Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نظام بهرامی کمیل در تازه‌ترین برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ پاسخگوی سوالات محمد آسیابانی کارشناس این برنامه درباره کتاب «گونه شناسی روشنفکران ایرانی» است. این برنامه از ساعت ۲۱:۳۰ جمعه ۲۴ خرداد از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می‌شود.

کتاب «گونه شناسی روشنفکران ایرانی» برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۳۷۰ صفحه و بهای ۱۷ هزار تومان از سوی نشر کویر روانه کتابفروشی‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاپ سوم این کتاب نیز در سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۴ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

در این کتاب از منظری کاملاً مدرنیستی و با گرایش فلسفه تحلیلی به ارائه یک گونه‌شناسی (تیپولوژی) از روشنفکران ایرانی می‌پردازد. در زمانی که مفاهیمی مانند «ذات‌گرایی» و «مطلق‌گرایی» دست‌کم در حوزه اخلاق، سیاست و اجتماع به شدت طرد شده‌اند، بهرامی کمیل از همین رویکرد یعنی تقابل «ذات‌گرایی» با «غیرذات‌گرایی» به تقسیم‌بندی روشنفکران ایرانی می‌پردازد.

در این کتاب برای اولین‌بار روشنفکران چپ و دولت‌مداران اصلاح‌طلب و مترقی در این تقسیم‌بندی مکان‌یابی شده‌اند. از محاسن کتاب فراهم آوردن شالوده نظری محکم و منسجم و استفاده از ایده‌های فلاسفه علم مانند پوپر، لاکاتوش، فیرابند و کوهن برای تدوین الگوی نظری تقسیم‌بندی روشنفکران ایرانی است.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب نوشته است: «بیشتر گونه‌شناسی موجود در حوزه روشنفکری، به‌طور آشکار یا ضمنی، روشنفکران ایرانی را به سه گروه «موافقان سنت»، «موافقان مدرنیته» و «موافقان تلفیق سنت و مدرنیته» تقسیم‌بندی کرده‌اند. این تقسیم‌بندی، جریان روشنفکری ایران را به بن بست کشانده‌است. همه آنهایی که ادعای تلفیق دستاوردهای خوب مدرنیته با میراث خوب سنت را داشته‌اند، هیچ قاعده و معیاری برای چگونگی این تلفیق ارائه نداده‌اند. در نتیجه این ادعا که «ما نه مانند سنت‌گرایان مرتجع و نه مانند متجددهای غرب‌زده، بلکه تلفیقی از خوبی‌های هر دو هستیم.» تنها در سطح ادعا باقی مانده است.

در همین راستا نویسنده، جلال آل‌احمد و روشنفکران دینی را که به‌دنبال تلفیق سنت و مدرنیته آن هم بدون در نظر گرفتن مبادی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه آن هستند، «کیمیاگرانی» می‌داند که پس از صد سال «کیمیاگری» هیچ مسی را به طلا تبدیل نکرده‌اند. به همین دلیل شاید بتوان گفت کتاب «گونه‌شناسی روشنفکران ایرانی» پاسخی به کتاب «غرب‌زدگی» جلال آل‌احمد و نظریاتی مانند «روشنفکری دینی» است که نویسنده به شدت با آنها مخالف است.»

برنامه «سیم و زر» هر جمعه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲، از رادیو فرهنگ با تهیه کنندگی فریده گودرزی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار در پوشش فرکانسی اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و ای. ام ردیف ۵۸۵ کیلوهرتز پخش می‌شود.

کد خبر 4638029 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از رفع مشکل پیش‌آمده در خط ۵ و اعزام قطارها طبق برنامه زمان‌بندی خبر داد.

به گزارش ایسنا، هادی زند ضمن عذرخواهی و قدردانی از سعه صدر مسافران به علت حذف قطارهای تندرو خط پنج در روزهای اخیر به علت مشکل فنی، گفت: از صبح امروز با پایان عملیات رفع اختلال سیستم علائم خط پنج، اعزام قطارهای تندرو نیز طبق برنامه زمان‌بندی در حال انجام است.

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، اعزام قطارهای تندرو در خط پنج مترو تهران و حومه از صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه به علت اختلال در سیستم علائم تا امروز متوقف شده بود که با رفع این اختلال، اعزام قطارهای تندرو طبق برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد