Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@13:10:23 GMT

300 تخته فرش ایرانی در موزه‌های جهان وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۴۹۲۲

300 تخته فرش ایرانی در موزه‌های جهان وجود دارد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا باغشنی، مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی امروز 21 خردادماه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در مراسم رونمایی یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قالیچه‌های جهان و اسناد فرش گنجینه رضوی با عنوان «قالیچه محرابی باغی» در موزه فرش حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آنچه ما را در صنایع دستی از سایر کشورها متمایز کرده فرش دستباف است وگرنه سایر صنایع دستی در همه کشورها در حرفه‌های مختلف مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: میراثی از نیاکان ما رسیده و قدر آن را ندانسته ایم و اینکه این قدرنشناسی به مردم یا متولیان امر برمی‌گردد جای سوال دارد که کارشناسان در این زمینه باید تحقیق کنند تا ببیند این امر از کجا نشئت گرفته است.
باغشنی ادامه داد: تاریخچه فرش در ایران به 2500 سال پیش برمی‌گردد که این برند از همان سال‌ها در دنیا مطرح بوده است. در زمان شاه طهماسب و در جریان یک سیل فرش‌های بقعه شیح صفی‌الدین اردبیلی آسیب می‌بیند که در آن زمان کارشناسانی از موزه ویکتوریای لندن آن را خریداری می کنند و یک نفر از موزه لوس آنجلس نیز تخته دیگر فرش را خریداری می‌کند.
مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی گفت: اوج شکوه و برند و اصالت فرش ایرانی در 500 سال قبل بوده و بعد در زمان صفویه تمام دولتمردان بلاد اروپایی و سایر کشورهای اطراف ایران سفارشاتی برای بافت فرش می‌دادند و تجار زیادی که روابط اقتصادی با دول اروپایی داشتند نیز تجارت فرش می‌کردند . امروز بیش از 300 تخته فرش دستباف و اصیل ایرانی در موزه‌های سایر کشورها در معرض نمایش علاقمندان است.
وی بیان کرد: این نشان می دهد در زمان صفویه نیز فرش ما در سایر کشورهای دنیا مورد توجه و این بخش از صنایع دستی ایرانیان حائز اهمیت بوده است. در دوره قاجار نیز این اهمیت برای فرش ایرانی بود و در واقع دیگران از خود ما ایرانیان بیشتر به فرش ایرانی بها می دادند و ما نتوانسته‌ایم از این ذخایر مهم پاسداری کنیم.
باغشنی افزود: پس از پیروزی انقلاب آستان قدس رضوی تلاش زیادی در پی حفظ این هنر داشته که نمونه آن احداث موزه فرش و همچنین در سال 60 کارگاه تولید فرش دستباف در20 کیلومتری مشهد راه اندازی شد که با گسترش فضای حرم مطهررضوی و نیاز به مفروش شدن فضای توسعه یافته یک کارگاه‌ فرش دستباف درکاشمر نیز راه اندازی شد.
مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی گفت: جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم در حالیکه جنبه هنری فرش دستباف ایرانی از جنبه اقتصادی آن مطرح‌تر است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرش فرش ایرانی فرهنگی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم

موزه عبرت در شیروان افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز فعال است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، موزه عبرت در شیروان امشب _ چهاردهم اردیبهشت_ افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز فعال است.

این موزه آثار شکنجه‌های ساواک طی دوران پیش از انقلاب را به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 750412

دیگر خبرها

  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد
  • ۲۳ استان گرفتار سیل و آبگرفتگی؛ امدادرسانی به ۵ هزار نفر
  • دانشجویان ایرانی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا چه کسانی بودند؟ + عکس و سند
  • نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس
  • شریفی تخته گاز با فجر به دنبال صعود
  • امداد رسانی هلال احمر به ۲۰ استان متأثر از سیل
  • نابغه والیبال جهان دیگر به ستاره ایرانی پاس نمی‌دهد!
  • افتتاح موزه عبرت در شیروان + فیلم
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)