Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@04:10:38 GMT

چطور شنونده خوبی باشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۶۲۲۱

چطور شنونده خوبی باشیم؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  شنونده‌بودن نوعی توجه و احترام به گوینده را همراه دارد. از این رو افرادی که شنونده خوبی هستند بین دیگران از محبوبیت برخوردارند و در جمع دوستان و آشنایان در هر فضایی که باشند، عزیز هستند.

هوش و حواس‌تان همینجا باشد

وقتی مخاطب فردی هستید و طرف گفت‌و‌گو قرار می‌گیرید، به ذهن‌تان اجازه چرخیدن در فضایی غیر از موقعیت کنونی‌تان را ندهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این کار لازم است همه مشکلات شخصی‌تان را در مدت زمان مکالمه فراموش کنید. پیام‌های تلفن همراه‌تان را چک نکنید. به شبکه‌های مجازی سرک نکشید. به کارهای ناتمامی که دارید فکر نکنید. به محتوای آخرین کتابی که خوانده اید هم فکر نکنید. از پرداختن به مواردی از این قبیل که منجر به غفلت از صحبت‌های گوینده می‌شود، جدا پرهیز کنید.

پیشاپیش به جواب فکر نکنید

یکی از بدیهی‌ترین واکنش‌های ما وقتی که مورد صحبت با فردی قرار می‌گیریم، این است که به جای شنیدن حرف‌های او و به جای درک جملاتی که استفاده می‌کند، به این فکر می‌کنیم که وقتی حرف‌اش را زد، چه جوابی بدهیم. در این صورت بخش زیادی از صحبت‌های گوینده را از دست می‌دهیم. بهتر است قبل از انجام هرکاری و قبل از آماده کردن جواب، حواس‌مان را به افکار گوینده بدهیم. حتی اگر با موضوعی که درباره آن صحبت می‌کند مخالف هستیم، جایز نیست که پیش از پایان حرف‌هایش به فکر جواب باشیم.

بی‌حرکت نمانیم

درست است که می‌گوییم شنونده باید شش دانگ حواسش را به گوینده بدهد؛ اما این هرگز به معنای خنثی و بی‌حرکت ماندن نیست. شنونده خوب باید با استفاده از اشاره‌های غیر کلامی مثل تکان‌دادن سر به نشانه تایید یا رد کلام گوینده، لبخند زدن و تغییر حالت چشم‌ها، به گوینده نشان دهد که حرف‌هایش را می‌شنود. اشاره‌های غیرکلامی در واقع توجه و هوشیاری شنونده را نمایان می‌کنند.

تا صحبت گوینده تمام نشده، حرف نزنیم

هیچ گوینده‌ای از اینکه به اصطلاح فردی وسط حرف‌هایش بپرد، خوشش نمی‌آید. از ادب هم به دور است که وقتی فردی صحبت می‌کند، گفته‌هایش را ناتمام بگذاریم و حرف خودمان را بزنیم. بنابراین بهتر آن است که وقتی احساس کردید حرف‌های گوینده فعلا تمام شده و مکث طولانی کرده است، بعد از چند ثانیه سرتان را تکان بدهید که یعنی حرف‌های گوینده را شنیده‌اید و سپس صحبت کنید. چنین مکالمه‌ای حتی اگر گوینده و شنونده درباره موضوع مورد نظر اتفاق نظر نداشته باشند هم، مثبت خواهد بود.

جمع‌بندی

این چند راهکار به شما کمک می‌کند که شنونده خوب و محبوبی باشید. البته گاهی در صحبت‌های دوستانه، وقتی چند نفر بعد از مدت‌ها همدیگر را می‌بینند، ممکن است چند مورد از این راهکارها مورد توجه واقع نشود و پیآمد منفی هم در پیش نداشته باشد. اما رعایت این راهکارها در مکالمات دو نفره و زمانی که بین گوینده و شنونده صمیمیت زیادی وجود ندارد به شدت توصیه می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تلفن همراه چک ذهن مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود اسکویی گوینده ورزشی درگذشت

مسعود اسکویی گوینده و مجری کارشناس پیشکسوترسانه های ورزشی درگذشت.   به گزارش مهر، مسعود اسکویی پیشکسوت رسانه های ورزشی که به دلیل شکستگی ناحیه لگن و پا فروردین در بخش مراقبت های ویژه بستری شد، درگذشت.   مرحوم اسکویی که به واسطه صدای خاصش شهره زیادی داشت،سال ها به عنوان گوینده، مجری، گزارشگر و کارشناس در رسانه ها و برنامه های ورزشی فعالیت داشت.   مسعود اسکویی متولد سال ۱۳۱۸ بود و از سال ۱۳۴۵ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و سابقه حدودا ۵۷ سال گزارشگری و فعالیت در رادیو و تلویزیون را دارد.   اسکویی از سال ۱۳۴۵ به نام گویندۀ اخبار ورزشی با تلویزیون ملی ایران شروع به کار کرد. او با گزارش بازی دوستانه فوتبال بین تیم‌های پرسپولیس و کویت (در کویت، ۱۳۵۰) وارد عرصه گزارشگری شد.   تخصص مسعود اسکویی در رشته‌های تنیس، والیبال، اسب‌دوانی، و اتومبیل‌رانی بود. او دوره تخصصی گزارشگری را در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان گذرانده بود و در سال ۱۳۷۱ نیز در کلاس تخصصی گزارشگری فینگلی، مدرس استرالیایی، شرکت کرد.   مرحوم اسکویی در برنامه‌هایی مختلف از جمله «جهان ورزش والیبال» و «گزارش ورزشی از شبکه دو سیما و «صدای ورزش»، و «عصر جمعه با رادیو» حضور داشت. او همچنین سابقه مدیریت در بخش روابط عمومی رادیو ورزش را نیز در کارنامه کاری خود داشت. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خاموشی صدای ماندگار ورزش
  • تونی خان در واکنش به مزخرف خواندن AEW توسط گلدبرگ: رو در رو چیز دیگری گفته بود!
  • یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • درگذشت مسعود اسکویی، گوینده رادیو
  • درگذشت مسعود اسکویی گوینده و مجری رادیو
  • مسعود اسکویی گوینده ورزشی درگذشت
  • تارتار: مساوی دیگر به درد ما نمی‌خورد
  • نویدکیا: چه زمانی گفتم کار خارق‌العاده‌ای کردم؟ شما خودتان را ناراحت نکنید!
  • اوسمار: وضعیت بیرانوند برای بازی با سپاهان امروز مشخص می‌شود/ امیدوارم هواداران در کنارمان باشند