Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@11:05:22 GMT

علی ربیعی؛ از استیضاح تا سخنگویی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۴۷۶

علی ربیعی؛ از استیضاح تا سخنگویی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ پس از استعفای «محمدباقر نوبخت»، از سمت سخنگوی دولت، در مردادماه سال گذشته این منصب، قریب به یک‌سال خالی از سرپرست ماند. زمزمه‌های حضور «علی ربیعی»، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در رسانه‌ها به گوش می‌رسید تا اینکه «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، رسماً سخنگویی وی را تایید کرد و نهایتا با حکم رئیس‌جمهور، علی ربیعی به سرپرستی این سمت منصوب شد و بار دیگر با دولت تدبیر و امید همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سه بار از سوی نمایندگان مجلس استیضاح و نهایتا از سرپرستی این وزاتخانه کنار گذاشته شد.

بنابر گفته برخی از معترضین به این استیضاح، طبق قانون طرح استیضاحِ وزرا باید ابتدا به هیات رئیسه تسلیم و موارد آن با جزئیات مشخص شود، پس از آن هیات رئیسه، طرح را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد. کمیسیون تخصصی با دریافت طرح استیضاح به مدت یک هفته موظف است که وزیر مربوطه و استیضاح‌کنندگان را به مجلس دعوت کند اما به گفته برخی این روند در مورد علی ربیعی طی نشده بود.

هرچند که رئیس‌مجلس این اعتراض را وارد ندانست و با وجود اعتراض‌ها به عدم رعایت تشریفات قانونی استیضاح وی، این طرح اجرا شد و نمایندگان با ۱۲۹ رای مثبت، ۱۱۱ رای منفی از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سمت مخالفت کردند.

پس از استیضاح علی ربیعی، «محمد قسیم عثمانی»، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در روزنامه ایران نوشت: «استیضاح وزیر کار هر چند اتفاق قابل توجهی بود اما فی‌نفسه بدون توجه به هر نتیجه‌ای که حاصل می‌شد نمی‌توانستیم آن را دارای تأثیر مبنایی برای آینده کشور ارزیابی کنیم. به هر حال نه حضور آقای ربیعی در این سمت دارای تبعات ویران‌کننده‌ای بود و نه به احتمال زیاد جایگزین ایشان، از هر جریان فکری و با هر گرایشی می‌تواند معجزه‌ای در حوزه‌های زیرمجموعه وزارت کار انجام دهد.»

علی ربیعی در جلسه پرحاشیه استیضاحش خطاب به نمایندگان گفت: «وزارتخانه اینجانب آسیب‌زا نیست و من آسیب‌زایی نکردم.»

او که از نزدیکان حسن روحانی و از اعضای مورد اعتماد کابینه وی، بود پس از خداحافظی از دولت تدبیر و امید، پیشنهاد هیچ سمتی را نپذیرفت، حتی حاضر نشد به عنوان مشاور امور اجتماعی و کارگری روحانی در دولت وی ایفای نقش کند؛ به‌رغم اینکه عهده‌دارِ مسئولیتِ مشاور امور اجتماعی دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و همچنین از آغاز انقلاب عضو مؤسس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر بود و تجربه کافی را در این زمینه حصول کرده بود.

با همه این تفاسیر اما در ابتدای خرداد ماه امسال، علی ربیعی با حکم حسن روحانی به سمت دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت منصوب شد.

این انتصاب در حالی انجام شد که به دلیل شرایط خاص کشور و دسترسی به آمار، اطلاعات و اخبار متقن، بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی، خلاء حضور سخنگو را به دولت گوشزد می‌کردند. حالا با انتخاب امیدواریم مشکلات مذکور مرتفع شود.

چنین به‌نظر می‌رسد که حفظ اعتماد به‌ نفس دولت و تمرکز بر انجام وظایف اجرایی، به سهولت انجام نمی‌شود چراکه در شرایط کنونی انگشتان انتقاد از چپ و راست، دولت را نشانه گرفته‌ و دلیل همه نارسایی‌های اقتصادی، به عملکرد دولت تقلیل یافته‌ است.

