Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@12:08:04 GMT

سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا برای اقتصاد مخرب است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۱۵۵

به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، بانک مرکزی فدرال آمریکا اعلام کرده است که با توجه به روند رشد اقتصادی این کشور بعید به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده نرخ بهره دلار در این کشور را کاهش دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بانک مرکزی فدرال این کشور را به از بین بردن و خنثی کردن تلاش‌های وی برای پیروزی در جنگ تجاری با چین متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ می‌گوید: بانک مرکزی آمریکا از گوش دادن و اجرای درخواست‌های وی برای کاهش نرخ بهره دلار خودداری می‌کند.

ترامپ روز گذشته طی مصاحبه‌ای با شبکه CNBC آمریکا چین را متهم کرد که برای سال‌ها و با استفاده از ابزار کاهش ارزش پول ملی خود توانسته است در برابر شرکت‌های آمریکایی رقابت پذیری خود را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: این اقدام آنها را از مزیت رقابت پذیری قابل توجهی برخوردار کرده اما ما نمی‌توانیم از این مزیت استفاده کنیم چرا که ما بانک مرکزی فدرالی داریم که از پایین آوردن نرخ بهره خودداری می‌کند. بانک مرکزی فدرالی داریم که یک روز پیش از انقضای اوراق قرضه دولتی نرخ بهره دلار را بالا برده و ما را مجبور می‌کند که پول بیشتری بپردازیم.

ترامپ ادامه داد: ما باید یک شرایط تقابل عادلانه داشته باشیم اما حتی بدون وجود شرایط عادلانه، چراکه بانک مرکزی ما در قبال ما بسیار مخرب عمل می‌کند، حتی بدون شرایط عادلانه ما در حال پیروزی هستیم چرا که تعرفه‌ها ما را در شرایط رقابتی بسیار خوبی قرار داده‌اند.

وی با متهم کردن بانک مرکزی فدرال آمریکا به عدم توجه به درخواست‌های او گفت: این بانک در حال مرتکب شدن یک اشتباه بزرگ است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: آنها نرخ بهره را با سرعت بسیار بالایی افزایش داده‌اند که این مشکل نخست است. دومین مشکل این است که آنها به سمت تشدید سیاست‌های پولی روی آوردند. بانک مرکزی فدرال آمریکا ماهانه 50 میلیارد دلار از اقتصاد بیرون می‌کشید، 50 میلیارد دلار در ماه که البته این روند هم اکنون تعدیل شده اما همین حالا هم آنها ماهانه 25 میلیارد دلار از اقتصاد خارج می‌کنند که احمقانه است. اما چین دقیقا برعکس این را انجام می‌دهد. آنها در حال تزریق پول به اقتصاد خود هستند. اما من این کار را انجام نمی‌دهم با این حال من در حال پیروزی هستم و اما آنطور که باید این پیروزی محقق نمی‌شود.

ترامپ تاکید کرد: شی جین پینگ، همتای چینی وی، اعمال نفوذ بیشتری بر بانک مرکزی چین و سیاست‌گذاری‌های آن دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: مقامات کنونی بانک مرکزی فدرال آمریکا از جمله ژرومه پاول رئیس کل آن مورد تائید ترامپ نیستند.

تقابل تجاری طولانی‌مدت بین آمریکا و چین روز گذشته با تهدید ترامپ به اعمال تعرفه بر واردات 300 میلیارد کالا از چین تشدید شده و وارد فاز جدیدی شده است.

ترامپ تهدید کرده است در صورتی که رئیس‌جمهور چین در اجلاس آتی گروه 20 در اوزاکای ژاپن که در اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد، شرکت نکند و ترامپ نتواند با وی درباره توافق تجاری مذاکره کند این تهدید را عملی خواهد کرد. از طرف دیگر چین هم از ابتدای ماه جاری اعمال تعرفه بر واردات 60 میلیارد دلار کالا از آمریکا را کلید زده است.

ترامپ بارها از بانک مرکزی فدرال آمریکا خواسته است تا تشدید سیاست‌های پولی را کنار گذاشته، سیاست‌های انبساطی را آغاز کرده و نرخ بهره دلار را کاهش دهد. چرا که ترامپ انتظار دارد اجرای این سیاست‌ها به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و پیروزی وی در جنگ تجاری با چین منجر شود.

چین با هدف خنثی کردن بخشی از تاثیر اعمال تعرفه بر واردات کالای چینی در آمریکا ارزش یوآن خود را کاهش داده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بانک مرکزی آمریکا جنگ تجاری عبدالرضا داوری هایکو ماس شینزو آبه حشمت علوی حیات شبانه نزار زاکا مالیات بر سکه یوکیا آمانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا