Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از خبرگزاري ایرنا:
تحریم‌های آمریکا پس از نفت و فلزات، به صنایع پتروشیمی کشور رسیده و این بار مجموعه‌ای از شرکت‌های تولیدی و خدماتی پتروشیمی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. فهرست ۳۹ گانه‌ای که البته برخی از شرکت‌های نام برده شده در آن، در حال ساخت هستند و هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهمیت محصولات پتروشیمی برای ایران به این علت است که بخش قابل توجهی از صادرات کشور را تشکیل می‌دهند. آمارهای گمرک نشان می‌دهد ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۷، ۱۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده که به معنای سهم حدود ۳۲ درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور است.
با وجود تنوع در محصول و بازار فروش، تحریم می‌تواند موقعیت ایران را تغییر دهد و اگر تا پیش از این، تعیین‌کننده قیمت و شرایط تحویل بودیم، از این به بعد برای حفظ سهم خود باید شرایط خریداران را بپذیریم و احتمالاً امتیازات و تخفیف‌هایی برای آنها در نظر بگیریم.
تنوع محصولات صادراتی پتروشیمی بالاست
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و عضو سابق هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس با تأکید بر تنوع تولیدات و بازار فروش محصولات پتروشیمی کشورمان اظهار کرد: ما بیش از ۸۰ قلم محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌کنیم که اقلام عمده صادراتی ما در چند گروه قرار می‌گیرد؛ گروه اول، گاز LPG است که علاوه بر تولید در پالایشگاه‌ها، در صنعت پتروشیمی نیز تولید می‌شود.
وی ادامه داد: دومین رقم بزرگ صادراتی ما از نظر ارزش، متانول است. ایران سهم قابل توجهی در بازار متانول جهان دارد و هر سال ظرفیت تولید آن در کشور، در حال افزایش است. گروه سومی که در بازار صادراتی داریم، انواع اتیلن‌ها و پلی‌اتیلن‌هاست و چهارمین قلم بزرگ صادراتی ما، اوره و کود شیمیایی است. در گروه پنجم، اقلام شیمیایی، حلّال‌ها و اقلام ترکیبی قرار دارند که برای تولید سایر فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شوند.
محصولات میانی و واسطه‌ای، هدف تحریم‌های جدید هستند
حسینی بازار صادراتی ایران را نیز مانند محصولات، متنوع ارزیابی کرد و گفت: در برخی اقلام مانند جامدات و پتروشیمی تقریباً از تمام کشورها مشتری داریم و در اوره و اتیلن‌ها تقریباً بازارمان در همه جا گسترده است. در اقلامی مانند گاز مایع و متانول، مقصد عمده صادرات ما شرق آسیا و خصوصاً چین است. در محصولات ترکیبی، مایعات پتروشیمی را داریم که آن‌ها هم بازار متنوعی دارند؛ کشورهای همسایه، منطقه خاورمیانه و نیز کشورهای جنوب شرق آسیا این محصولات را برای تهیه بنزین و گازوئیل از ما خریداری می‌کنند.
وی ادامه داد: در تحریم جدید، بخشی از پتروشیمی هدف قرار داده شده که عمدتاً مربوط به محصولات شیمیایی است. این گروه از محصولات، امکان ترکیب با فرآورده‌های نفتی را که برای تولید بنزین استفاده می‌شود، داشته و به‌طور کلی محصول نهایی نیستند، در گروه محصولات واسطه‌ای و میانی قرار دارند و تحریم کردنشان کار راحتی نیست. بیشتر خریداران ما مصرف‌کننده این محصولات هستند و برای تولید فرآورده‌های دیگر، به محصولات ما نیاز دارند که به‌راحتی قابل جایگزین کردن از کشورهای دیگر نیست.
تحریم، موقعیت ایران در بازار جهانی را تغییر خواهد داد
عضو سابق هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به تأثیر تحریم بر جایگاه ایران در بازار جهانی پتروشیمی گفت: تحریم، تهدیدی است که باعث خواهد شد جایگاهمان تغییر کند. پیش از این، ایران در بازار نقش مهمی داشت و به‌عنوان فروشنده، تعیین تکلیف می‌کرد. ما امکان قیمت‌گذاری و تحمیل شرایط تحویل به رقبا را داشتیم، ولی با تحریم، بازار به دست خریدار می‌افتد و باید شرایط او را بپذیریم. این مسئله برایمان هزینه دارد و باید تخفیف‌هایی را در فروش در نظر بگیریم. پس تحریم یک تهدید است و بر خلاف گفته برخی موجب توسعه و آبادانی نمی‌شود، بلکه به معنای محدودیت، مشکلات و افزایش هزینه‌هاست.
وی درباره زیان احتمالی این هزینه‌ها برای صنعت پتروشیمی کشور گفت: اگر می‌توانستیم تمام ارزش افزوده‌ای که بخش پتروشیمی ایجاد می‌کند، به دست بیاوریم، قطعاً وضعیت صنعت پتروشیمی ما خیلی بهتر می‌شد. با این حال، صنعت پتروشیمی همچنان سودآور است و این تخفیف‌ها تأثیر چندانی بر عملکرد واحدهای تولیدی نخواهد داشت.
حسینی ادامه داد: در ایران، گاز ذاتاً ارزان است و در تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی، از یک واحد خوراک، بیش از یک واحد محصول به‌دست می‌آید و این باعث می‌شود سودآوری محصولات پتروشیمی، برای آنهایی که در زنجیره اول تولید هستند و یارانه گاز، برق و مواردی مثل این را دریافت می‌کنند، سودآوری بالایی دارد. تغییرات زیاد قیمت‌های جهانی برخی از این محصولات نیز نشان می‌دهد حاشیه سود این تولیدکنندگان تا جایی است که وقتی قیمت به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، باز هم می‌توانند به تولید ادامه دهند.
راه‌حل‌های گذار از تحریم
حسینی با ارائه راه‌حل‌هایی برای عبور از شرایط تحریم گفت: ما باید تلاش کنیم بازارهایمان را متنوع و مشتریان فعلی را حفظ کنیم و اجازه ندهیم بازارهایی که به‌آسانی به دست نیامده‌اند، از دست بروند. قاعدتاً باید دیپلماسی کشور فعال بشود و تلاش واحدهای پتروشیمی افزایش پیدا کند و خودمان را با شرایط خریداران وفق دهیم. ما ناچاریم برای گذار از این مرحله، امتیازاتی برای خریداران در نظر بگیریم.
گفت‌وگو از مریم‌السادات علم‌الهدی

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 

به گزارش صدای ایران از ایسنا،سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌های نماز جمعه امروز خرم‌آباد گفت: مشاهده می‌کنیم بخش‌هایی از زنان و دختران در کشور‌های غربی از انحطاط و نابودی پایه‌های خانواده خسته شده و به حجاب و عفاف روی آورده‌اند و در چنین وضعیتی باید هوشیار بود که دستگاه‌های متولی فرهنگی باید هوشیارانه تصمیم بگیرند و اقدام کنند و از هر گونه اقدامی که ابتذال فرهنگی را به همراه دارد، جلوگیری نمایند.

نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: در آن طرف مرز‌ها بوی خوش حجاب و عفاف را می‌بینیم که از درون کشور ما صادر شده است، در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون ساماندهی مُد و لباس به تصویب رسیده که در راستای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی و پرهیز از الگو‌های بیگانه، وظایفی بر عهده کمیته‌ها قرار داده شده است.

حجت‌الاسلام شاهرخی بیان کرد: این قانون بر برخی از وزارتخانه مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش، علوم، صدا و سیما وظایفی را تعریف کرده و نمایندگانی از صنوفی که لباس تولید می‌کنند در این کمیته هستند ولی بازهم امروز لباس‌های غیر مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی در بازار مشاهده می‌کنیم.

وی یادآورشد: مانتو‌های بدون دکمه و پیراهن‌های کوتاه در بازار دیده می‌شود به طوری که پیدا کردن لباس‌هایی که با فرهنگ ما مرتبط باشد، سخت است و لازم است تدابیری اتخاذ شود که از توزیع لباس‌های غیرمرتبط با فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه آینده امیدبخش است، گفت: امروز می‌بینیم که پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویر رهبر معظم انقلاب اسلامی را بر دیوار کنگره آمریکا نصب کردند، فراز و نشیب دیده می‌شود ولی آینده در کشور ما روشن است.

امام جمعه خرم‌آباد گفت: در این استان کارگاه‌های متوسط و کوچک وجود دارد که محصولات صنعتی، دامی و باغی دارند و تولید و اشتغال در این مکان‌ها زنده و پویا است، برخی صنایع تعطیل شده داریم که دنبال می‌شود ولی کارگاه‌هایی وجود دارند که تولید دارو و محصولات شوینده دارند و محصولات متنوع دیگری را تولید می‌کنندبنابراین به آینده امید داریم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اجرای طرح «سودای بندگی» افزود: در طول سال‌ها مسئولان آموزش و پرورش در نماز جمعه شرکت کردند و دانش‌آموزان را با آداب حضور در این نماز سیاسی، عبادی و فرهنگی آشنا کردند.

وی با اشاره به دور دوم انتخابات در خرم‌آباد و چگنی گفت: اردیبهشت این انتخابات برگزار خواهد شد که اهمیت مشارکت به قوت خود باقیست و شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف است، لذا مسئولان برگزار کننده انتخابات هم دقت لازم را در برگزاری انتخابات که یک انتخابات سالم برگزار شود، داشته باشند.


دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 
  • گزیده‌های نفتی هفته