رابط میان دولت و ملت، ماهیت سخنگویی است. اعتماد، جلب و جذب سرمایه‌های اجتماعی و انسانی از طریق پاسخگویی حداکثری به مردم، قابل حصول خواهد شد. می‌توان حدس زد شرایط نامطلوب کنونی ایفای نقش وی را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد؛ اعمال تحریم‌هایی که افزایش فشارهای آن روزافزون شده و حجم خساراتش بر گُرده‌ دولت افتاده‌، شرایط خاصی را بر کشور حاکم کرده‌ است. در این شرایط مخابره‌ اخبار اقتصادی و ارائه آمار و اطلاعات، با همراهی هجمه‌های رسانه‌ای و سیاسی، کار آسانی نخواهد بود. شاید به همین دلیل «علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «در شرایط فعلی آقای ربیعی ایثار کردند که سمت سخنگویی دولت را پذیرفتند.»

سخنگوی دولت دوازدهم در یادداشتی با عنوان «سخنگو چیست و ارتباطات اجتماعی دولت و ملت را چگونه می‌توان بازسازی کرد؟ نوشت: «صورت مسئله این است: در هیچ دوره‌ای از دهه‌های اخیر مردم ما اینقدر درگیر مسائل سیاسی نبوده‌اند و به اعتقاد من، این یک فرصت بزرگ است که به کمک همین، به  دغدغه‌های سیاسی و معیشتی آنان پاسخ بدهیم. زیرا ملت ما همیشه مسائلی را فراروی خود قرار می‌دهد که توان حل آن را در افق نزدیک می‌بیند. پرسش‌های ملت از نوع چالش‌های سازنده است. دولت به میزانی که خود را در معرض رؤیت می‌گذارد و به میزانی که به روی پرسش‌ها و مطالبات ملت گشوده می‌گردد، موفق می‌شود خود را از نو بسازد و تبدیل به همان دولتی کند که وعده آن را در انتخابات می‌داد. من فکر می‌کنم مسأله ما این است که در شرایط فعلی چگونه به این پرسش‌ها دست یابیم، آن را تبدیل به برنامه کنیم و چگونه خود را در معرض رؤیت بیشتر قرار دهیم. از طرفی در هیچ دوره‌ای، اقتصاد اینچنین با امور غیراقتصادی و برون اقتصادی درهم تافته نشده بود و به تعبیر دوست اقتصاددانم، آقای دکتر رنانی، هیچ‌گاه تاکنون اقتصاد اینچنین سرشتی روانشناختی کسب نکرده بود. تا آنجا که می‌توان گفت ما بیش از هر زمان دیگر وارد مرحله «اقتصاد روانشناختی» شده‌ایم.»

خبرنگار: مهناز براتی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استیضاح دولت رسانه سخنگوی دولت مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پشت نوبتی در حوزه مستمری وجود ندارد، گفت: هیچ بانوی سرپرست خانوار و فرد دارای معلولیتی پشت نوبت مستمری نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۹۶۰ هزار نفر در دولت قبل تحت پوشش مستمری قرار داشتند که اکنون یک میلیون و ۵۲۴ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در استاندارد جهانی بین ۸ تا ۱۵ درصد جامعه دارای معلولیت هستند، گفت: در حوزه سالمندی در ۳۴ سال آینده ۳۰ درصد افراد جامعه سالمندان هستند که باید شرایط لازم برای بسته نشدن پنجره زیستی جمعیتی انجام گیرد.

** اقدامات دولت سیزدهم برای معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در دولت سیزدهم، قانون حمایت از حقوق معلولان پیگیری شد.

قادری افزود: همچنین برای اولین بار آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت برای جذب ۴۳۰۰ نفر در ۴۶ دستگاه دولتی از مقطع لیسانس تا دکتری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پیشتر استانداردسازی خودرو برای افراد دارای معلولیت پیش بینی شده بود و لی آئین نامه‌ای تدوین نشده بود که با پیگیری صورت گرفته در دولت برای اولین بار استاندارد خودرو تدوین شد.

** پوشش ۹۵ درصدی اورژانس اجتماعی در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در کشور ۲ اورژانس فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ و فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ فعالیت می‌کنند، گفت: بیش از پنج هزار نیروی متخصص در این حوزه فعالیت می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد پوشش در کشور را دارد.

قادری افزود: برای اولین بار بیش از ۲۵۰۰ مرکز مردم پایه در کشور ایجاد شد و بعد از تصویب در هیات دولت می‌توانیم مسیر حرفه‌ای گام دوم انقلاب را در خصوص حلقه‌های میانی و اتصال و ارتباط با مردم را انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • ربیعی به درخشش این ستاره دلخوش کرده است!
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • توصیه ربیعی به مسئولان با یک خاطره عجیب: مدتی تصمیم نگیریم!
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده
  • علی ربیعی خطاب به مسئولان: فعلاً تصمیمی نگیرید تا اوضاع بدتر نشود
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست