب به سد کرخه ۸ هزار و ۸۸۰ متر مکعب بر ثانیه بود که سه شبانه روز ادامه داشت. این میزان ورودی حجم بسیار زیادی است که نیاز به مدیریت قوی داشت، در حالی که تا برج ۸ تمام جلسات ما مربوط به این بود که آب شرب مردم خوزستان را تابستان ۹۸ چگونه تامین کنیم؛ ناگهان با این حجم آب مواجه شدیم. حال سوال این است که در میدان عمل چه باید کرد؟

علمی** ۹۰۱۴**۱۴۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سعید رئوفی نسب به خبرنگار ما گفت: به دنبال یک نیم فصل تقریبا خشک، شاهد بارش‌های بسیار خوبی در از ابتدای امسال تاکنون به ویژه در بالادست سد دز و استان لرستان بودیم.

وی با بیان اینکه بارش‌های بهاره به شدت الگوناپذیر هستند، افزود: باتوجه به تغییرات مستمر الگو‌های بارشی در این فصل، مدیریت بارش‌ها دشوار است و درحال حاضر در هر ثانیه، ۶۰۰ متر مکعب آب از مجموعه سرریز‌ها و نیروگاه رهاسازی می‌شود.

رئوفی نسب ادامه داد: جلسه‌های متعدد کارشناسی باحضور مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان و نیروگاه و سد دز برگزار و وضعیت مدل‌های هواشناسی به صورت روزانه و ساعتی رصد می‌شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به آبگیری سد در حداکثر ارتفاع در بارش‌های اخیر، اضافه کرد: بخشی از آب نیز به صورت مدیریت شده و براساس تاب آوری رودخانه‌های پایین دست، رهاسازی شد.

دیگر خبرها

  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش باران در ۱۸ استان
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • حسینی: تمام کردن لیگ برای ما خیلی اهمیت دارد
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز