Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایط تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی یکی از راه‌های نجات کشور توسعه  صادرات غیرنفتی و تجارت کالا و خدمات است که علیرغم اهمیت این موضوع به گفته فعالان اقتصادی قوانین دست و پا گیر و خود تحریم‌ها یکی از موانع اصلی توسعه صادرات است.

براساس گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران از آمارهای در رابطه با شاخص‌های منتخب جهان طی سال‌های 2009 و 2018 تهیه کرده است نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته، نرخ رشد حجم تجارت کالا و خدمات ایران که در سال ۲۰۰۹ حدود ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد بوده، در سال ۲۰۱۸ به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به منفی ۱۴.۴ درصد رسیده است.  افت قابل توجه این نرخ منجر شده ایران به لحاظ رشد حجم تجارت در میان پنج کشور ضعیف جهان قرار گیرد.

همچنین طی این مدت جایگاه ایران به لحاظ نرخ رشد اقتصادی در میان ۱۹۱ کشور جهان ۸۹ پله سقوط کرده است.

آمار مربوط نرخ تورم ۱۹۱ کشور جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸، تنها چهار کشور نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم ایران داشته‌اند.

به لحاظ نرخ بیکاری نیز جایگاه ایران در میان ۱۰۵ کشور جهان طی یک دهه گذشته تضعیف شده و در سال ۲۰۱۸ تنها چهار کشور نرخ بیکاری بالاتری نسبت به ایران داشته‌اند.

* وضع قوانین دست و پاگیر صادراتی مانع توسعه صادرات است

فریال مستوفی در پاسخ به این سوال که  دولت در سال جاری با توجه به محدودیت‌های صادرات نفت چه اقداماتی برای توسعه صادرات غیرنفتی باید انجام دهد، گفت: یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان وضع قوانین دست و پا گیر صادراتی در بخش‌های مختلف است بنابراین لازم است تا در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های ناعادلانه آمریکا در جهت توسعه صادرات غیرنفتی از وضع این قوانین پرهیز شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: نباید با وضع قوانین دست‌و پاگیر تحریم‌های داخلی را برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی فراهم آورد.

* وضع قوانین خلق‌الساعه قدرت برنامه‌ریزی را از فعالین اقتصادی می‌گیرد

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی اقتصاد چگونه می‌توان به توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت، گفت: از نکات قابل توجه در توسعه صادرات غیرنفتی این است که که قواعد و قوانین داخلی‌ پیش‌بینی پذیر باشد و از تصمیمات خلق‌الساعه خودداری شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: وضع خلق الساعه قواعد و قوانین منجر به بروز نوسان در فرآیند تولید و تجارت می‌شود و قدرت برنامه‌ریزی را از فعالین اقتصادی می‌گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تحریم نرخ رشد برنامه ریزی اقتصادی تجارت کالا شاخص های اقتصادی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان، استاندار کردستان در مورد دستور کار این جلسه گفت: کردستان با بیشترین متقاضی مسکن دارای کمترین زمین برای اجرای این طرح است.
زارعی کوشا با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر در استان متقاضی مسکن ملی هستند گفت: در حال حاضر هرگونه توسعه شهری بدون برنامه ریزی مدون ممنوع است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم مشارکت عمومی و خصوصی برای اتمام پروژه‌های عمرانی را یکی از موارد قانونی دانست و گفت: اطلاعات مربوط به بیش از هزار و ۵۰۰ پروژه در سامانه مربوطه ثبت شده و از این تعداد ۱۸ پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب شده است.
محمدی همچنین گفت: ۲۰ درصد تحقق رشد اقتصادی استان در سال جاری باید از فعالیت مراکز و واحد‌های رشد و فناور محقق شود.
هواسی بازرس کل استان نیز گفت: ایجاد شهرک‌های جدید در استان باید با کار مطالعاتی گسترده انجام شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران